Gracze vs niegracze. Kto jest lepszym konsumentem?

07/23/2025

Gracze częściej kupują, wydają więcej i są bardziej lojalni wobec marek – wynika z najnowszego raportu „Gracze vs niegracze 2025”. Badanie zostało przeprowadzone przez przedstawicieli Grupy Roboczej Gry/Esport IAB Polska we współpracy z SW Reasearch.   To pierwsze w Polsce badanie, które wprost porównuje zachowania zakupowe graczy i niegraczy, obalając wiele mitów na temat tej rosnącej […]

Gracze częściej kupują, wydają więcej i są bardziej lojalni wobec marek – wynika z najnowszego raportu „Gracze vs niegracze 2025”. Badanie zostało przeprowadzone przez przedstawicieli Grupy Roboczej Gry/Esport IAB Polska we współpracy z SW Reasearch.  

To pierwsze w Polsce badanie, które wprost porównuje zachowania zakupowe graczy i niegraczy, obalając wiele mitów na temat tej rosnącej grupy społecznej.

Zespół badawczy porównał preferencje zakupowe, styl życia i czynniki decyzyjne obu grup, by odpowiedzieć na pytanie: kto naprawdę jest bardziej wartościowym konsumentem?

Najważniejsze wnioski z raportu:

  • Gracze są bardziej zakupowi: częściej kupują, są bardziej otwarci na nowości i wykazują większą gotowość do eksperymentowania z produktami.

  • Wydają więcej: aż 62% więcej graczy niż niegraczy wydaje miesięcznie ponad 300 zł na rozrywkę.

  • Preferują online: 82% graczy robi zakupy online (vs 65% niegraczy).

  • Cenią jakość i ekskluzywność: przy podejmowaniu decyzji zakupowych gracze kierują się jakością (91%), ceną (87%) i unikalnością produktów (41%).

  • Są lojalni wobec marek: szczególnie tych, które komunikują się z nimi w autentyczny i angażujący sposób – np. poprzez kampanie w świecie gamingu.

  • Mocni w wielu kategoriach: gracze częściej niż niegracze kupują w takich kategoriach jak: elektronika, kosmetyki, odzież sportowa, książki i media, a także zabawki i artykuły dziecięce.

Gracze to nie tylko młodzi pasjonaci gier – to także osoby w średnim wieku, dobrze zarabiające, aktywne fizycznie i kulturowo. Stereotyp „geeka” zamkniętego w pokoju odchodzi do lamusa” – mówi Justyna Oracz, Head of Communications w WE!RE FANTASY i Szefowa Grupy Roboczej Gry/Esport IAB Polska.

Co wynika z raportu dla marek i marketerów?

Raport zawiera również zestaw praktycznych rekomendacji marketingowych. Eksperci wskazują, że marki powinny:

  • tworzyć limitowane edycje produktów i personalizowane oferty dla graczy,

  • łączyć online z offline, np. przez rozszerzoną rzeczywistość czy aplikacje wspierające zakupy,

  • angażować graczy w działania marki – to grupa, która chętnie dzieli się opiniami i może być autentycznym ambasadorem produktów,

  • inwestować w strategiczne działania gamingowe – nie tylko przy kampaniach gier, ale także w modzie, kosmetykach czy FMCG.

Jeżeli chcesz otrzymywać publikacje IAB Polska jako pierwszy zapisz się do naszej bazy mailingowej

Informacja o przetwarzaniu danych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska z siedzibą w Warszawie, ul. Puławska 39/77. Przetwarzamy Twoje dane osobowe w celu wysyłania Ci informacji o nowościach, aktualnych promocjach i ofertach branżowych za pomocą poczty elektronicznej. Przysługuje Ci prawo wniesienia sprzeciwu, prawo dostępu do danych, prawo żądania ich sprostowania, ich usunięcia, lub ograniczenia ich przetwarzania, prawo przenoszenia danych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdują się TUTAJ.

TAGI : gaming | raport