Znamy zwycięzców 11. edycji Genius Universitatis

03/15/2023
Już 11. edycja. Aż 35 uczestników – uczelni i wydziałów. W sumie 103 prace przesłane do 8 różnych kategorii. Ale tylko jeden (1!), ale jakże ambitny cel wszystkich tych wysiłków: zaprezentować uczelnię/wydział/instytut/katedrę jako miejsce wymarzone dla kandydatów na studia na rok akademicki 2022/2023. Przedstawiamy laureatów konkursu Genius Universitatis 2023. IAB Polska i DIMAQ są partnerem wydarzenia.

Przede wszystkim nie było łatwo. Kapituła dyskutowała. Wymieniała uwagi. Nie szczędziła pochwał. W końcu jednak zdecydowała. Za wyniki konkursu Genius Universitatis 2023 odpowiadają: 

  • Katarzyna Dragović – Założycielka Szkoły Mistrzów Reklamy 
  • Jacek Szlak – Redaktor naczelny serwisu Marketing przy Kawie 
  • Joanna Bednarkiewicz – Deputy Creative Director w Publicis Worldwide 
  • Ewa Opach – Dyrektor ds. edukacji i certyfikacji IAB Polska 
  • Adam Nowakowski – Creative Agency Partner CEE w Meta 
  • Rafał Drzewiecki – Head of Marketing Central Europe w serwisie TikTok 
  • Kamil Bolek – CMO w LTTM 
  • Bartosz Dembiński – Strateg/trener ds. PR i komunikacji 
  • Michał Bucholc – Creative Director w GONG 
  • Michał Sęk – Creative Director w 180heartbeats + JUNG v. MATT 
  • Bart Biały – Creative Director w PLEJ 

Kapitule przewodniczył prof. Artur Krajewski. Jak brzmi werdykt? Oto krótkie (i z konieczności wybiórcze) podsumowanie. Wszystkie zgłoszone prace można podziwiać i analizować tutaj. 

Słaba prasa 

Z tegorocznych zgłoszeń wynika, że w akademickich działach promocji i marketingu coraz rzadziej stawia się na reklamę prasową. Efekt? Żadna z niewielu (w sumie czterech) nadesłanych do tej kategorii prac nie zyskała aplauzu kapituły i zdecydowano, że żadnej nie zostanie przyznana nagroda.  

Podobnie stosunkowo niewielki był odzew uczelni, jeśli chodzi o kategorię serwis rekrutacyjny – tu jednak prace reprezentowały wyższy poziom, stąd zdecydowano się przyznać jedną, ale za to najwyższą (I miejsce) nagrodę. Zdobył ją Instytut Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, a w uzasadnieniu Kamil Bolek napisał „Świetny UX, design, copy – wciągająca oryginalna strona, na której aż chce się czytać kolejne materiały”.  

Pomysł autorów nagrodzonego serwisu opierał się na żartobliwym nawiązaniu do genetyki i zaprezentowaniu (przez krótkie teksty) Instytutu Psychologii UJ jako jednostki „wyposażonej” w najbardziej użyteczne w kontekście akademickim geny, takie jak np. gen poznania, gen pasji, gen publikacji, gen pomocy czy gen podróży. Autorzy serwisu nawiązali też w kilku artykułach do terminu pokolenia Z (linki do zagranicznych publikacji na ten temat) oraz w zabawny, ale i merytoryczny sposób zaprezentowali sam Instytut pod kątem problemów/pytań, przed jakimi zwykle stają kandydaci na studia (np. kwestia akademika, stypendiów, formalności, ale też odsyłacze do innych jednostek świadczących pomoc studentom, takich jak np. Studencki Ośrodek Wsparcia i Adaptacji, czy do serwisów popularnonaukowych prowadzonych przez Instytut). Tym samym serwis Instytutu Psychologii UJ stał się dla kandydata ciekawą, nietuzinkową, jednocześnie lekką i pod wieloma względami użyteczną pomocą – i to nie tylko w kontekście wyboru studiów. 

