Wyrok TSUE dot. wtyczki „Lubię to”

09/03/2019
29 lipca br. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-40/17 Fashion ID GmbH & Co.KG przeciwko Verbraucherzentrale NRW eV., z którego wynika, że użycie wtyczki „Lubię to” przez podmioty zamieszczające ją na swoich witrynach internetowych prowadzi do współadministrowania danymi osobowymi z dostawcą wtyczki społecznościowej. Przy czym odpowiedzialność tych podmiotów ogranicza się do operacji […]

29 lipca br. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-40/17 Fashion ID GmbH & Co.KG przeciwko Verbraucherzentrale NRW eV., z którego wynika, że użycie wtyczki „Lubię to” przez podmioty zamieszczające ją na swoich witrynach internetowych prowadzi do współadministrowania danymi osobowymi z dostawcą wtyczki społecznościowej. Przy czym odpowiedzialność tych podmiotów ogranicza się do operacji zbierania danych oraz ich transmisji.

Rozstrzygnięcie to jest istotne z punktu widzenia określenia ról podmiotów biorących udział w procesie przetwarzania danych osobowych. Urząd Ochrony Danych Osobowych w komunikacie umieszczonym na swojej stronie internetowej przypomina podmiotom korzystającym z wtyczek społecznościowych, aby wypełniać wobec osób korzystających z witryn obowiązek informacyjny (art. 13 RODO). Osoba odwiedzająca taką witrynę musi wiedzieć, że operator przekazuje jej dane.

Dane to informacje o adresie IP i identyfikatorze przeglądarki użytkownika. Kolejna istotna dla operatorów witryn kwestia, to konieczność dysponowania przesłanką do przetwarzania danych osobowych w zakresie przekazywania tych danych portalowi społecznościowemu (zgoda, prawnie uzasadniony interes). Zgoda osoby, której dane dotyczą musi być uprzednia, a więc wyrażona przed rozpoczęciem gromadzenia i przekazywania danych. Kolejna niezbędna czynność, to uwzględnienie przez operatorów w ich politykach bezpieczeństwa kwestii przekazywania danych osobowych w związku z korzystaniem z wtyczki „Lubię to”.

Wyrok TSUE C-40/17 z 29 lipca 2019 r. dostępny TUTAJ.

Czytaj także

Patronat IAB Polska: Orion Woman 14 czerwca w Warszawie

Patronat IAB Polska: Orion Woman 14 czerwca w Warszawie

14 czerwca 2024 roku we wnętrzach Galerii Domu Artysty Plastyka w Warszawie, odbędzie się trzecia edycja Orion Woman. Wydarzenie zgromadzi ekspertki z digital marketingu, które podzielą się swoimi strategiami na skuteczne kreowanie i promowanie marki osobistej. To niepowtarzalna okazja, aby nauczyć się od liderów branży, jak wzmacniać swoją widoczność i budować trwałe relacje w świecie biznesu.

Raport Strategiczny Internet 2023/2024 IAB Polska już dostępny

Raport Strategiczny Internet 2023/2024 IAB Polska już dostępny

W roku 2023 rynek reklamy cyfrowej w Polsce przyspieszył tempo
rozwojowe w porównaniu do roku wcześniejszego, a jego wartość
zwiększyła się o ponad 870 mln zł, osiągając poziom prawie 7,8 mld zł.
Internet wciąż jest kluczowym motorem napędowym rynku mediów
odpowiadającym w roku 2023 za ponad dwie trzecie wzrostu całego
segmentu komunikacji.

Short social video. Nowa publikacja IAB Polska

Short social video. Nowa publikacja IAB Polska

Zapraszamy do pobrania poradnika Short social video przygotowanego przez ekspertów z Grupy Roboczej Social Media IAB Polska. Publikacja zawiera praktyczne porady dotyczące tworzenia tej formy wideo, jej miejsca w strategii mediowej marek, wskaźników efektywnosći oraz aspektów prawnych. W publikacji znajdziemy także szereg case studies oraz komentarze i porady ekspertów.