Zbiór Dobrych Praktyk SEM 2021

Zbiór Dobrych Praktyk SEM 2021

Zbiór Dobrych Praktyk SEM 2021 to kompendium zaleceń branżowych, które regulują standardy prowadzenia kampanii linków sponsorowanych (Google Ads) począwszy od etapu ofertowania poprzez realizację usługi, aż do momentu raportowania. Publikacja została przygotowana przez członków Grupy Roboczej SEM IAB Polska.

Głównym celem publikacji jest zagwarantowanie naszym Klientom usług SEM najwyższej jakości, a także określenie transparentnych warunków współpracy bezpośrednio na linii Agencja – Klient.

Zbiór składa się z 3 rodziałów:

  • Ofertowanie
  • Realizacja Usługi
  • Raportowanie i rozliczenia

Zapraszamy do lektury!

 

 

Whitepaper: Fraud Reklamowy.

Whitepaper: Fraud Reklamowy.

Wypracowany Whitepaper ma na celu omówienie tematyki fraudów, wprowadzenie polskiej definicji i kategoryzacji tego zjawiska oraz wskazanie narzędzi umożliwiających monitoring i prewencję antyfraudową. Jest też przyczynkiem do dalszej dyskusji na temat oszustw w internecie oraz innych działań nieetycznych w reklamie internetowej, które powodują naruszenie prawa np. w stosunku do konsumenta. Wydawnictwo jest częścią programu poprawy jakości reklamy cyfrowej IAB Polska, który swoją premierę będzie miał na najbliższej konferencji FORUM IAB.

Fraud reklamowy to wszystkie celowe działania związane z emisją reklam (reklamy display, reklamy wideo, reklamy w aplikacjach, reklamy efektywnościowej – performance’owej i content marketing) w miejscu (serwisie internetowym/aplikacji), lub do grupy docelowej innej niż ustalone w warunkach kontraktowych. Działanie takie generuje bezpośrednio stratę finansową dla reklamodawcy (także dla wydawcy) lub utratę możliwości zarobkowej. Oszustwa reklamowe mogą zachodzić na wszystkich etapach cyfrowego łańcucha dostaw – od poziomu adserwera i ustawień emisji, przez odbiorców reklam i ich urządzenia, aż po strony reklamodawców.

Skala fraudów reklamowych jest dość trudno mierzalna. Na rynku pojawia się wiele raportów i danych, a najbardziej wiarygodne wydają się te pochodzące od liderów rynku narzędzi do pomiaru fraudów. Dane od tych podmiotów agregowane są w raporcie Digital Media Benchmark. Według zestawienia za czwarty kwartał 2019 roku w Polsce odnotowano fraudy na poziomie 2,1% – oznacza to, że taki procent odsłon reklamowych emitowanych w polskim internecie było fraudem.

– Fraud w reklamie to temat trudny oraz wieloaspektowy. Trudno także się o nim mówi, szczególnie, że wiedza na ten temat nie jest ogólnodostępna. Sądzę, że nie będzie nam tak łatwo się z tym problemem uporać, jak udało się to w obszarze Viewability. W IAB wierzymy jednak, że edukacja i otwarta komunikacja do rynku jest fundamentem, który pozwoli nam ten problem rozwiązać. – komentuje Tomasz Piątkowski, Chief Digital Officer, GroupM, członek Grupy Zadaniowej ds. Fraudów przy IAB Polska.

Fraud reklamowy jest tematem skomplikowanym i wymagającym ciągłej edukacji na wielu płaszczyznach. Ponadto jest to obszar, który ze względu na swą specyfikę i dynamizm, trudno ustandaryzować. Niemniej jednak, jest to zjawisko na tyle ważne dla branży reklamy online, a także dla samych użytkowników internetu, że konieczne jest podejmowanie kolejnych kroków w kierunku ograniczania i zwalczania wszelkich oszustw reklamowych.

Zbiór Dobrych Praktyk w obszarze Viewability

Zbiór Dobrych Praktyk w obszarze Viewability

Czym jest Viewability? Jak rozumie ją rynek? Jak mierzyć i rozliczać kampanie reklamowe w kontekście widoczności reklam? Jakie są najczęstsze powody niewidoczności reklam? Dlaczego pomiar Viewability jest tak problematyczny? Na te i inne pytania odpowiada publikacja „Dobre Praktyki w obszarze Viewability” stworzona przez Grupę Roboczą Viewability IAB Polska. Wydawnictwo jest częścią programu poprawy jakości reklamy cyfrowej IAB Polska, który swoją premierę będzie miał na najbliższej konferencji FORUM IAB.

