IAB Polska prezentuje najnowszy raport Programmatic

01/25/2016

Już 89% reklamodawców korzysta z modelu programmatic w reklamie internetowej, a 48% uważa, że jest ona skuteczniejsza od tradycyjnej kampanii w sieci – takie wnioski płyną z najnowszego raportu Programmatic przygotowanego przez Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. Drugie już badanie IAB Polska poświęcone temu zagadnieniu zostało przeprowadzone równolegle z badaniem Programmatic IAB Europe, co pozwala na porównanie rynku polskiego z rynkiem europejskim.

 Projekt jest kontynuacją tematyki poruszonej przez IAB Polska w zeszłorocznym badaniu zrealizowanym we współpracy z Grupą Roboczą Programmatic. W 2015 roku badanie powtórzono, jednak tym razem zintegrowano je z projektem realizowanym równolegle przez IAB Europe, dzięki czemu poszerzono tematykę oraz uzyskano możliwość porównania Polski do wyników europejskich – w projekcie wzięło udział 29 krajów i zrealizowano ponad 1100 wywiadów z reklamodawcami, wydawcami i agencjami.

Raport analizuje aktualny stopień rozwoju programmatic w Polsce oraz wskazuje dalsze potencjalne kierunki rozwoju reklamy online. W technologii programmatic swoje reklamy kupuje już 89% reklamodawców, jednak jedynie 10% preferuje ten model sprzedaży, lokując w nim ponad 80% budżetu reklamowego display. W Polsce najpopularniejszym formatem reklamowym programmatic jest rectangle, a najciekawszym trendem jest coraz większa popularność modelu PMP:

Model PMP to bezpośrednia umowa między wydawcą a reklamodawcą oparta na konkretnej stawce za 1000 odsłon. W porównaniu z zeszłorocznymi wynikami, więcej ankietowanych wskazało na korzystanie z tego modelu zakupu (44% w tegorocznej ankiecie vs 38% w zeszłorocznej). Kolejne 22% zamierza rozpocząć korzystanie z tego modelu zakupu jeszcze w 2015 roku. Jest to trend widoczny również w Europie, a wynikający z jednej strony z przesuwania budżetów w kierunku tego programatic, a z drugiej strony z chęci utrzymania obecnych relacji z wydawcami.

Tegoroczne badanie IAB Polska porównuje także nasz rynek z rynkiem europejskim. Polskim ankietowanym zadano dodatkowe pytania tożsame do tych, które pojawiły się w badaniu zrealizowanym w tym roku przez europejski oddział IAB. Wyniki zebrane spośród 1100 wywiadów z 29 krajów ukazują, że rynek polski nie odbiega od rynków zachodnich: większość ankietowanych deklaruje wzrost budżetów przeznaczanych na programmatic oraz zauważa zalety płynące z korzystania z zewnętrznych danych na temat użytkowników. Deklarowany jest również wzrost nakładów na zatrudnienie i wyszkolenie specjalistów w tej dziedzinie, których brak jest postrzegany jako jedna z głównych barier w adaptacji programmatic.

 Programmatic rozwija się niezwykle dynamicznie, miedzy innymi ze względu na silny trend targetowania i personalizacji przekazu reklamowego – czołowy priorytet marketerów już kolejny rok z rzędu. Wyniki badania IAB Europe i jego polska edycja potwierdzają optymistyczne prognozy dotyczące dalszego rozwoju tego modelu zakupu reklamy.

 

TAGI : 2015 | badania | raport | rtb

Jeżeli chcesz otrzymywać publikacje IAB Polska jako pierwszy zapisz się do naszej bazy mailingowej

Informacja o przetwarzaniu danych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska z siedzibą w Warszawie, ul. Puławska 39/77. Przetwarzamy Twoje dane osobowe w celu wysyłania Ci informacji o nowościach, aktualnych promocjach i ofertach branżowych za pomocą poczty elektronicznej. Przysługuje Ci prawo wniesienia sprzeciwu, prawo dostępu do danych, prawo żądania ich sprostowania, ich usunięcia, lub ograniczenia ich przetwarzania, prawo przenoszenia danych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdują się TUTAJ.

Czytaj także