Biała Księga Digital – ostatnia publikacja w ramach Dialogu Branżowego już dostępna

12/01/2020
Rozdział Digital jest 10. i ostatnią publikacją w ramach Białej Księgi Branży i Dialogu Branżowego. Zawiera usystematyzowane standardy przetargowe i współpracy, ukształtowane w toku Dialogu przez przedstawicieli Reklamodawców i Agencji. Celem Dialogu i Białej Księgi jest edukacja i popularyzacja dobrych praktyk, które mają istotne znaczenie dla sektora komunikacji z punktu widzenia: rozwoju branży, efektywności komunikacji i samych przetargów.

Klienci wiele razy kończyli procesy przetargowe z przekonaniem, że nie udało się im zrealizować swoich celów – jakościowych czy kosztowych. Agencje natomiast przechodziły przez proces przetargowy z przekonaniem, że cele Klienta są niejasne, nie mówiąc o kosztownej długotrwałej procedurze. Co zatem nie działa w procesach przetargowych naszej branży? Słaba lub niewystarczająca komunikacja, ograniczona informacja, wieloetapowe zadania do wykonania, które wydłużają proces, generują koszty po obu stronach, a i tak nie gwarantują „trafienia” w oczekiwania? Czy naprawdę jako jedyna branża nie potrafimy realizować przetargów w sposób efektywny? To były główne pytania, który stanęły u podstaw całego Dialogu i naszych spotkań w grupie Digital. – mówi Tomasz Tomczyk, lider grupy Digital ze strony agencji, business expert & manager, prezes zarządu K2 w latach 2013-2019.

Sam fakt, że przy jednym stole usiedli do dialogu, nie negocjacji reprezentanci klientów i agencji wydaje mi się przełomowy. Ta wymiana doświadczeń zaowocowała przekonaniem, że procesy i praktyki w obszarze przetargów marketingowych można usystematyzować i opisać. Ścieranie się różnych aspektów, przełożyło się na konkretne rekomendacje, które powinny wpłynąć na poprawę wzajemnego zrozumienia, a co za tym idzie, efektywność samych procesów przetargowych. Taki był właśnie wspólny cel ekspertów pracujących w Dialogu. Pomimo reprezentowania wielu różnych sektorów rynku, typów organizacji czy stron procesu, udało się wypracować rozwiązania, które w moim odczuciu będą pomocne dla usprawnienia całego rynku. – komentuje Marcin Wocial, lider grupy Digital ze strony Klientów, kierownik ds. zakupów marketingowych i ogólnych P4.

Nigdy nie mamy pełnej wiedzy o drugiej stronie, jej potrzebach, ograniczeniach. W Dialogu pokonaliśmy poziom braku wiedzy i zaufania. Sądzę, że środowiska zakupów, marketingu i agencji wzajemnie zrozumiały swoje specyfiki, co znajduje odzwierciedlenie w Białej Księdze Digital. – dodaje Tomasz Tomczyk.

Biała Księga Digital zawiera rekomendowane modele przetargowe, gotowe wzory dokumentów i inne pomocne w codziennej pracy narzędzia, z których każda firma, niezależnie od wielkości, może czerpać wiedzę i inspirację, jak skutecznie zorganizować przetarg. Mamy przekonanie, że wypracowane standardy poprawią efektywność przetargów w obszarze Digital, ich szybkość, transparentność, koszty przeprowadzenia, nie osłabiając przy tym koncentracji na warunkach komercyjnych i jakości kupowanych usług. – uzupełnia Marcin Wocial.

Ta publikacja zamyka wieloetapowy, międzyśrodowiskowy projekt rozpoczęty w 2015 roku, wspierany przez 9 partnerskich organizacji i najbardziej doświadczonych praktyków naszej branży. W grupach roboczych Dialogu udział wzięło 36 ekspertów ze strony agencji i 42 ze strony klientów. W spotkaniach otwartych uczestniczyło ponad 220 profesjonalistów. To pokazuje skalę przedsięwzięcia i zaangażowanie całej branży, by szukać rozwiązań służących rozwojowi, innowacyjności i efektywności. Digital to ostatnia z publikacji i w 2021 przechodzimy do implementacji. Część rynku już pracuje wg modeli, praktyk opisanych w Białej Księdze, ale sporo pracy jeszcze przed nami – w tym sensie projekt nie jest zamknięty. Sam fakt, że Biała Księga w 10 obszernych publikacjach jest dzisiaj skończonym, gotowym zasobem wiedzy, daje możliwość jej szerokiego komunikowania i edukacji rynku. – mówi Paweł Tyszkiewicz, Dyrektor Zarządzający SAR.

PSML i SAR planują wspólnie projekty edukacyjne, których celem będzie upowszechnianie opracowanych materiałów. Wierzę, że jest tylko kwestią czasu, gdy rekomendacje Białej Księgi będą powszechnie stosowane. W jednych organizacjach pewnie nastąpi to wolniej, w innych szybciej, z korzyścią dla tych drugich, ponieważ stosowanie tych praktyk realnie zwiększa efektywność kosztową przetargów i jakość kupowanych usług. Mamy nadzieję, że wyzwania związane z pandemią, których obecnie doświadczamy, jedynie wzmocnią naszą determinację, by zmieniać i optymalizować nasze praktyki w kierunku bardziej skutecznych, tańszych, uwzględniających korzyści i skutki dla nas i całego otoczenia biznesowego. – komentuje Mariusz Gerałtowski, prezes Stowarzyszenia PSML – współorganizatora Dialogu Branżowego.

