IAB Adex 2014 Q3

11/11/2015

Według badania IAB AdEx, realizowanego przez PwC na zlecenie Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska, w trzecim kwartale 2014 roku dynamika reklamy online w Polsce wyniosła 9,2% rok do roku, co oznacza przyspieszenie względem wcześniejszych kwartałów bieżącego roku. Wartość wydatków w okresie styczeń–wrzesień wyniosła tym samym 1,87 miliarda złotych, czyli o ponad 116 milionów złotych […]

Według badania IAB AdEx, realizowanego przez PwC na zlecenie Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska, w trzecim kwartale 2014 roku dynamika reklamy online w Polsce wyniosła 9,2% rok do roku, co oznacza przyspieszenie względem wcześniejszych kwartałów bieżącego roku. Wartość wydatków w okresie styczeń–wrzesień wyniosła tym samym 1,87 miliarda złotych, czyli o ponad 116 milionów złotych więcej niż w analogicznym okresie roku wcześniejszego.

W okresie lipiec–wrzesień 2014 roku dynamika wzrostu wartości reklamy cyfrowej przyspieszyła względem wcześniejszych kwartałów bieżącego roku (odpowiednio: Q1=6,4%, Q2= 4,6%). Tym samym w trzecim kwartale indeks wyniósł 9,2%, co przełożyło się na całkowity wzrost po trzech kwartałach na poziomie 6,6%. Obserwowany trend jest dobrą prognozą dla całorocznych wyników.

Obserwując tegoroczne indeksy PKB i dalsze prognozy gospodarcze, a także trendy panujące na rynku reklamowym, spodziewaliśmy się odbicia w końcówce roku. Trzeci kwartał przyniósł w końcu odzwierciedlenie pozytywnych nastrojów inwestycyjnych i można oczekiwać, że ten trend utrzyma się w końcówce roku.

Udział poszczególnych formatów w torcie reklamowym online nie zmienił się znacznie w stosunku do trzech pierwszych kwartałów 2013 roku i jest odzwierciedleniem dynamiki poszczególnych formatów. Reklama graficzna, marketing w wyszukiwarkach oraz ogłoszenia odnotowały kilkuprocentowe wzrosty, podczas gdy e-mail marketing niewielki spadek.

Niekwestionowanym liderem pod względem wartości i dynamiki jest wciąż display. Reklama graficzna wypracowała 44% udziału w torcie reklamowym online odnotowując dynamikę na poziomie 8%. Swoją pozycję zawdzięcza przede wszystkim wideo online (+18% r/r), social mediom (+19% r/r) oraz reklamie w urządzeniach mobilnych (+28% r/r). Pozostałe formaty zachowały swój udział w torcie reklamowym.

Biorąc pod uwagę strukturę branżową, podobnie jak przed rokiem, najbardziej aktywne po trzech kwartałach są sektory: motoryzacyjny (18% udziału) i finansowy (13%). W czołówce nadal znajdują się także: handel, nieruchomości oraz telekomunikacja. Największą dynamikę wzrostu odnotowała ponownie branża odzieżowa (+39%).

O badaniu

IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.

W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. W badaniu uwzględniono przychody: Ad!vice, Aegis Media, Agora, Goldbach, Cormedia, Eniro, Evolutionmedia, Facebook (częśc. szac.), Freshmail, GG-Network, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częśc. szac.), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Wirtualna Polska, IDG, IDM Net, Infor Ekspert (szac.), Interia.pl, Iplex (szac.), Media Impact, Media Regionalne, Money.pl, NetSprint, Novem, Pkt.pl, LOWE, Polskapresse, Pracuj.pl, Re:define, SARE, Społeczności.pl, TradeDoubler (szac.), TVN, TVP, Vivaki.

Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy. Dane zbierano do 26 listopada 2014 r.

Jeżeli chcesz otrzymywać publikacje IAB Polska jako pierwszy zapisz się do naszej bazy mailingowej

Informacja o przetwarzaniu danych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska z siedzibą w Warszawie, ul. Puławska 39/77. Przetwarzamy Twoje dane osobowe w celu wysyłania Ci informacji o nowościach, aktualnych promocjach i ofertach branżowych za pomocą poczty elektronicznej. Przysługuje Ci prawo wniesienia sprzeciwu, prawo dostępu do danych, prawo żądania ich sprostowania, ich usunięcia, lub ograniczenia ich przetwarzania, prawo przenoszenia danych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdują się TUTAJ.