Podsumowanie roku 2023 w działaniach IAB Polska

01/08/2024
24 nowe firmy członkowskie, szereg raportów i publikacji eksperckich o bieżących trendach digital marketingu, a także wzmożone prace nad DSA oraz nowy poziom certyfikatu DIMAQ. Oto podsumowanie roku 2023 w IAB Polska.

Po pierwsze – legislacja.

Początek ubiegłego roku upłynął pod znakiem intensywnych prac nad Aktem o usługach cyfrowych (DSA), jakie po naszej stronie toczyły się w ramach działania Grupy Roboczej Prawo IAB Polska. DSA to jeden z najważniejszych aktów legislacyjnych ostatnich lat regulujący działalność gospodarczą w Internecie. Wraz z innymi organizacjami wystosowaliśmy szereg listów mających na celu zwrócenie uwagi na konieczne poprawki w projekcie, na przykład list do Premiera RP w sprawie powołania koordynatora.

DSA nazywany potocznie Konstytucją Internetu będzie miał niezaprzeczalnie kluczowy wpływ na funkcjonowanie platform jako dostawców usług cyfrowych przedsiębiorców działających w przestrzeni cyfrowej.

Jaki jest obraz rynku reklamy cyfrowej w Polsce?

Pierwsza część roku to również premiera nowej odsłony Mapy Branży Interaktywnej IAB Polska w serwisie www. Najnowsza wersja tego projektu już za kilka dni! Wydaliśmy również kolejną edycję Raportu Strategicznego Internet 2022/2023 – najważniejszego podsumowania polskiego rynku digital, dostępnego również jako serwis internetowy.

Dzięki badaniu AdEx udowodniliśmy, że wydatki na reklamę cyfrową w 2022 roku wzrosły z dynamiką 10% i za pierwsze półrocze 2023, natomiast w I półroczu 2023 roku było to już 12%.

Edukacja branży digital.

Razem z DIMAQ utworzyliśmy nowy poziom edukacji studentów w zakresie digital marketingu. DIMAQ Student jest skierowany dla osób przed 26 rokiem życia, który daje możliwość uzyskania ważnego certyfikatu już na starcie kariery zawodowej.

Zostaliśmy partnerem kierunku Digital Marketing na WSIIZ w Rzeszowie, a także patronem IX. edycji studiów podyplomowych Inspektor Ochrony Danych.

AI i jakość reklamy cyfrowej wiodącymi tematami digitalu w 2023 roku.

Niezwykle aktywny rok pod względem prac naszych grup roboczych pozwolił nam na bieżąco definiować trendy i wyzwania branży w określonych obszarach.

Nowo utworzona Grupa Robocza Badania zainaugurowała drugą połowę roku konferencją poświęconą pomiarowi uważności podczas IAB HowTo: Badania.

Popularyzacja narzędzi open AI poskutkowało szeregiem działań, których celem była promocja, edukacja i ustanowienie dobrych praktyk wykorzystania sztucznej inteligencji w digital marketingu. Powstała Grupa Robocza Artificial Intelligence IAB Polska, która stworzyła konferencję IAB HowTo: AI Transformation oraz webinar „Marketing napędzany przez AI”.

Z kolei GR Social Media opisała podstawowe zagadnienia dotyczące zastosowania sztucznej inteligencji w social mediach w swojej publikacji „AI w social media”, o których opowiedziała również podczas webinaru.

Ponadto Grupa Robocza Influencer Marketing wspólnie z przedstawicielem UOKiK w webinarze „Influencer marketing rok po wydaniu rekomendacji UOKiK” podsumowała rok działania Rekomendacji Prezesa UOKiK w zakresie oznaczania reklam w social mediach. 

Więcej webinarów Grup Roboczych IAB Polska z 2023r. >  

Ubiegły rok to także liczne publikacje eksperckie IAB Polska na temat:

Oprócz publikacji Grup Roboczych wydaliśmy pierwszy raport QUALID na temat jakości w reklamie cyfrowej z uwzględnieniem bezpieczeństwa marki, transparentności zakupu reklam w systemie programmatic, walki z oszustwami reklamowymi oraz widoczności reklam.
Z raportu wynika, że zdecydowana większość badanych wskazała brand safety jako istotny czynnik podczas realizacji kampanii, przy jednoczesnym wyraźnym zapotrzebowaniu na większą transparentność i skuteczne zabezpieczenia przed fraudem, a także zwróceniu uwagi na znaczenie wysokiej widoczności reklam w kontekście efektywności kampanii. Aż 95% agencji i reklamodawców uważa transparentność za kluczowy czynnik w branży, z czego dla 52% jest ona wręcz zdecydowanie ważna.

W dodatku QUALID – program propagujący jakość w reklamie cyfrowej zyskał nowego ambasadora – markę Nestle.

Jako partnerzy wzięliśmy udział w stworzeniu dwóch ważnych raportów branżowych Gemius:

To co kluczowe dla IAB Polska.

Do grona firm członkowskich IAB Polska zdecydowały się dołączyć aż 24  firmy i wspólnie z nami działać na rzeczy rozwoju branży digital w Polsce: FormUp, Agencja KS, Space Cat Industries, Scattered, Grupa Good One, MGID, Arskom, CMC MEDIA, Lettly, Clear Channel Poland, WiseGlass, JaRock.pl, Falou, home.pl, PromoTraffic, Smartney, Programmads, Admitad, LUCKYYOU, PZC, Agencja MIDO, more Communications, Enyo, AtomStore.

Jak co roku w naszym kalendarzu nie mogło zabraknąć też dwóch flagowych wydarzeń  – konferencji Forum IAB 2023 oraz konkursu i gali wręczenia nagród IAB MIXX Awards 2023.

25 lat IAB w Polsce. Co przyniesie obecny rok?

Z pewnością wiele zmian i nowości. W tym roku bowiem IAB Polska obchodzi 25-lecie istnienia. W związku z tym jubileuszem zaplanowaliśmy wiele inicjatyw, w których każdy będzie mógł wziąć udział i – mamy nadzieję – dowiedzieć się czegoś nowego i ciekawego o branży, w której pracuje. Warto śledzić nasze media, wziąć udział w 25-leciu IAB i razem z nami uczcić ten czas rozwoju branży reklamy cyfrowej w Polsce. Już niedługo więcej informacji!

 

Czytaj także

Raport IAB Europe z badania opinii na temat retail media

Raport IAB Europe z badania opinii na temat retail media

Aby zrozumieć status retail media w Europie, zarówno po stronie kupujących, jak i sprzedających, Grupa Robocza Retail Media IAB Europe zrealizowała ankietę Attitudes to Retail Media – badanie, które dostarcza branżowy punkt odniesienia dla wdrażania retail media, barier i obszarów wzrostu.