Lubiane wideo 

Na drugim końcu skali pod względem liczby zgłoszonych prac znalazła się w tym roku kategoria „video online”, do której przesłano aż 22 bardzo ciekawe i kreatywne projekty zrealizowane pod kątem rekrutacji na rok akademicki 2022/2023. Na podium stanęły Akademia Górniczo-Hutnicza z Krakowa, Politechnika Poznańska i Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, ale dyskusja objęła więcej świetnych kandydatur – w ostatecznej rozgrywce brano pod uwagę także prace Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych, Politechniki Wrocławskiej i Politechniki Gdańskiej 

Zwycięskie wideo pt. Pozwól sobie na błędy… w AGH zrealizowane jest w konwencji filmu science fiction – rzecz dzieje się na statku kosmicznym, który wysyła studencką sondę do zbadania ciekawego z punktu widzenia naukowców krateru na Marsie. Cóż z tego, że cel jest ambitny i wszystko zdaje się dopięte na ostatni – konstruktorsko-naukowy – guzik, gdy nagle sonda – przez błąd jednego z jej twórców – wpada do krateru, zamiast pobrać znad niego próbki. Porażka? Nic podobnego! Ten błąd (jak wiele naukowych pomyłek w historii świata) przynosi nieoczekiwane odkrycie: w kraterze toczy się życie. W ten sposób twórcy filmu nawiązują, jak sami wyjaśniają w opisie, do motta „Wolność, pomysły i błędy!”.  

Przekorny przekaz materiału wideo doceniła Kapituła konkursu – Joanna Bednarkiewicz mówiła o tej pracy: „Kreatywny, dowcipny scenariusz. Ciekawy i prawdziwy koncept mówiący o tym, że nauka to pasmo błędów. Przewrotne, wyróżniające”. 

W innej, ale również ciekawej (skeczowej) konwencji zrealizował swój materiał Wydział Inżynierii Mechanicznej Politechniki Poznańskiej (II miejsce w tej kategorii) – nadesłaną na konkurs pracę można podsumować jednym zdaniem: granicami wykorzystania wiedzy przyswojonej na studiach są wyłącznie granice własnej wyobraźni studenta. Bo kto powiedział, że przycisk do papieru nie może mieć postaci gigantycznego robota i nie może jednocześnie spełniać funkcji mocowania do sznurka na pranie? Bartosz Dembiński podsumował ten materiał: „Znakomity pomysł i świetne wykonanie. Film wydziałowy na takim poziomie? Jestem zaskoczony”. 

Na III miejscu w tej kategorii znalazł się film Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu zrealizowany na Boże Narodzenie. Rektor uczelni jako Kevin sam w domu? Dlaczego nie! Twórcy filmu zabawili się konwencją, nawiązali do charakteru uczelni przyrodniczej, oddali klimat świąt. A wszystko to profesjonalnie, żartobliwie i z klasą – oto jak można streścić ten materiał. Bartosz Dembiński zauważył: „UPWr pokazuje, jak robić komunikację nieszablonową, z humorem, trafiająca do szerokiej grupy odbiorców”. Ten film trzeba zobaczyć! 

Blisko kandydata  

Znalezienie recepty na social media, jeśli chodzi o złowienie kandydatów na studia, należy do jednych z trudniejszych wyzwań. A jednak są uczelnie, które radzą sobie z tym wyzwaniem znakomicie, jak choćby Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu (I miejsce). UPWr dawno udowodnił już, że miejsce uczelni może być także na TikToku – i jest jedną z tych instytucji akademickich w Polsce, które z dużą łatwością zdobywają rekordowe zasięgi. Przepis na sukces? Połączenie popularyzatorskiego celu (w zgłoszonej pracy jest to promowanie zabezpieczania psów przed kleszczami) z lekką konwencją dało efekt WOW, czyli (uwaga!): 720 tys. kliknięć, 101 tys. polubień, 10 tys. udostępnień i 1200 komentarzy. A wszystko nie tylko dlatego, że „Kleszcze są złowieszcze”, ale też – bo tam, gdzie jest kreatywność, tam musi być sukces :-). 

„Nietuzinkowa kampania, nawiązująca do specjalizacji uczelni/kierunku. Przemyślana, z dobrą strukturą, kanałami” – tak Ewa Opach skwitowała kampanię Katedry Grafiki Uniwersytetu SWPS (II miejsce w kategorii kampania w mediach społecznościowych). Koncept polegał na przywołaniu popularnych cytatów z literatury, filmów/seriali, piosenek i polemikę z nimi przez odpowiednio zadane, inspirujące pytania. Humor, manipulacja znaczeniami, a jednocześnie prezentacja kierunku i typowych dla Katedry wartości – takie były fundamenty tej kampanii. Nie bez znaczenia była tu forma wizualna kampanii – nawiązanie do konwencji notatek studenckich – dzięki której przekazywano dodatkowe znaczenie krótkich tekstów. 

