Raport IAB Europe: Szersze znaczenie socjoekonomiczne i kulturowe reklamy ukierunkowanej w Europie

09/28/2021
Kiedy w Europie wybuchła pandemia COVID-19, ekonomiści przewidywali najgorsze załamanie wydatków na reklamę od czasu wielkiej recesji z 1929 r. Do załamania jednak nie doszło – wydatki na reklamę cyfrową wzrosły o 6,3%. Jak podkreśla dr Daniel Knapp, główny ekonomista IAB Europe i autor najnowszego raportu, miniony rok był eksperymentem na żywym organizmie. W bardzo trudnych warunkach okazało się, że reklama cyfrowa ma nie tylko zasadnicze znaczenie dla gospodarki europejskiej, ale również dalej idącą wartość społeczną i kulturową, którą często się pomija i której nie uwzględnia się w konwencjonalnych statystykach.

Raport IAB Europe podkreśla, że reklama jest filarem wolnego i otwartego internetu, a dla dostawców treści i usług online zwiększenie przychodów z reklam jest niezbędne. Ponad dwie trzecie przychodów z reklamy cyfrowej w Europie zależy od targetowania behawioralnego, a reklamodawcy płacą średnio 2,68 razy więcej za reklamy kierowane w ten sposób.

Raport IAB Europe analizuje trzy główne zagadnienia w kontekście reklamy ukierunkowanej:

  1. Reklama cyfrowa umożliwia rozwój małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), które Komisja Europejska nazwała „kręgosłupem europejskiej gospodarki”. Dotyczy to także sektorów, które mają szczególną wartość kulturową i szerszy pozytywny wpływ na regionalne struktury społeczne.
  2. Europa próbuje znaleźć swoje miejsce w nowym cyfrowym świecie, a motorem tego procesu są szeroko zakrojona polityka przemysłowa i europejscy czempioni. Reklama cyfrowa jest jednym z najważniejszych instrumentów, które pomogą w realizacji tej przemiany.
  3. Reklama cyfrowa jest głęboko związana z pluralistyczną „czwartą władzą” w Europie, której podstawowym wyrazem są wolne media.

W czasie, gdy Parlament Europejski przygotowuje się do rozważenia poprawek do projektu ustawy o usługach cyfrowych, najnowszy raport IAB Europe stwierdza, że ogólny zakaz reklamy targetowanej zaszkodziłby europejskim mediom, rozwojowi małych i średnich przedsiębiorstw, kulturze i globalnej pozycji Europy. Co więcej, reklama ukierunkowana ma coraz większe znaczenie dla europejskich wydawców w miarę przechodzenia przez nich na modele biznesowe oparte na technologii cyfrowej, a jakikolwiek zakaz pogłębiłby przepaść cyfrową między obywatelami Europy, którzy mają środki finansowe, aby płacić za wiadomości wysokiej jakości, a tymi, którzy ich nie mają.

Dodatkowo, reklama ukierunkowana jest szczególnie ważna dla europejskich MŚP, z których wiele zostało zmuszonych do przejścia na cyfrowe strategie marketingowe przez ograniczenia wywołane pandemią COVID-19. Komisja Europejska uznaje, że MŚP wspierają „spójność społeczną”, rozpowszechniają innowacje i są fundamentem planowania przyszłości Europy. Rok 2020 spowodował jednak nagły rozdźwięk między obietnicami a praktyką. Pandemia była dla europejskich MŚP sporym ciosem. Ponad 50% z 2200 MŚP przebadanych przez firmę McKinsey we Francji, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii obawia się, że będzie zmuszone zakończyć działalność w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

Autor analizy podkreśla, że silny, pluralistyczny i niezależny ekosystem medialny ma zasadnicze znaczenie dla Unii Europejskiej, jej obywateli, konsumentów, przedsiębiorstw i demokracji. Jest motorem spójności społecznej i promocji wartości europejskich, a także forum rzeczowej debaty. Musi jednak być ekonomicznie opłacalny: wolność gospodarcza sprzyja wolności mediów. Reklama cyfrowa jest tego niezbędnym fundamentem, między innymi dlatego, że finansuje bezpłatne źródła internetowe. W 2017 r. 66% przychodów z reklamy cyfrowej w Europie wykorzystywało ukierunkowywanie behawioralne. Reklama pozbawiona jakiejkolwiek formy personalizacji „od użytkowników opt-out” powoduje spadek przychodów wydawców o 40,3%.

Raport IAB Europe dostępny jest do pobrania TUTAJ.

Czytaj także

Raport Strategiczny Internet 2023/2024 IAB Polska już dostępny

Raport Strategiczny Internet 2023/2024 IAB Polska już dostępny

W roku 2023 rynek reklamy cyfrowej w Polsce przyspieszył tempo
rozwojowe w porównaniu do roku wcześniejszego, a jego wartość
zwiększyła się o ponad 870 mln zł, osiągając poziom prawie 7,8 mld zł.
Internet wciąż jest kluczowym motorem napędowym rynku mediów
odpowiadającym w roku 2023 za ponad dwie trzecie wzrostu całego
segmentu komunikacji.

Short social video. Nowa publikacja IAB Polska

Short social video. Nowa publikacja IAB Polska

Zapraszamy do pobrania poradnika Short social video przygotowanego przez ekspertów z Grupy Roboczej Social Media IAB Polska. Publikacja zawiera praktyczne porady dotyczące tworzenia tej formy wideo, jej miejsca w strategii mediowej marek, wskaźników efektywnosći oraz aspektów prawnych. W publikacji znajdziemy także szereg case studies oraz komentarze i porady ekspertów.

Patronat IAB Polska: AI Create Warsaw: AI & Creativity

Patronat IAB Polska: AI Create Warsaw: AI & Creativity

AI CREATE to globalna inicjatywa profesjonalistów z całego świata. Została stworzona przez weteranów branży kreatywnej, eventowej oraz produkcyjnej z Hiszpanii i Singapuru. Edycja warszawska zaplanowane na 16 maja posiada patronat honorowy IAB Polska.