Globalnie znaczenie wszechstronnej, jakościowej oceny skuteczności reklam internetowych stale rośnie. Istnieją różne metody, jednak jedną z ważniejszych cech kwalifikujących dostarczanie reklam jest pomiar widoczności (Viewability). W praktyce widoczność reklam kampanii online jest mierzona równolegle przez agencje mediowe, reklamodawców i wydawców.

W październiku 2017 roku IAB Polska wprowadziło Standard Viewability. Standardem przyjętym przez IAB został Media Rating Council (MRC), który uznaje wyświetlenie za widzialne, jeżeli co najmniej 50% pikseli pozostawało w widocznym obszarze okna przeglądarki przez minimum 1 sekundę w przypadku reklamy graficznej lub przez 2 sekundy w przypadku reklamy wideo. Wprowadzenie tych norm przełożyło się na znaczącą poprawę w zakresie jakości dostarczanej powierzchni reklamowej.

Po blisko 3 latach obowiązywania Standardu IAB w obszarze Viewability zdecydowaliśmy się wprowadzić na rynek Zbiór Dobrych Praktyk Viewability. Dążeniem Grupy Roboczej było dostarczenie możliwie jak najbardziej skondensowanej wiedzy, aby kontynuować edukację rynku reklamy internetowej w zakresie pomiaru widoczności reklam. Premiera publikacji zbiegła się z trwającą pandemią, która w olbrzymi sposób wpłynęła na zwiększenie ruchu w internecie, a w konsekwencji wymusiła zintensyfikowanie procesu weryfikacji jakości produktu reklamowego dostarczanego marketerom. W Zbiorze Dobrych Praktyk Viewability zderzamy się nie tylko z obowiązującymi praktykami rynkowymi, ale również z wyzwaniami przed którymi stoi rynek w zakresie pomiaru, analizy i sprawozdawczości. Przedstawione przez nas wytyczne mają służyć jako zalecane działania w oparciu o aktualny stan wiedzy – tłumaczy Hubert Świtalski, Country Manager Poland firmy Meetrics, Szef Grupy Roboczej IAB Viewability.

Zbiór Dobrych Praktyk Viewability jest również odpowiedzią na potrzebę wytycznych dotyczących porównywalności wyników pomiaru, jak i minimalizacji wszelkich odchyleń między różnymi systemami pomiarowymi i dostawcami, poprzez zastosowanie jednolitych procesów, wartości pomiarowych i sprawozdawczości. Wytyczne te mają służyć jako zalecenia działania w oparciu o aktualny stan wiedzy. Nie jest wykluczone, że w trakcie dalszego rozwoju technologii będą opracowywane dodatkowe standardy i procesy certyfikujące.

Grupa Robocza Viewability koncentruje się na edukacji rynku w zakresie standardów viewability, wyzwań, a także dostępnych rozwiązań technologicznych. W jej szeregach znajdują się przedstawiciele firm: Agora, Allegro, Gemius, Infor, Lovemedia, Media Choice, Media Impact, Meetrics, Nestlé Polska SA, Nielsen, Grupa Onet.pl, Publicis Media, Grupa Wirtualna Polska.

Dobre Praktyki w obszarze Brand Safety

Dobre Praktyki w obszarze Brand Safety

Działająca w ramach IAB Polska Grupa Robocza Brand Safety stworzyła publikację „Dobre Praktyki w obszarze Brand Safety”, będącą zbiorem aktualnej wiedzy i rekomendacji z tego obszaru dla różnych podmiotów branży reklamowej.

Autorzy omawiają w niej zagadnienia i wyzwania związane z dbaniem o reputację marki, działania podejmowane przez wydawców, agencje reklamowe czy domy mediowe, a także rolę samych reklamodawców w tym procesie. Wydawnictwo jest częścią programu poprawy jakości reklamy cyfrowej IAB Polska, który swoją premierę będzie miał na najbliższej konferencji FORUM IAB.

Rozwój internetu i rosnące w dynamicznym tempie budżety reklamowe w tym kanale sprawiają, że poprawa Brand Safety stała się jednym z najważniejszych elementów planowania i egzekucji kampanii reklamowych. Świadome i odpowiedzialne marki rozumieją znaczenie kontekstu reklam. Znanych jest wiele przykładów naruszenia wizerunku firmy poprzez wyświetlenie jej reklam wśród nieodpowiednich treści (np. odwołujących się do radykalnych poglądów politycznych, wiadomości o katastrofach lub nieprawdziwych informacji).

