Poradnik dla internetowego reklamodawcy: Lokalnie, czyli skutecznie

10/30/2019
Przygotowany w ramach grupy roboczej SEM IAB „Poradnik dla internetowego reklamodawcy” jest druga aktualizacją pierwszej edycji publikacji i dotyczy zmian na rynku SEM i narzędzi reklamowych 2016 – 2018r.

Lokalnie, czyli skutecznie
Pozycjonowanie lokalne jest idealnym rozwiązaniem dla każdego, kto prowadzi biznes o małym zasięgu, skupiającym się na dotarciu do klientów z najbliższego otoczenia. W takich przypadkach nie ma potrzeby implementowania rozwiązań, które zwiększały by widoczność globalnie. Z bardzo prostego powodu – będą one po prostu nieefektywne. Lokalny warsztat samochodowy znajdujący się w Warszawie nie ma potrzeby reklamowania się w Gdańsku, szczególnie, że (nawet jeśli byłby widoczny w wynikach wyszukiwania w Trójmieście) klienci nie będą jechać specjalnie do Gdańska w celu wymiany opon lub przeprowadzenia przeglądu. Usługi te bez problemu znajdą u siebie, lokalnie i w najbliższym otoczeniu.

A czym właściwie jest to pozycjonowanie lokalne
Pozycjonowanie lokalne to wszystkie działania SEO mające na celu poprawienie i zwiększenie widoczności strony internetowej w naturalnych wynikach wyszukiwania, jak i wyeksponowanie wizytówki na jak najwyższej pozycji.
Działania tego typu prowadzi się dla zapytań w rodzaju “dobry fryzjer Gdańsk”, “tani hydraulik Mokotów” itp. Efekty tych działań dotyczą także zapytań, które pomijają fragment określający lokalizację, gdyż mechanizm LocalSearch od Google powoduje, iż wyszukiwarka automatycznie będzie nam wskazywać fryzjerów i hydraulików prowadzących działalność w pobliżu miejsca naszego pobytu.

Skuteczne pozycjonowanie na lokalnym rynku – krok po kroku
Chcąc osiągnąć sukces w pozycjonowaniu lokalnym należy zastosować się do kilku podstawowych zasad. Bez nich będzie nam bardzo trudno osiągnąć satysfakcjonujące efekty. Co więc należy zrobić, aby nasz biznes był widoczny dla jak największej ilości potencjalnych klientów?

Google Moja Firma
Jest to absolutna podstawa. Brak wizytówki w tej usłudze Google to przysłowiowy “strzał w stopę”. Każda firma działająca lokalnie bezwzględnie powinna posiadać wizytówkę, gdyż przy wyszukiwaniu usług/produktów na danym obszarze, to ona będzie pojawiać się w pierwszej kolejności i najwyżej w wynikach wyszukiwania.
Założenie wizytówki nie jest na szczęście procesem skomplikowanym. Aby Google zweryfikowało i potwierdziło lokalizację naszej firmy, należy wyrazić chęć zastosowania produktu Google Moja Firma, a w kolejnym kroku przesłać kartkę pocztową z kodem lub dokonać weryfikacji telefonicznie.
Po przejściu tych kroków, nasz biznes będzie posiadał swój własny “identyfikator” w wyszukiwarce Google, w którym będą zawarte wszystkie najważniejsze informacje, czyli adres, telefon, godziny otwarcia, wystawione opinie, a także zdjęcia firmy. Oczywiście wizytówka musi być odpowiednio i profesjonalnie zoptymalizowana pod kątem zapytań, na które użytkownicy będą szukali naszych usług czy produktów.

Plik KML
Przy pozycjonowaniu lokalnych posiadanie sitemapy XML jest niewystarczające. Należy stworzyć dodatkowo plik KML, który będzie odpowiadał za geolokalizację naszej firmy. Plik KML to tzw. geositemapa, podlegający interpretacji przez roboty Google w usłudze Google Earth. Plik ten daje nam gwarancję, że wyszukiwarka będzie odpowiednio lokalizować nasz biznes w wynikach wyszukiwania.

Linki prowadzące do strony
Linkowanie może już nie ma tak dużego wpływu na pozycje jak to miało miejsce jeszcze jakiś czas temu, ale linki pochodzące z wartościowych i silnych stron oraz portali będą miały wartość dodaną dla każdej strony. Będą zwiększać ruch na stronę oraz pozytywnie wpływać na wzrost pozycji.
W przypadku pozycjonowania lokalnego najlepiej będzie pozyskiwać linki z miejsc, które będą zawierać informacje na temat okolic naszej firmy. Takimi miejscami będą np. lokalne portale informacyjne i ogłoszeniowe.

