Rola internetu w zakupach artykułów chemii gospodarczej – wyniki badania PBI dla IAB Polska

07/11/2014

Wyniki badania przeprowadzonego dla IAB przez PBI pokazują, że dla Internautów odpowiedzialnych za zakup produktów chemii gospodarczej internet jest jednym z istotnych źródeł informacji na temat tej kategorii produktowej. Internauci aktywnie poszukują w sieci informacji na temat konkretnych produktów chemii gospodarczej - ich cen, składu i sposobu działania.

Rola internetu w zakupach artykułów chemii gospodarczej – wyniki badania PBI dla IAB Polska

Wyniki badania przeprowadzonego dla IAB przez PBI pokazują, że dla Internautów odpowiedzialnych za zakup produktów chemii gospodarczej internet jest jednym z istotnych źródeł informacji na temat tej kategorii produktowej. Internauci aktywnie poszukują w sieci informacji na temat konkretnych produktów chemii gospodarczej – ich cen, składu i sposobu działania.

Przy podejmowaniu decyzji o zakupie wybranego produktu, Internauci chętnie kierują się opiniami innych użytkowników, także tymi dostępnymi online na forach i grupach dyskusyjnych, w wyszukiwarkach i na stronach producentów produktów. Badani nie są tylko biernymi odbiorcami informacji o produktach, sami często dzielą się z innymi zdobytą wiedzą: przesyłają linki, dyskutują na forach oraz komentują reklamy.

A Ty jakim proszkiem spierzesz plamy z wigilijnego obrusu?

Źródła wiedzy o produktach chemii gospodarczej

Respondentami byli Internauci [1], którzy kupują produkty chemii gospodarczej i w swoich gospodarstwach domowych są odpowiedzialni za zakupy. Większość z nich, wśród źródeł informacji o produktach chemii gospodarczej, wymienia na pierwszym miejscu reklamę (68%) oraz własne doświadczenia (66%). W następnej kolejności wskazywano znajomych i rodzinę (58%) oraz internet (57%). Dla porównania, w tym samym badaniu, w edycji dotyczącej produktów spożywczych, internet wskazywany był przez respondentów na pierwszym miejscu wśród źródeł informacji na temat badanej wówczas kategorii produktów (72%). (Więcej o wcześniej opublikowanym raporcie „Rola internetu w zakupach artykułów spożywczych” dowiesz się tutaj). Biorąc pod uwagę najczęściej wskazywane źródła wiedzy, medium XXI wieku plasuje się w pierwszej trójce, która wyraźnie wybija się w stosunku do pozostałych.

Poszukiwane informacje o produktach chemii gospodarczej

Badani Internauci najczęściej poszukują w internecie informacji na temat proszków i płynów do prania oraz odplamiaczy i wybielaczy (46%). Dostępne w sieci informacje na temat pozostałych produktów chemii gospodarczej cieszą się mniejszym zainteresowaniem.

Zapytani z kolei o typ poszukiwanych informacji, badani najczęściej deklarowali, że poszukują w sieci opinii innych użytkowników o konkretnym produkcie (67%). W następnej kolejności poszukują informacji o cenach (60%), sposobach działania danego środka (59%), porad dotyczących zastosowania danego produktu (np. metod wywabiania plam – 58%) oraz informacji na temat ofert promocyjnych (56%). Pozostałe informacje na temat artykułów chemii gospodarczej mają dla badanych mniejsze znaczenie.

62% respondentów co najmniej kilka razy w miesiącu poszukuje w internecie informacji o produktach chemii gospodarczej. Dla porównania, w odniesieniu do innych badań z tego cyklu, wynik ten wynosił ponad 80% dla produktów żywnościowych, zaś 70% w odniesieniu do kosmetyków. Ciekawą obserwacją z badania jest także fakt, że kobiety i mężczyźni równie często poszukują online informacji na temat artykułów chemii gospodarczej.

Rola internetu w zakupach produktów chemii gospodarczej

Z odpowiedzi badanych Internautów wynika, że internet pełni istotną rolę w procesie poszukiwania informacji o produktach chemii gospodarczej i planowaniu zakupu. Z punktu widzenia producentów chemii gospodarczej i ich obecności w sieci, duże znaczenie ma informacja, że 58% pytanych [odsetek wskazań “zdecydowanie tak” oraz “tak”] jest zdania, że internet jest dobrym miejscem, aby dowiadywać się o nowościach w ofercie. Co więcej, 57% respondentów oczekuje, że informacje o produktach chemii gospodarczej będą jak najszerzej obecne w internecie.

Internet jest pomocny również w procesie samego zakupu. Trzy czwarte badanych (75%) zgodziło się, że informacje z internetu pomogły zdecydować jakie produkty chemii gospodarczej kupić podczas codziennych zakupów.

Rola reklamy w procesie podejmowania decyzji o zakupie artykułów chemii gospodarczej

Z raportu wynika, że spośród wszystkich produktów chemii gospodarczej, badani najlepiej kojarzą reklamy internetowe proszków i płynów do prania (61%). Zdecydowanie słabiej pamiętają reklamy innych artykułów z tej kategorii produktowej: środki do zmywania naczyń (34%), odświeżacze powietrza (31%), odplamiacze i wybielacze (29%), czy płyny i żele do czyszczenia toalet (26%).

Znajomość marek produktów chemii gospodarczej

W najlepiej rozpoznawanej kategorii produktów chemii gospodarczej (proszki i płyny do prania), badani wykazali bardzo dobrą znajomość aż 9 spośród zaprezentowanych popularnych marek (od 78 do 91% wskazań).

O badaniu:

Wywiady zrealizowano metodą CAWI (web survey). Respondentów rekrutowano spośród panelu badawczego GfK Polonia, jednego z największych access paneli w Polsce.
Respondentami byli internauci, którzy mają decyzyjny wpływ na zakup produktów chemii gospodarczej. Strukturę tej grupy (a co za tym idzie i próby), wg płci, wieku i wykształcenia, oparto na danych badania TGI Index firmy Millward Brown SMG/KRC za okres styczeń – czerwiec 2010 roku. Grupa ta stanowi 30,4% całej próby badania TGI, co w przeliczeniu na populację Polaków w wieku 15+ daje 9,16 miliona osób.
Wielkość badanej próby wyniosła 1003 osób, co oznacza iż maksymalny błąd pomiaru wynosi +/-3,1%.
Wywiady przeprowadzono w dniach 9 – 17 października 2010 roku.

Jeżeli chcesz otrzymywać publikacje IAB Polska jako pierwszy zapisz się do naszej bazy mailingowej

Informacja o przetwarzaniu danych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska z siedzibą w Warszawie, ul. Puławska 39/77. Przetwarzamy Twoje dane osobowe w celu wysyłania Ci informacji o nowościach, aktualnych promocjach i ofertach branżowych za pomocą poczty elektronicznej. Przysługuje Ci prawo wniesienia sprzeciwu, prawo dostępu do danych, prawo żądania ich sprostowania, ich usunięcia, lub ograniczenia ich przetwarzania, prawo przenoszenia danych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdują się TUTAJ.