Wyrok TSUE dot. wtyczki „Lubię to”

09/03/2019
29 lipca br. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-40/17 Fashion ID GmbH & Co.KG przeciwko Verbraucherzentrale NRW eV., z którego wynika, że użycie wtyczki „Lubię to” przez podmioty zamieszczające ją na swoich witrynach internetowych prowadzi do współadministrowania danymi osobowymi z dostawcą wtyczki społecznościowej. Przy czym odpowiedzialność tych podmiotów ogranicza się do operacji […]

29 lipca br. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-40/17 Fashion ID GmbH & Co.KG przeciwko Verbraucherzentrale NRW eV., z którego wynika, że użycie wtyczki „Lubię to” przez podmioty zamieszczające ją na swoich witrynach internetowych prowadzi do współadministrowania danymi osobowymi z dostawcą wtyczki społecznościowej. Przy czym odpowiedzialność tych podmiotów ogranicza się do operacji zbierania danych oraz ich transmisji.

Rozstrzygnięcie to jest istotne z punktu widzenia określenia ról podmiotów biorących udział w procesie przetwarzania danych osobowych. Urząd Ochrony Danych Osobowych w komunikacie umieszczonym na swojej stronie internetowej przypomina podmiotom korzystającym z wtyczek społecznościowych, aby wypełniać wobec osób korzystających z witryn obowiązek informacyjny (art. 13 RODO). Osoba odwiedzająca taką witrynę musi wiedzieć, że operator przekazuje jej dane.

Dane to informacje o adresie IP i identyfikatorze przeglądarki użytkownika. Kolejna istotna dla operatorów witryn kwestia, to konieczność dysponowania przesłanką do przetwarzania danych osobowych w zakresie przekazywania tych danych portalowi społecznościowemu (zgoda, prawnie uzasadniony interes). Zgoda osoby, której dane dotyczą musi być uprzednia, a więc wyrażona przed rozpoczęciem gromadzenia i przekazywania danych. Kolejna niezbędna czynność, to uwzględnienie przez operatorów w ich politykach bezpieczeństwa kwestii przekazywania danych osobowych w związku z korzystaniem z wtyczki „Lubię to”.

Wyrok TSUE C-40/17 z 29 lipca 2019 r. dostępny TUTAJ.

Czytaj także

Patronat: Twój pierwszy milion ze strategią SEO&Content — jak monetyzować działania marketingowe w biznesie | Darmowy webinar

Patronat: Twój pierwszy milion ze strategią SEO&Content — jak monetyzować działania marketingowe w biznesie | Darmowy webinar

Cube Group & SEMSTORM & WhitePress zapraszają na bezpłatny webinar. Chcesz poznać genialne sposoby na zwiększenie sprzedaży dzięki działaniom SEO&Contentu? Już 27 września o 10:00 zarezerwuj swój czas w kalendarzu na bezpłatny webinar organizowany przez Cube Group, SEMSTORM i WhitePress. Zebraliśmy ekspertów z branży, którzy podzielą się swoją wiedzą na temat monetyzowania działań marketingowych. Jesteśmy patronem honorowym wydarzenia.

Patronat: Pro Experts Days

Patronat: Pro Experts Days

Pro Experts Days to wydarzenie organizowane przez ekspertów branży digital marketingu, kierowane do środowiska marketingowego i biznesowego. Patronat honorowy nad wydarzeniem objął IAB Polska.