Kapituła doceniła też kampanię Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego (III miejsce) – projekt „Still Human” realizowany był na Facebooku, Instagramie i w Google Display Network, a jego celem było wypromowanie, w sposób żartobliwy, a jednocześnie nawiązujący do klasycznych kanonów estetycznych (w grafikach wykorzystano rzeźby antyczne) kierunków studiów realizowanych na WPiA. Joanna Bednarkiewicz tak oceniła ten pomysł: „Trafnie zdiagnozowany problem, kreatywna odpowiedź, zapamiętywalny KV, dobry design. Bardzo dobra kampania!”. 

Nauka w bunkrze – i w podcastach 

W tegorocznym Geniusie AGH okazała się największym zgarniaczem pierwszych nagród – to jedyna uczelnia, która zdobyła dwa I miejsca w różnych kategoriach. Po dwie nagrody zdobyły też Uniwersytet SWPS i Politechnika Wrocławska, ale żadna z tych uczelni nie może się szczycić dwoma najwyższymi miejscami na podium. 

Krakowska AGH zachwyciła Kapitułę nie tylko swoim wideo (omówione wyżej), ale też startując w kategorii content marketing z kanałem Bunkier Nauki, czyli serią popularnonaukowych rozmów na ważne aktualnie tematy (np. zmiany klimatu, sztuczna inteligencja czy telemedycyna).  

W kategorii content marketing dalsze miejsca przypadły Uniwersytetowi SWPS (cykl webinariów i podcastów pt. „ABC Psychoterapii”) oraz Wydziałowi Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej (multimedialne materiały dla szkół pt. „Multimedialny Świat Finansów”). O tej ostatniej pracy Bart Biały powiedział: „Brawo za bardzo ważny temat – nikt nas w szkołach nie uczy finansów i praktycznego zarządzania budżetami domowymi! Potrzebne!”. 

Pszczoły, Ukraina i studenccy ambasadorzy 

Genius Universitatis 2023 przyniósł nową kategorię, czyli Genius AD. Tu zgłaszane miały być działania niestandardowe, niemieszczące się w pozostałych kategoriach. O tym, że ta kategoria była potrzebna, najlepiej świadczy liczba zgłoszonych prac (15), co uczyniło z niej jedną z popularniejszych w tegorocznym konkursie (ustępowała tylko wspomnianej wyżej kategorii wideo online oraz kategorii event – 18 zgłoszeń). 

Zwyciężyła Politechnika Wrocławska przed Uczelnią Łazarskiego i Uniwersytetem Łódzkim. Pomysł wrocławskiej uczelni polegał na stworzeniu Ulopolis, czyli reality show z pszczołami w roli głównej. Wszystko za sprawą sześciu kamer zainstalowanych wewnątrz uli i przed nimi. O tym projekcie Bartosz Dembiński powiedział: „Piękny, potrzebny, niestandardowy, łączy w sobie cechy dobrze stargetowanego marketingu z CSR”. 

Innym, także CSR-owym pomysłem zachwyciła Kapitułę Uczelnia Łazarskiego, która stworzyła akcję „Łazarski dla Ukrainy”, czyli pakiet różnorodnych działań pomocowych uruchomionych po 24 lutego 2022. Trzecie miejsce na podium przypadło Uniwersytetowi Łódzkiemu i projektowi Ambasador #UniLodz, który tak chwaliła Ewa Opach: „Bardzo dobry przykład zaangażowania studentów – marketing szeptany. Dobry dobór mediów (discord!)”. W programie UŁ do kandydatów na studia zwracali się studenci (np. w filmikach na TikToku czy na targach edukacyjnych), którzy posługując się środkami komunikacji popularnymi wśród młodych ludzi i używając języka pokolenia Z, stali się najlepszymi ambasadorami uczelni. 

Ekologia, ruch i planszówki 

Inną, wartą odnotowania tutaj konkursową kategorią, był event. Zwyciężyła Politechnika Świętokrzyska jako organizator konkursu na zbudowanie łazika z recyklingu (w tym przypadku chodziło przede wszystkim o kreatywne wykorzystanie elektrośmieci). Kapituła Geniusa tak podsumowała ten pomysł: „Bardzo pomysłowe wydarzenie, które wykorzystuje mocny punkt wizerunkowy PŚ (łaziki), jednocześnie eksponując wartości proekologiczne”. 