W zależności od grupy docelowej, a także oczekiwań i założeń samej marki, konieczne jest posiadanie indywidualnej, odpowiednio dopasowanej polityki bezpieczeństwa. Jednak podstawowy zakres działań niezbędnych do zapewnienia ochrony wizerunku marek będzie dosyć uniwersalny, nawet na poziomie międzynarodowym.

Natomiast by poprawiać ogólną jakość emisji reklamy online, utrzymać jej dobrą reputację, zabezpieczać budżety przeznaczane na ten kanał, niezbędna jest stała współpraca i proaktywna postawa wszystkich stron procesu zakupowego.

Prezentowany zbiór ma na celu przedstawienie wspomnianych uniwersalnych działań dla poszczególnych typów podmiotów, zebranie i objaśnienie dobrych praktyk, które powinny wcielać w życie poszczególne strony, a także zwrócenie uwagi na wyzwania w obszarze Brand Safety, z którymi nadal mierzymy się jako branża.

Bezpieczeństwo marki w internecie jest tematem którego znaczenie zdecydowanie rośnie w ostatnich latach. Szybka dynamika zmian w ekosystemie reklamy cyfrowej powoduje, że osoby odpowiedzialne za emisję kampanii promocyjnych muszą brać pod uwagę coraz więcej aspektów i zmiennych, aby zapewnić, że komunikacja prowadzona przez marki odbywa się w środowisku, które jest do tego odpowiednie i nie wprowadza ryzyka wizerunkowego. Aby nadążyć za tymi zmianami i dobrze zrozumieć ich tło, potrzebne jest jednak zrozumienie perspektywy wszystkich stron ekosystemu, nie tylko strony zakupowej czyli reklamodawców. Stworzony w ramach IAB Polska Zbiór Dobrych Praktyk jest pierwszym tak obszernym i komplementarnym materiałem na polskim rynku, poświęconym tematyce ochrony wizerunku marek w internecie z punktu widzenia wszystkich kluczowych podmiotów. Mamy nadzieję, że ułatwi on życie wielu osobom działającym w obszarze reklamy internetowej lub dopiero zaczynających swoją przygodę z nim. 

Szymon Pruszyński, Head of Growth w Yieldbird, Szef Grupy Roboczej Brand Safety

Dokument został opracowany przez Grupę Roboczą Brand Safety IAB Polska. Zgromadzeni w niej specjaliści koncentrują się na zagadnieniach związanych z narzędziami i procesami marketingu online, które mają za zadanie zapobiegać wyświetlaniu reklamy w niechcianym lub szkodliwym dla marki kontekście. Kluczowe w działaniach Grupy jest zapewnienie, poprzez edukację, wzrostu świadomości strony popytowej i podażowej rynku online w temacie bezpieczeństwa marek, otoczenia i jakości powierzchni reklamowej.

Standardy reklamy display – aktualizacja części wideo 2020

Standardy reklamy display – aktualizacja części wideo 2020

Przedstawiamy standardy reklamy display 2016 ze zaktualizowaną w 2020 roku cześcią dotycząca wideo.

Ostatnich kilka lat całkowicie odmieniły kształt i możliwości reklamy online. W zakresie dostępnych form reklamowych nastąpiło szybkie i dla wielu bolesne oczyszczenie rynku. Większość wydawców i pośredników zrezygnowała lub drastycznie ograniczyła emisję formatów intruzywnych i technicznie wadliwych. Nowe standardy wspierane obostrzeniami płynącymi z przeglądarek wzmacniają i przyspieszają ten proces.

Podobne, choć mniej dotkliwe zmiany zaszły i będą dalej zachodzić w obrębie rynku reklamy wideo online. Szczególny wpływ na jego kształt wywarły prace Coalition for Better Ads (CfBA) oraz wypracowane przez nią standardy. Działająca przy IAB Polska Grupa Robocza Audiowideo również brała aktywny udział w ich kreowaniu, co pozwoliło na wywieranie pozytywnego wpływu na ich ostateczny charakter. Zostały one finalnie ogłoszone w lutym 2020 r. Jednak jako termin ich praktycznego obowiązywania można wskazać 5 sierpnia 2020, kiedy to najbardziej rozpowszechniona na rynku przeglądarka, czyli Chrome zaczęła oficjalnie blokować niektóre formaty wideo in-stream.

