Odsetek użytkowników korzystających z adblocków nadal rośnie w tempie dwucyfrowym. Pod koniec 2017 roku penetracja tego oprogramowania wśród polskich internautów w wieku 15 i więcej lat wyniosła 42%.
Użytkownicy adblocków częściej niż rok wcześniej unikają komunikacji marketingowej w sytuacji, w której otrzymają komunikat z prośbą o wyłączenie oprogramowania blokującego. Częściej rezygnują z oglądania strony, na której pojawia się taka informacja, zdecydowanie rzadziej też oglądają stronę z zablokowanymi reklamami.
Wśród internautów, którzy nie korzystają z adblocków, jednak słyszeli o takim rozwiązaniu, zanotowano istotny spadek liczby osób, które nie planują zainstalowania takiego oprogramowania. Jednocześnie zdecydowanie wzrósł odsetek osób niezdecydowanych, które są potencjalnymi użytkownikami.
Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska po raz drugi postanowił wziąć pod lupę kwestię blokowania komunikacji marketingowej w internecie. W żadnym innym medium nie jest możliwe wyłączenie emisji reklam, a to właśnie budżety przeznaczane na promocję marek są źródłem finansowania umożliwiającym użytkownikom sieci darmowy dostęp do treści. Blokowanie reklam stanowi więc ogromny hamulec rozwojowy dla tej branży.
Niniejsza publikacja jest podsumowaniem wyników badania IAB Polska, w którym skupiono się na zwyczajach internautów dotyczących blokowania reklam w sieci. Dane zostały skomentowane przez ekspertów rynkowych reprezentujących wydawców online. Analizy wskazują na to, że penetracja adblocków wciąż wzrasta, a przed rynkiem komunikacji cyfrowej istnieje wciąż wiele wyzwań.
Zapraszamy do lektury!