Dane teleadresowe powinny być spójne
Należy określić jaki adres, telefon i e-mail będzie przez nas używany w internecie w celach kontaktowych. Musimy zachować spójność z danymi zawartymi na podstronie Kontakt – tylko te dane powinniśmy szeroko stosować w innych miejscach, w tym także na wizytówce Google. Ponadto dane te muszą pokrywać się danymi zawartymi w “polityce prywatności” i “regulaminie”naszej strony.
Jeśli o to wszystko zadbamy, roboty Google bez problemu powiążą te dane z naszą firmą, co w konsekwencji zacznie przynosić pozytywne efekty w wynikach wyszukiwania lokalnego.

Podstrona Kontakt
W przypadku pozycjonowania lokalnego miejsce to należy jak najlepiej przygotować. Niech ta zakładka będzie swoistą formą wizytówki firmy.Informacje na niej zawarte muszą być pełne i ułatwiać kontakt z naszą firmą oraz wskazówki jak do niej trafić, czy wystawić fakturę.
W pełni funkcjonalna i odpowiednio przygotowana zakładka Kontakt powinna zawierać pełną nazwę firmy, dokładny adres, numer telefonu, e-mail, NIP, REGON. Ponadto powinno się umieścić dokładną mapę z lokalizacją wraz ze wskazówkami dojazdu, np. w formie widgetu Google Maps.

Opinie
W przypadku pozycjonowania lokalnego opinie mogą odgrywać większą rolę niż ma to miejsce w globalnych działaniach. Google stara się, aby wyniki, które przedstawia były w jak największym stopniu użyteczne. W przypadku lokalnych firm opinie mogą w znacznym stopniu ułatwić podjęcie odpowiedniej decyzji. Opinie jak najbardziej mogą być i są istotnym czynnikiem rzutującym na ranking witryny w wyszukiwarce. Dodatkowo opinie (które cały czas się pojawiają) będą przedstawiać lokalny biznes w pozytywnym świetle, nie tylko przed robotami Google, ale przede wszystkim przed potencjalnymi klientami.

Optymalizacja
Całościowa optymalizacja SEO pod kątem działań lokalnych jest równie ważna, co wdrożenie powyższych punktów. Profesjonalnie i kompleksowo przygotowana witryna będzie gwarantować, że zacznie się ona pojawiać na wysokich pozycjach na wiele fraz i zapytań związanych z konkretnym lokalnym biznesem.
Jest jeszcze jedna ważna kwestia, o której należy pamiętać, czyli wyszukiwanie głosowe. Użytkownicy coraz częściej wykorzystują tą formę wyszukiwania informacji w internecie. W przypadku wyszukiwań lokalnych voice search zaczyna odgrywać i będzie odgrywał coraz większą rolę, szczególnie, że jest to bardzo wygodna forma, np. gdy jedziemy autem lub szukamy danego miejsca idąc pieszo i ręczne wpisywanie zapytań w wyszukiwarce w takim momencie jest po prostu niewygodne i czasochłonne.
Dlatego bardzo istotne jest, aby przygotować naszą witrynę pod kątem zapytań: “Jak dojadę/dojechać do…”, “Gdzie znajduje się…”, “Warsztat samochodowy w centrum Gdańska…” itd. Im lepiej przygotujemy zarówno wizytówkę, jak i stronę firmową pod zapytania pochodzące z wyszukiwania głosowego, tym większa szansa, że to właśnie my będziemy w pierwszejkolejności pojawiać się w wynikach wyszukiwania.

Twórzmy wspólnie strategię SEO
Współpraca agencji SEO i klienta jest bardzo ważna. Klient od samego początku musi mieć świadomość, że jego uczestnictwo w działaniach jest niezbędne. Pomijając fakt dostarczenia dostępów do strony, wdrażanie strategii mającej na celu zwiększenie ruchu na stronę oraz widoczności w wynikach wyszukiwania (czyli bardzo szerokich działań na całej stronie), będzie wymagało konsultacji z klientem i jego zgody oraz współpracy podczas wprowadzania różnych rozwiązań.


Pobierz cały Poradnik

Czytaj także

Raport IAB Europe z badania opinii na temat retail media

Raport IAB Europe z badania opinii na temat retail media

Aby zrozumieć status retail media w Europie, zarówno po stronie kupujących, jak i sprzedających, Grupa Robocza Retail Media IAB Europe zrealizowała ankietę Attitudes to Retail Media – badanie, które dostarcza branżowy punkt odniesienia dla wdrażania retail media, barier i obszarów wzrostu.