Wyrok TSUE dot. wtyczki „Lubię to”

09/03/2019
29 lipca br. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-40/17 Fashion ID GmbH & Co.KG przeciwko Verbraucherzentrale NRW eV., z którego wynika, że użycie wtyczki „Lubię to” przez podmioty zamieszczające ją na swoich witrynach internetowych prowadzi do współadministrowania danymi osobowymi z dostawcą wtyczki społecznościowej. Przy czym odpowiedzialność tych podmiotów ogranicza się do operacji […]

29 lipca br. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-40/17 Fashion ID GmbH & Co.KG przeciwko Verbraucherzentrale NRW eV., z którego wynika, że użycie wtyczki „Lubię to” przez podmioty zamieszczające ją na swoich witrynach internetowych prowadzi do współadministrowania danymi osobowymi z dostawcą wtyczki społecznościowej. Przy czym odpowiedzialność tych podmiotów ogranicza się do operacji zbierania danych oraz ich transmisji.

Rozstrzygnięcie to jest istotne z punktu widzenia określenia ról podmiotów biorących udział w procesie przetwarzania danych osobowych. Urząd Ochrony Danych Osobowych w komunikacie umieszczonym na swojej stronie internetowej przypomina podmiotom korzystającym z wtyczek społecznościowych, aby wypełniać wobec osób korzystających z witryn obowiązek informacyjny (art. 13 RODO). Osoba odwiedzająca taką witrynę musi wiedzieć, że operator przekazuje jej dane.

Dane to informacje o adresie IP i identyfikatorze przeglądarki użytkownika. Kolejna istotna dla operatorów witryn kwestia, to konieczność dysponowania przesłanką do przetwarzania danych osobowych w zakresie przekazywania tych danych portalowi społecznościowemu (zgoda, prawnie uzasadniony interes). Zgoda osoby, której dane dotyczą musi być uprzednia, a więc wyrażona przed rozpoczęciem gromadzenia i przekazywania danych. Kolejna niezbędna czynność, to uwzględnienie przez operatorów w ich politykach bezpieczeństwa kwestii przekazywania danych osobowych w związku z korzystaniem z wtyczki „Lubię to”.

Wyrok TSUE C-40/17 z 29 lipca 2019 r. dostępny TUTAJ.

Czytaj także

Raport „Social Media 2025” już dostępny

Raport „Social Media 2025” już dostępny

Czy wciąż mamy do czynienia z duopolem w polskich social mediach? Jaka jest charakterystyka użytkowników poszczególnych platform i jaką strategię reklamową warto obrać, aby dotrzeć do konkretnych grup odbiorców? Do rąk czytelników trafiła trzecia edycja raportu „Social media 2025”, dostarczająca wyczerpujących danych na temat rodzimego rynku mediów społecznościowych.

Najważniejszy coroczny raport branży digital już dostępny!

Najważniejszy coroczny raport branży digital już dostępny!

Podsumowanie kluczowych wydarzeń i trendów minionego roku oraz prognozy na rok 2025 znajdziesz w opublikowanym właśnie Raporcie Strategicznym Internet 2024/202025 – najważniejszym corocznym podsumowaniu polskiej branży digital. Raport dostępny jest jako serwis www oraz klasyczny PDF.