Voice in Poland #1: Jak rozwijać programmatic audio?

01/21/2020
Czytaj artykuł z pierwszej publikacji o podcastach, programmatic audio i asystentach głosowych Grupy Roboczej Mobile Marketing.

Adam Pachla,
Grupa RMF


 CASE STUDY W GRUPIE RMF

 

Na polskim rynku programatyczny model zakupu powierzchni audio online to nadal nowość. Na rynkach zachodnich jest to już bardzo wyraźny trend i reklamodawcy od kilku lat mocno eksplorurynek audio online. Podobnie jak w przypadku „tradycyjnego” programmatica, tak w przypadku audio jest to zautomatyzowany proces sprzedaży i zakupu reklamy w oparciu o dane o użytkownikach. Zakup oparty jest o systemy SSP (platforma strony podażowej) i DSP (platforma strony popytowej).

Istnieją tu jednak 3 istotne różnice:

  • Głównym nośnikiem reklamowym są spoty audio. Zwyczajowo klienci wykorzystują spoty 8-, 15- i 30-sekundowe;
  • Reklama emitowana jest podczas streamowania sygnału audio;
  • Podobnie jak przypadku tradycyjnego radia, wydawców ogranicza długość bloku reklamowego.

Jako Grupa RMF, udostępniamy reklamę w tym modelu w serwisie RMFon.pl – internetowej platformie muzycznej, oferującej blisko 100 tematycznych internetowych kanałów radiowych o zróżnicowanym repertuarze oraz eterowe stacje RMF FM, RMF MAXXX i RMF Classic.

Korzystamy z platformy SSP jaką jest Audiomax (produkt stworzony przez AdsWizz). Do niedawna platforma ta była zintegrowana z ograniczoną liczbą systemów DSP. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku, AdsWizz zintegrował się w ostatnich dniach również z DV360 (narzędziem Google’a), dzięki czemu większość klientów w Polsce będzie mogła skorzystać możliwości wykorzystania reklamy audio w swoich kampaniach programatycznych.

W naszej ofercie udostępniliśmy dwa najpopularniejsze formaty reklamowe:

  • pre-roll audio – spot audio emitowany przed rozpoczęciem streamu audio w RMFon.pl,
  • mid-roll audio – spot audio emitowany w blokach reklamowych stacji eterowych (RMF FM, RMF MAXXX, RMF Classic) słuchanych online.

Reklamy emitowane są w wersji desktopowej serwisu, w wersji mobilnej oraz aplikacji mobilnej. Obecnie oferujemy naszym Klientom rozliczenie w modelu CPM (koszt 1000 emisji spotu).

Nasi Klienci najczęściej wykorzystują tradycyjne kopie antenowe, chociaż obserwujemy coraz więcej przypadków, w których marketerzy decydują się na przygotowanie spotu dedykowanego stricte pod środowisko online.

Reklama emitowana w ten sposób daje wiele możliwości targetowania takich jak geolokalizacja, rodzaj muzyki, wiek, płeć. I właśnie te opcje są bardzo kuszące dla reklamodawców radiowych, ponieważ pozwalają dotrzeć z tradycyjnym spotem audio do bardzo dokładnie sprecyzowanej grupy docelowej. Dzięki takim opcjom targetowania możliwe jest dynamiczne dobieranie spotów do konkretnego użytkownika w ramach jednego bloku reklamowego.

Po zakończonej kampanii Klienci dokładnie wiedzą nie tylko kto usłyszał ich reklamę, ale również kiedy i w jakiej stacji była emitowana.

POTENCJAŁ RYNKOWY

Jeżeli spojrzymy w dane Gemius Overnight, okazuje się, że średnio miesięcznie strony z radiem online odwiedza w Polsce 3 mln realnych użytkowników. Z kolei z platform służących do słuchania muzyki online (Spotify, Deezer itd.) korzysta miesięcznie ponad 5 mln użytkowników. Szansę na angażowanie tych użytkowników widzą również klienci i coraz chętniej korzystają z reklamy audio.

PRZYSZŁOŚĆ MODELU

Musimy pamiętać, że programmatic audio w Polsce jest obecnie w bardzo wczesnej fazie rozwoju. Głównym celem, jaki sobie stawiamy, jest edukacja rynku, by umożliwić marketerom dotarcie do internautów w niewykorzystywany do tej pory przez nich sposób. W najbliższym czasie wskazałbym na pewno kilka aspektów, które wpłyną na rozwój tego rynku:

  • coraz większa liczba tradycyjnych nadawców radiowych będzie umożliwiać zakup programatyczny swojego sygnału dostępnego online;
  • rozwój podcastów – jest to bardzo dynamicznie rozwijający się segment rynku, który również w przyszłości zostanie zmonetyzowany;
  • rozwój formatów reklamowych – poza tworzeniem spotów audio stricte pod użytkowników online, będą również powstawały formaty crossowe łączące jednoczesną emisję różnych typów kreacji np. audio i wideo.

 


POBIERZ Voice in Poland

Czytaj także

Podsumowanie Forum IAB 2023 

Podsumowanie Forum IAB 2023 

Dwa niezwykłe dni Forum IAB 2023 za nami. Podczas konferencji ponad 120 wybitnych ekspertów z dziedziny marketingu, nauki i biznesu podzieliło się strategiami efektywnego prowadzenia biznesu w trudnych czasach. W czasie wydarzenia miał także premierę Raport Strategiczny Internet 2022/2023. Tegoroczna edycja Forum IAB odbyła się w dniach 30-31 maja w warszawskich Złotych Tarasach i tradycyjnie zgromadziła ponad 1000 osób. 

Social Media 2023 – pierwsza edycja raportu Gemius, PBI i IAB Polska już dostępna

Social Media 2023 – pierwsza edycja raportu Gemius, PBI i IAB Polska już dostępna

Charakterystyka użytkowników polskich platform social mediowych, wnikliwy opis najważniejszych graczy oraz przegląd rynku reklamowego mediów społecznościowych. Do rąk czytelników trafiła właśnie pierwsza edycja raportu Social Media 2023, powstałego na bazie danych z badań gemiusAdReal oraz Mediapanel. Raport, który w przekrojowy sposób opisuje polskie social media, jest wynikiem współpracy firmy Gemius z Polskimi Badaniami Internetu oraz Grupą Roboczą Social Media przy IAB Polska.