II miejsce w tej kategorii przypadło Politechnice Łódzkiej za Europejskie Igrzyska Olimpijskie 2022 – największe święto sportu akademickiego w Europie (w lipcowych zmaganiach uczestniczyli zawodnicy z 46 krajów, z 425 europejskich uczelni!), po raz pierwszy zorganizowane w Polsce właśnie dzięki inicjatywie PŁ. Natomiast III miejsce na podium zajęła Politechnika Wrocławska i jej PWrChallenge, czyli wydarzenie dla uczniów szkół średnich, w którym zespoły w ramach gry terenowej miały się zmierzyć z kilkunastoma zadaniami przygotowanymi przez studenckie koła naukowe PWr. W ten sposób – przez zaktywizowanie młodych ludzi, zafundowanie im ruchu na świeżym powietrzu i zaproponowanie ciekawych doświadczeń – uczelnia udowodniła, że najlepiej rozumie, jak skutecznie popularyzować wiedzę.  

I ostatnia kategoria, o jakiej warto wspomnieć, czyli gadżet. Tu wyłoniono dwóch laureatów I miejsca, czyli Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego (planszowa edukacyjna gra ekonomiczna „Absolwenci”) oraz Uniwersytet Jagielloński (także gra planszowa „Gaudeamus! Zbuduj średniowieczny uniwersytet”). Obie gry zyskały duży poklask wśród członków Kapituły Geniusa – o „Absolwentach” Ewa Opach mówiła: „Doskonały pomysł, symulacja biznesowych kejsów, podkreślanie istoty life long learning, własny gadżet wykorzystywany na zajęciach. Gra powinna być dostępna dla każdego juniora, a zwłaszcza początkujących rekruterów i HRowców zarządzających talentami!”. Z kolei UJ-owski „Gaudeamus” tak ocenił Rafał Drzewiecki: „Bardzo ciekawy i angażujący projekt, spójny z tożsamością najstarszej uczelni w Polsce”. 

II miejsce za serię materiałów promocyjnych (m.in. torba plażowa i kosmetyczka) wykonanych z… żagla przypadło Politechnice Gdańskiej. Ten projekt podsumowano krótko: „Przepiękne, stylowe gadżety z duszą i znakomitą historią w tle – spójną z charakterem i położeniem uczelni”. Na III miejscu w tej kategorii znalazł się Uniwersytet Śląski w Katowicach dzięki grze karcianej „GameUS”, docenionej i za pomysł, i za szatę graficzną. 

Zobacz listę zwycięzców GENIUS UNIVERSITATIS 2023  

Czytaj także

Raport Strategiczny Internet 2023/2024 IAB Polska już dostępny

Raport Strategiczny Internet 2023/2024 IAB Polska już dostępny

W roku 2023 rynek reklamy cyfrowej w Polsce przyspieszył tempo
rozwojowe w porównaniu do roku wcześniejszego, a jego wartość
zwiększyła się o ponad 870 mln zł, osiągając poziom prawie 7,8 mld zł.
Internet wciąż jest kluczowym motorem napędowym rynku mediów
odpowiadającym w roku 2023 za ponad dwie trzecie wzrostu całego
segmentu komunikacji.

Short social video. Nowa publikacja IAB Polska

Short social video. Nowa publikacja IAB Polska

Zapraszamy do pobrania poradnika Short social video przygotowanego przez ekspertów z Grupy Roboczej Social Media IAB Polska. Publikacja zawiera praktyczne porady dotyczące tworzenia tej formy wideo, jej miejsca w strategii mediowej marek, wskaźników efektywnosći oraz aspektów prawnych. W publikacji znajdziemy także szereg case studies oraz komentarze i porady ekspertów.

Patronat IAB Polska: AI Create Warsaw: AI & Creativity

Patronat IAB Polska: AI Create Warsaw: AI & Creativity

AI CREATE to globalna inicjatywa profesjonalistów z całego świata. Została stworzona przez weteranów branży kreatywnej, eventowej oraz produkcyjnej z Hiszpanii i Singapuru. Edycja warszawska zaplanowane na 16 maja posiada patronat honorowy IAB Polska.