Rola internetu w zakupach artykułów chemii gospodarczej – wyniki badania PBI dla IAB Polska
Wyniki badania przeprowadzonego dla IAB przez PBI pokazują, że dla Internautów odpowiedzialnych za zakup produktów chemii gospodarczej internet jest jednym z istotnych źródeł informacji na temat tej kategorii produktowej. Internauci aktywnie poszukują w sieci informacji na temat konkretnych produktów chemii gospodarczej – ich cen, składu i sposobu działania.
Przy podejmowaniu decyzji o zakupie wybranego produktu, Internauci chętnie kierują się opiniami innych użytkowników, także tymi dostępnymi online na forach i grupach dyskusyjnych, w wyszukiwarkach i na stronach producentów produktów. Badani nie są tylko biernymi odbiorcami informacji o produktach, sami często dzielą się z innymi zdobytą wiedzą: przesyłają linki, dyskutują na forach oraz komentują reklamy.
A Ty jakim proszkiem spierzesz plamy z wigilijnego obrusu?
Źródła wiedzy o produktach chemii gospodarczej
Respondentami byli Internauci [1], którzy kupują produkty chemii gospodarczej i w swoich gospodarstwach domowych są odpowiedzialni za zakupy. Większość z nich, wśród źródeł informacji o produktach chemii gospodarczej, wymienia na pierwszym miejscu reklamę (68%) oraz własne doświadczenia (66%). W następnej kolejności wskazywano znajomych i rodzinę (58%) oraz internet (57%). Dla porównania, w tym samym badaniu, w edycji dotyczącej produktów spożywczych, internet wskazywany był przez respondentów na pierwszym miejscu wśród źródeł informacji na temat badanej wówczas kategorii produktów (72%). (Więcej o wcześniej opublikowanym raporcie „Rola internetu w zakupach artykułów spożywczych” dowiesz się tutaj). Biorąc pod uwagę najczęściej wskazywane źródła wiedzy, medium XXI wieku plasuje się w pierwszej trójce, która wyraźnie wybija się w stosunku do pozostałych.
Poszukiwane informacje o produktach chemii gospodarczej
Badani Internauci najczęściej poszukują w internecie informacji na temat proszków i płynów do prania oraz odplamiaczy i wybielaczy (46%). Dostępne w sieci informacje na temat pozostałych produktów chemii gospodarczej cieszą się mniejszym zainteresowaniem.
Zapytani z kolei o typ poszukiwanych informacji, badani najczęściej deklarowali, że poszukują w sieci opinii innych użytkowników o konkretnym produkcie (67%). W następnej kolejności poszukują informacji o cenach (60%), sposobach działania danego środka (59%), porad dotyczących zastosowania danego produktu (np. metod wywabiania plam – 58%) oraz informacji na temat ofert promocyjnych (56%). Pozostałe informacje na temat artykułów chemii gospodarczej mają dla badanych mniejsze znaczenie.
62% respondentów co najmniej kilka razy w miesiącu poszukuje w internecie informacji o produktach chemii gospodarczej. Dla porównania, w odniesieniu do innych badań z tego cyklu, wynik ten wynosił ponad 80% dla produktów żywnościowych, zaś 70% w odniesieniu do kosmetyków. Ciekawą obserwacją z badania jest także fakt, że kobiety i mężczyźni równie często poszukują online informacji na temat artykułów chemii gospodarczej.
Rola internetu w zakupach produktów chemii gospodarczej
Z odpowiedzi badanych Internautów wynika, że internet pełni istotną rolę w procesie poszukiwania informacji o produktach chemii gospodarczej i planowaniu zakupu. Z punktu widzenia producentów chemii gospodarczej i ich obecności w sieci, duże znaczenie ma informacja, że 58% pytanych [odsetek wskazań „zdecydowanie tak” oraz „tak”] jest zdania, że internet jest dobrym miejscem, aby dowiadywać się o nowościach w ofercie. Co więcej, 57% respondentów oczekuje, że informacje o produktach chemii gospodarczej będą jak najszerzej obecne w internecie.
Internet jest pomocny również w procesie samego zakupu. Trzy czwarte badanych (75%) zgodziło się, że informacje z internetu pomogły zdecydować jakie produkty chemii gospodarczej kupić podczas codziennych zakupów.
Rola reklamy w procesie podejmowania decyzji o zakupie artykułów chemii gospodarczej
Z raportu wynika, że spośród wszystkich produktów chemii gospodarczej, badani najlepiej kojarzą reklamy internetowe proszków i płynów do prania (61%). Zdecydowanie słabiej pamiętają reklamy innych artykułów z tej kategorii produktowej: środki do zmywania naczyń (34%), odświeżacze powietrza (31%), odplamiacze i wybielacze (29%), czy płyny i żele do czyszczenia toalet (26%).
Znajomość marek produktów chemii gospodarczej
W najlepiej rozpoznawanej kategorii produktów chemii gospodarczej (proszki i płyny do prania), badani wykazali bardzo dobrą znajomość aż 9 spośród zaprezentowanych popularnych marek (od 78 do 91% wskazań).
O badaniu:
Wywiady zrealizowano metodą CAWI (web survey). Respondentów rekrutowano spośród panelu badawczego GfK Polonia, jednego z największych access paneli w Polsce.
Respondentami byli internauci, którzy mają decyzyjny wpływ na zakup produktów chemii gospodarczej. Strukturę tej grupy (a co za tym idzie i próby), wg płci, wieku i wykształcenia, oparto na danych badania TGI Index firmy Millward Brown SMG/KRC za okres styczeń – czerwiec 2010 roku. Grupa ta stanowi 30,4% całej próby badania TGI, co w przeliczeniu na populację Polaków w wieku 15+ daje 9,16 miliona osób.
Wielkość badanej próby wyniosła 1003 osób, co oznacza iż maksymalny błąd pomiaru wynosi +/-3,1%.
Wywiady przeprowadzono w dniach 9 – 17 października 2010 roku.