IAB Adex 2013 Q3

11/11/2015

Reklama w internecie wciąż notuje wzrost. Według badania IAB AdEx realizowanego przez PwC, wydatki na reklamę online w Polsce po trzech kwartałach 2013 roku wzrosły o 10,3% względem porównywalnego okresu zeszłego roku. Wartość reklamy online przekroczyła tym samym 1,75 miliarda zł

Reklama w internecie wciąż notuje wzrost. Według badania IAB AdEx realizowanego przez PwC, wydatki na reklamę online w Polsce po trzech kwartałach 2013 roku wzrosły o 10,3% względem porównywalnego okresu zeszłego roku. Wartość reklamy online przekroczyła tym samym 1,75 miliarda zł. Nadal dynamicznie rosną wydatki na reklamę wideo online, a także umacnia się pozycja social media, dzięki czemu reklama graficzna jest liderem dynamiki.

Biorąc pod uwagę podstawowy podział reklam internetowych, wszystkie formaty zanotowały wzrosty. Najważniejszym kanałem jest nadal reklama graficzna, która pozyskała 43% udziału, czyli 1,7 p.p. więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Display zawdzięcza duży wzrost głównie dzięki dynamicznie rozwijającemu się wideo online (31% wzrostu rok-do-roku), a także popularności social media (62% wzrostu rok-do-roku).

Na kolejnym miejscu ponownie znalazł się marketing w wyszukiwarkach (SEM), z 36% udziałem w torcie. Na dalszych pozycjach utrzymują się: Ogłoszenia (15%) oraz E-mail (5%). Wart odnotowania jest także dalszy dynamiczny wzrost wydatków na reklamę mobilną, która osiągnęła wzrost względem 2012 roku o 95% oraz wysoka dynamika reklamy rich-media (35%).

Wydatki na reklamę cyfrową wciąż rosną w stałym, umiarkowanym tempie. Największym motorem wzrostu jest obecnie reklama graficzna, która zwiększyła swą wartość o ponad jedną siódmą względem porównywalnego okresu zeszłego roku. Dynamika ta wynika przede wszystkim ze wzrostu inwestycji w wideo online i social media. Obydwa formaty notują wysokie dwucyfrowe indeksy, a każdy z nich przekracza 5% udziału w torcie reklamowym online. Duży wpływ na tempo rozwojowe ma także SEM, który nadal rośnie szybciej niż cały rynek – komentuje wyniki Paweł Kolenda, Manager ds. badań IAB Polska.

Biorąc pod uwagę strukturę branżową, podobnie jak rok temu, najbardziej aktywny po trzech kwartałach był sektor motoryzacji oraz finansowy. W czołówce nadal znajdują się także: handel, nieruchomości oraz telekomunikacja. Warto zwrócić uwagę na duże wzrosty w kategoriach mniej popularnych w sieci, takich jak: odzież (wzrost o 55%), żywność (45%), napoje i alkohole (40% wzrostu).

O badaniu:

IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.

W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych i średnich podmiotów na rynku.

Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak
i prowizje agencji z tego tytułu (tzw. kick-backi). Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy. Dane za trzy kwartały 2013 zebrano w dniach 1 października – 9 grudnia.

Kontakt dla mediów:

Szymon Kuc
Koordynator ds. Marketingu i Public Relations
T (22) 698 69 70
E szkuc@iab.com.pl

O IAB Polska:
Interactive Advertising Bureau istnieje na polskim rynku od 2000 roku. Od 2007 roku działa jako Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. Wśród członków związku znajdują się m.in. największe portale internetowe, sieci reklamowe, domy mediowe i agencje interaktywne.

Celem statutowym związku jest reprezentowanie interesów branży internetowej oraz szeroko pojęta edukacja rynku w zakresie marketingu interaktywnego. IAB ma za zadanie m.in. informować o potencjale reklamowym internetu, pokazywać skuteczne rozwiązania marketingowe oraz tworzyć i promować standardy jakościowe.

Informacje o PwC:
PwC (www.pwc.com/pl) świadczy usługi w oparciu o specjalizację branżową, oferując rozwiązania w zakresie audytu, usług doradczych i doradztwa podatkowego klientom z sektorów publicznego i prywatnego. Ponad 161.000 pracowników naszej firmy w 154 krajach łączy swoją wiedzę, doświadczenie i sprawdzone rozwiązania, aby przyczyniać się do budowy zaufania do rynków kapitałowych oraz podnosić wartość przedsiębiorstw naszych klientów i ich interesariuszy. Nazwa „PwC” odnosi się do firm wchodzących w skład sieci PricewaterhouseCoopers International Limited, z których każda stanowi odrębny i niezależny podmiot prawny.

Kontakt dla mediów:
Katarzyna Forycka
Młodszy menedżer ds. PR
PwC
M +48 502 184 322
T (22) 523 49 76
E katarzyna.forycka@pl.pwc.com

Jeżeli chcesz otrzymywać publikacje IAB Polska jako pierwszy zapisz się do naszej bazy mailingowej

Informacja o przetwarzaniu danych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska z siedzibą w Warszawie, ul. Puławska 39/77. Przetwarzamy Twoje dane osobowe w celu wysyłania Ci informacji o nowościach, aktualnych promocjach i ofertach branżowych za pomocą poczty elektronicznej. Przysługuje Ci prawo wniesienia sprzeciwu, prawo dostępu do danych, prawo żądania ich sprostowania, ich usunięcia, lub ograniczenia ich przetwarzania, prawo przenoszenia danych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdują się TUTAJ.