Odsetek użytkowników korzystających z adblocków od lat rośnie. Badanie IAB Polska – zrealizowane w kwietniu 2016 roku – wykazało, że obecnie już 36% (7,6 mln) użytkowników internetu w Polsce blokuje reklamy online. W roku 2015 było to 29% (5,9 mln użytkowników), a w 2014 roku 25% (4,9 mln użytkowników).
Najczęstszymi powodami skłaniającymi Polaków do korzystania z adblocków są agresywne kampanie reklamowe (78%), problemy techniczne (wydłużenie czasu ładowania strony – 45%), a także potrzeba ochrony prywatności i wzmocnienie poczucia bezpieczeństwa (42%).
Raport obala również mity krążące na temat adblocków. Wbrew obiegowym opiniom, reklamodawcy nie płacą za zablokowane reklamy, a adblocki nie chronią przed wirusami lub próbami wyłudzenia danych. Należy także podkreślić, że twórcy adblocków nie pełnią funkcji społecznej, ponieważ wielu z nich pobiera opłaty za odblokowywanie niektórych formatów reklam.
Ponad 60% użytkowników adblocków w Polsce nie wyklucza możliwości ich wyłączenia w przypadku spełnienia oczekiwań w zakresie ograniczenia lub eliminacji intruzywnych formatów reklamy, złagodzenia lub eliminacji agresywnych strategii reklamowych, ograniczenia lub eliminacji formatów reklamowych wydłużających czas ładowania strony lub utrudniających korzystanie ze strony (szczególnie w przypadku użytkowników mobilnych) oraz poprawy bezpieczeństwa i wzmocnienia ochrony prywatności.
Aż 78% użytkowników adblocków w Polsce dopuszcza różne formy działań reklamowych i marketingowych. 27% stosuje białe listy oraz dopuszcza nienatrętne formaty reklamowe; 33% instaluje dodatkowe przeglądarki bez włączonych adblocków; 38% wyłącza adblocki po komunikacie z prośbą; 50% ustawia wyjątki od reguł blokowania.
Dialog z użytkownikami internetu oraz identyfikowanie ich potrzeb jest istotnym punktem działalności IAB Polska. Podążające z duchem czasu standardy oraz promocja dobrych praktyk stanowią drogowskazy dla wszystkich uczestników rynku reklamy online.
W niniejszym raporcie znajduje się obszerne opracowanie studium problemu w Polsce – skala i źródła stosowania adblocków, potencjał rozwojowy, dobre praktyki w tym zakresie oraz inicjatywy globalne.
Zapraszamy do lektury!