W maju 2016 roku opublikowano wyniki badania AdEx, z którego wynika, że wydatki na marketing w wyszukiwarkach rosną bez przerwy odkąd funkcjonuje to badanie. Dojrzałość i wielkość rynku SEM była jednym z kluczowych powodów realizacji przez Grupę Roboczą SEM przy IAB Polska odrębnego badania wśród firm–reklamodawców aktywnie korzystających z potencjału reklamowego wyszukiwarek.
W ostatnim roku dynamika wzrostu powróciła do dwucyfrowego poziomu (12,9%), w efekcie czego odnotowano historyczny poziom ponad 1,07 mld złotych przeznaczonych na reklamę w wyszukiwarkach internetowych.
SEM (ang. Search Engine Marketing) obejmuje szereg działań promocyjnych, takich jak:
- płatne linki w wyszukiwarkach (ang. Paid Search),
- reklama kontekstowa/intextowa,
- pozycjonowanie (and. SEO – Search Engine Optimization).
Należy zwrócić uwagę, że pierwsze dwa obszary wiążą się z zakupem powierzchni reklamowej (co koresponduje z zakresem badania IAB Polska/PwC AdEx), podczas gdy ostatni z nich koncentruje się na działaniach zmierzających do osiągnięcia jak najwyższej pozycji danej witryny w tzw. organicznych wynikach wyszukiwania. Wyniki sondażu przedstawionego w niniejszym raporcie skupiają się głównie na roku 2014.
W niniejszym sondażu zbadano między innymi popularność poszczególnych narzędzi promocji online. W roku 2014, jak również w skali lat 2014–2015, SEM należał do najbardziej popularnych rozwiązań, obok reklamy display (obejmującej reklamę bannerową i wideo online).
Należy podkreślić, że respondentami były głównie osoby z większych firm (43% badanych to podmioty zatrudniające ponad 50 osób), tak więc poniższy ranking, jak również inne wyniki przedmiotowego badania, uwypuklają preferencje dużych reklamodawców, podczas gdy w próbie reprezentatywnej dla polskich przedsiębiorców – w której dominują małe firmy – statystyki te byłyby z pewnością odmienne.
Zapraszamy do lektury!