Biała Księga Digital wraz z załącznikami jest dostępna stronie https://dobryprzetarg.com.pl/biala-ksiega w zakładce 10 Digital.

Co to jest Biała Księga Branży Komunikacji Marketingowej?

Zbiór dobrych praktyk i narzędzi przetargowych, wypracowany przez Reklamodawców i Agencje w Dialogu Branżowym jako rekomendacje do wykorzystania w 9 kategoriach marketingowych: media, komunikacja digital i full service, PR, branding, eventy, incentive travel, produkcja filmów reklamowych oraz badania. Dotychczas opublikowane zostały następujące rozdziały Białej Księgi: rekomendacje ogólne, PR, event, incentive travel, full service, produkcja filmów reklamowych, badania, media i branding. W listopadzie dostępna będzie ostatnia publikacja Białej Księgi – Biała Księga Digital.

Co to jest Dialog Branżowy Reklamodawców i Agencji?

Inicjatywa branży komunikacji marketingowej, która w 2015 roku przy wsparciu 9 organizacji branżowych i udziale najbardziej doświadczonych praktyków i ekspertów rozpoczęła cykl spotkań i dyskusji o bolączkach sektora. W grupach roboczych Dialogu udział wzięło 36 ekspertów ze strony agencji oraz 42 ekspertów ze strony klientów z najbardziej reklamujących się branż: FMCG, farmaceutyki, bankowość, ubezpieczenia, media i rozrywka, telekomunikacja, transport. W spotkaniach otwartych uczestniczyło ponad 220 osób. Rezultatem ich spotkań, dyskusji i ustaleń jest Biała Księga Branży Komunikacji Marketingowej.

Projekt Dialog Branżowy wraz z Białą Księgą Branży Komunikacji Marketingowej:

  • Uzyskał Patronat Honorowy Ministerstwa Rozwoju.
  • Został wyróżniony i opublikowany w Raporcie Forum Odpowiedzialnego Biznesu „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2017. Dobre praktyki” jako przykład dobrej praktyki CSR.
  • Znalazł się w opracowaniu Ministerstwa Rozwoju i Inwestycji pt. „Organizacje branżowe a etyka biznesu. Jak organizacje branżowe mogą wyznaczać i egzekwować standardy etyczne. Przewodnik po dobrych praktykach.” jako przykład „Wypracowywania standardów postępowania w zakresie konkretnych wyzwań w branży na drodze dialogu” (publikacja przygotowana przez Grupę roboczą ds. etyki i standardów odpowiedzialnego prowadzenia biznesu, w ramach Zespołu ds. Zrównoważonego Rozwoju i Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw, organu pomocniczego Ministra Inwestycji i Rozwoju).
  • Dotyczy 3 obszarów społecznej odpowiedzialności biznesu, wg normy ISO 26000 dla CSR, tj. ładu organizacyjnego, praktyki z zakresu pracy i uczciwych praktyk operacyjnych.

Organizatorzy i partnerzy Dialogu Branżowego:
Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR, Polskie Stowarzyszenie Menedżerów Logistyki i Zakupów PSML

Partnerzy:
Polski Klub Brandingu SAR, IAA Polska. Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy, Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska, Związek Firm Public Relations ZFPR, OFBOR Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku, Klub Agencji Eventowych SAR, Klub Producentów Reklamowych SAR, Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel SOIT, Stowarzyszenie Branży Eventowej SBE, Konfederacja Lewiatan, AMS.

Czytaj także

Przewodnik po sztucznej inteligencji 2024. Nowa publikacja IAB Polska

Przewodnik po sztucznej inteligencji 2024. Nowa publikacja IAB Polska

Zapraszamy do pobrania Przewodnika po sztucznej inteligencji 2024 przygotowanego przez ekspertów z Grupy Roboczej AI IAB Polska. Publikacja zawiera praktyczne porady dotyczące wdrożenia AI w firmie pod kątem  działań marketingowych. Publikacja dostępna jest w dwóch wersjach – jako interaktywny dokument online oraz klasyczny pdf.

Patronat IAB: 18. CYBERSEC CEE EXPO & FORUM już w czerwcu

Patronat IAB: 18. CYBERSEC CEE EXPO & FORUM już w czerwcu

CYBERSEC CEE EXPO & FORUM to kluczowe i jedyne w swoim rodzaju wydarzenie dotyczące cyberbezpieczeństwa w Europie. Od 2015 roku CYBERSEC zapewnia przestrzeń do wymiany poglądów, dyskusji i prezentacji dotyczących największych wyzwań stojących nie tylko przed społeczeństwem, ale i światem wirtualnym. IAB Polska po raz kolejny objął patronat honorowy nad wydarzeniem.