Podążając za tymi zmianami, Grupa Robocza zdecydowała się na wypracowanie i weryfikację standardów reklamy wideo online obowiązujących na polskim rynku od 2016 r. Aktualnie wprowadzane zmiany dotyczą w szczególności inkorporacji wymagań stawianych przez standardy CfBA dotyczących reklamy in-stream w materiałach do 8 min długości. Ponadto regulują znacznie szerszy zakres elementów związanych z reklamą wideo online w tym reklamy typu rich media/videoad czy outstream.

Nowe standardy dotyczą m.in. wprowadzonych na rynku faktycznych ograniczeń związanych ze stosowaniem dźwięku w kreacjach reklamowych, jakim jest zakaz stosowania form z dźwiękiem uruchamianym po najechaniu na kreację. Jako dopuszczalna metoda włączania dźwięku w reklamie  pozostaje kliknięcie. W niektórych aspektach działania player’ów wideo standardy idą o krok dalej: poszerzają i doprecyzowują zakres możliwych do stosowania modeli działania player’ów wideo. Wśród nich znajduje się m.in. określenie maksymalnego poziom głośności reklamy, maksymalnej liczby i jednocześnie uruchomionych player’ów na stronie oraz momentu inicjującego rozpoczęcie odtwarzania reklamy. Zgodnie bowiem z nowymi standardami player, w którym uruchamiana jest reklama, musi znajdować się w widocznym obszarze ekranu – viewport.

Jednocześnie konieczne jest doprecyzowanie informacji dotyczących standardów CfBA. W szczególności w ramach rozmów z IAB Europe oraz CfBA udało się doprecyzować 2 fragmenty, które w trakcie prac CfBA miały inne brzmienie, niż zostało ostatecznie przyjęte w standardzie, lub które w komunikacie prasowym CfBA z lutego tego roku zostały ujęte w sposób odbiegający od oryginału standardów.

Chodzi tutaj konkretnie o maksymalną długość spotu reklamowego  która została określona jako 61s. W ostatecznej wersji standardów CfBA zapis ten został usunięty. Nie ma więc określonej maksymalnej długości spotu reklamowego przy kontencie do 8 min – o ile oczywiście jest to spot pomijalny. W przypadku spotów niepomijalnych jest to 31 s. Drugi element standardu, który w komunikacie prasowym CfBA był niezbyt precyzyjnie przedstawiony to moment, kiedy musi być dostępny przycisk pomijania reklamy. Zgodnie ze standardem musi się on pokazać w trakcie pierwszych 6 s odtwarzania reklamy, nie zaś po 5 sekundach W praktyce można więc zauważyć, że obowiązujący standard określa moment, w jakim przycisk pominięcia ma się pojawić. Ne ma natomiast określonego momentu, kiedy może on przestać byś dostępny, co stanowi pewien rodzaj luki w standardzie.

Znowelizowane standardy reklamy wideo online uwzględniają powyższe doprecyzowanie standardów. Są więc odpowiedzią na obowiązujące już standardy CfBA i faktyczne wymagania wiodących przeglądarek, ale mają również na celu szerszą, pozytywną regulację rynku reklamy wideo online, w tym  zbliżanie zasad na nim obowiązujących do oczekiwań użytkowników w tym zakresie.

Kodeks Dobrych Praktyk Reklamy Programmatic

Kodeks Dobrych Praktyk Reklamy Programmatic

Kodeks Dobrych Praktyk Reklamy Programmatic określa standardy i dobre praktyki dla wszystkich uczestników łańcucha programmatic. Jego celem jest zapewnienie jakości, bezpieczeństwa oraz przejrzystości w wykorzystaniu programatyczego modelu zakupu reklam na polskim rynku. Zachęcamy do przystąpienia do inicjatywy! 

Co to jest i co zawiera Kodeks Dobrych Praktyk Programmatic?

Kodeks określa osobne standardy i praktyki dla wszystkich uczestników łańcucha programmatic, którzy zobowiązują się do przestrzegania określonych kryteriów i zasad obowiązujących w obszarze, za który odpowiadają. Wszystko po to, aby zapewnić jakość, bezpieczeństwo oraz przejrzystość w wykorzystaniu programmatic w kampaniach wszystkim zaangażowanym w proces podmiotom działającym na polskim rynku.

Polska wersja Kodeksu powstała na licencji niemieckiej organizacji branżowej BVDW, stanowiącej część globalnej sieci IAB. Code of Conduct Programmatic Advertising od 2016 roku funkcjonuje w Niemczech, Austrii i Szwajcarii. Lokalna wersja dokumentu, opracowana przez przedstawicieli Grupy Roboczej Programmatic IAB Polska, w pełni pokrywa się ze swoim pierwowzorem.