Profilowana reklama będzie tematem prac brytyjskiego i francuskiego organu ochrony danych osobowych

07/08/2019
20 czerwca br. brytyjski organ ochrony danych osobowych ICO wydał raport Update Report into Adtech and Real Time Bidding, w którym zebrał swoje wstępne obserwacje na temat sektora profilowanej reklamy po spotkaniu w przedstawicielami brytyjskiej branży adtech, które odbyło się pod koniec ubiegłego roku.

20 czerwca br. brytyjski organ ochrony danych osobowych ICO wydał raport Update Report into Adtech and Real Time Bidding, w którym zebrał swoje wstępne obserwacje na temat sektora profilowanej reklamy po spotkaniu w przedstawicielami brytyjskiej branży adtech, które odbyło się pod koniec ubiegłego roku.

ICO analizuje, czy przetwarzanie danych w łańcuchu reklamy programmatic, przy wykorzystaniu technologii RTB spełnia wymogi zarówno rozporządzenia ogólnego o ochronie danych osobowych (RODO), jak i brytyjskiej ustawy, do której zostały transponowane przepisy dyrektywy ePrivacy regulującej m.in. kwestie cookies (w Polsce ustawa Prawo Telekomunikacyjne). ICO zdefiniował obszary, które będą dalej szczegółowo analizowane, m.in.:

  • uzasadniony interes jako podstawa dla cookies;
  • wyraźna zgoda a przetwarzanie danych „wrażliwych”;
  • wymóg przeprowadzenia DPIA;
  • przejrzystość obowiązku informacyjnego;
  • szczegółowość profili;
  • odpowiednie środki zabezpieczające prawidłowy przepływ danych w łańcuchu programmatic.

Ww. raport rozpoczyna półroczny proces szczegółowego badania sektora i rozmów z przedstawicielami branży, w których będzie brało udział m.in. IAB Europe. Finalnego raportu ICO należy się spodziewać na koniec 2019 r.

Z kolei francuski regulator – CNIL ogłosił na swojej stronie internetowej, że profilowana reklama – także w kontekście RODO i dyrektywy ePrivacy –  będzie jego priorytetowym obszarem działań w roku 2019, który ma prowadzić do zaktualizowania obowiązujących polityk.
W pierwszej kolejności jeszcze w lipcu 2019 CNIL uchyli swoje zalecenia dot. cookies i wyda nowe (rynek będzie miał 12 miesięczny okres przejściowy na dostosowanie się do nowych zasad). W następnym kroku na koniec 2019 albo na początku 2020 roku CNIL wyda – po konsultacjach z rynkiem – nowe zalecenia dot. operacyjnych aspektów zbierania zgody.

Mamy nadzieje, że prace prowadzone równolegle przez brytyjski i francuski organ ochrony danych osobowych zakończą się spójnymi wnioskami. Wynikami prac ww. organy będą się dzielić z pozostałymi regulatorami w UE – także polskim UODO.

Zważając na fakt, że przepisy krajowe dostosowujące prawo poszczególnych państw członkowskich UE do RODO pojawiły się albo na krótko przed wejściem w życie przepisów rozporządzenia, czyli 25.05.2018 albo po tej dacie, a w niektórych państwach procesy implementacyjne nadal nie zostały zakończone, cieszy nas, że organy ochrony danych osobowych rozumieją trudną sytuację biznesu, który podejmuje skomplikowane i kosztowne działania dostosowawcze i że mają zamiar we współpracy z rynkiem wypracowywać najlepsze rozwiązania, by finalna ocena sektora była pozytywna. Będziemy cały proces obserwować oraz na bieżąco informować o jego przebiegu i wypracowywanych wnioskach polską branżę interaktywną.

IAB Polska pracuje dodatkowo nad Kodeksem postępowania i dobrych praktyk RODO branży reklamy internetowej, który – mamy nadzieję – pomoże polskiej zróżnicowanej branży, która często dysponuje ograniczonymi możliwościami korzystania z profesjonalnego doradztwa prawnego, używać wystandaryzowanych rozwiązań – dobrych zarówno dla firm, jak i użytkowników Internetu.


POBIERZ RAPORT

Czytaj także

Przewodnik po sztucznej inteligencji 2024. Nowa publikacja IAB Polska

Przewodnik po sztucznej inteligencji 2024. Nowa publikacja IAB Polska

Zapraszamy do pobrania Przewodnika po sztucznej inteligencji 2024 przygotowanego przez ekspertów z Grupy Roboczej AI IAB Polska. Publikacja zawiera praktyczne porady dotyczące wdrożenia AI w firmie pod kątem  działań marketingowych. Publikacja dostępna jest w dwóch wersjach – jako interaktywny dokument online oraz klasyczny pdf.

Patronat IAB: 18. CYBERSEC CEE EXPO & FORUM już w czerwcu

Patronat IAB: 18. CYBERSEC CEE EXPO & FORUM już w czerwcu

CYBERSEC CEE EXPO & FORUM to kluczowe i jedyne w swoim rodzaju wydarzenie dotyczące cyberbezpieczeństwa w Europie. Od 2015 roku CYBERSEC zapewnia przestrzeń do wymiany poglądów, dyskusji i prezentacji dotyczących największych wyzwań stojących nie tylko przed społeczeństwem, ale i światem wirtualnym. IAB Polska po raz kolejny objął patronat honorowy nad wydarzeniem.