Wyrok TSUE dot. wtyczki „Lubię to”

09/03/2019
29 lipca br. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-40/17 Fashion ID GmbH & Co.KG przeciwko Verbraucherzentrale NRW eV., z którego wynika, że użycie wtyczki „Lubię to” przez podmioty zamieszczające ją na swoich witrynach internetowych prowadzi do współadministrowania danymi osobowymi z dostawcą wtyczki społecznościowej. Przy czym odpowiedzialność tych podmiotów ogranicza się do operacji […]

29 lipca br. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-40/17 Fashion ID GmbH & Co.KG przeciwko Verbraucherzentrale NRW eV., z którego wynika, że użycie wtyczki „Lubię to” przez podmioty zamieszczające ją na swoich witrynach internetowych prowadzi do współadministrowania danymi osobowymi z dostawcą wtyczki społecznościowej. Przy czym odpowiedzialność tych podmiotów ogranicza się do operacji zbierania danych oraz ich transmisji.

Rozstrzygnięcie to jest istotne z punktu widzenia określenia ról podmiotów biorących udział w procesie przetwarzania danych osobowych. Urząd Ochrony Danych Osobowych w komunikacie umieszczonym na swojej stronie internetowej przypomina podmiotom korzystającym z wtyczek społecznościowych, aby wypełniać wobec osób korzystających z witryn obowiązek informacyjny (art. 13 RODO). Osoba odwiedzająca taką witrynę musi wiedzieć, że operator przekazuje jej dane.

Dane to informacje o adresie IP i identyfikatorze przeglądarki użytkownika. Kolejna istotna dla operatorów witryn kwestia, to konieczność dysponowania przesłanką do przetwarzania danych osobowych w zakresie przekazywania tych danych portalowi społecznościowemu (zgoda, prawnie uzasadniony interes). Zgoda osoby, której dane dotyczą musi być uprzednia, a więc wyrażona przed rozpoczęciem gromadzenia i przekazywania danych. Kolejna niezbędna czynność, to uwzględnienie przez operatorów w ich politykach bezpieczeństwa kwestii przekazywania danych osobowych w związku z korzystaniem z wtyczki „Lubię to”.

Wyrok TSUE C-40/17 z 29 lipca 2019 r. dostępny TUTAJ.

Czytaj także

Raport IAB Europe z badania opinii na temat retail media

Raport IAB Europe z badania opinii na temat retail media

Aby zrozumieć status retail media w Europie, zarówno po stronie kupujących, jak i sprzedających, Grupa Robocza Retail Media IAB Europe zrealizowała ankietę Attitudes to Retail Media – badanie, które dostarcza branżowy punkt odniesienia dla wdrażania retail media, barier i obszarów wzrostu.