Reklama online nadal z dwucyfrowym wzrostem (IAB Polska/PwC AdEx)

01/25/2024
Po trzech kwartałach 2023 roku wydatki na reklamę online utrzymały dotychczasową dynamikę wzrostu, dzięki czemu ich wartość zwiększyła się o 600 mln zł w porównaniu do analogicznego okresu roku wcześniejszego. Tempo rozwojowe wyniosło 12,5%, a całkowita wartość wydatków prawie 5,4 mld zł.

W trzecim kwartale 2023 roku dynamika wzrostu reklamy cyfrowej wyniosła prawie 14%. Oznacza to przyspieszenie tempa rozwojowego w porównaniu do półrocza, w którym zaobserwowano indeks na poziomie 12%. Jest to dobry prognostyk dla wyniku rocznego, gdyż często w ostatnim kwartale reklamodawcy przeznaczają na działania reklamowe znaczną część swoich budżetów. Należy się więc spodziewać, że końcowy wynik powinien ucieszyć uczestników cyfrowego ekosystemu.

Ogólny obraz rynku nie uległ zmianie – dominuje reklama graficzna (obejmująca statyczny display oraz wideo), która pozyskała w badanym okresie 41%, przed komunikacją SEM, stanowiącą prawie jedną trzecią tortu reklamowego online. Prawie wszystkie formaty odnotowały dodatnie wskaźniki wzrostu, poza komunikacją e-mail marketingową, która ponownie zaliczyła kilkuprocentowy spadek.

Biorąc pod uwagę podział branżowy – ranking reklamodawców nie uległ istotnym zmianom. Kolejność na ścisłym podium pozostała taka sama. Niekwestionowanym liderem jest wciąż „handel”. Największe wzrosty odnotowały: „motoryzacja” oraz „farmaceutyki, leki”.

O BADANIU

IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.

W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.
W badaniu uwzględniono przychody następujących podmiotów: Agora, Burda Media, Cormedia, CS Group (szacowane), Dentsu Aegis, Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GK Digitree Group, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Pracuj, Grupa Wirtualna Polska, Grupa ZPR Media, Havas Media, IDG, IPG Mediabrands, LEADR, Lowe Media, NetSprint, Novem, OLX, OMD, Polsat-Interia, Polska Press Grupa, Publicis Groupe, Ringier Axel Springer Polska, Społeczności, Ströer Digital, TVN, TVP. Szacunki oparte są na danych PwC, IHS oraz Gemius.

Dane zbierano do 8 stycznia 2024 r.

Więcej informacji o badaniu na: https://iabadex.pl

Czytaj także

Patronat IAB: Medialna siła marki – praktyczny przewodnik dla PR-owców i marketerów

Patronat IAB: Medialna siła marki – praktyczny przewodnik dla PR-owców i marketerów

Instytutu Monitorowania Mediów właśnie opublikował e-book pt. „Medialna siła marki. Sprawdź, jak i dlaczego medialność wpływa na sprzedaż” autorstwa Anny Sanowskiej i Roberta Sadowskiego. Publikacja to praktyczny przewodnik po najważniejszych zagadnieniach współczesnego PR-u i marketingu, a także kompendium wiedzy o budowaniu medialnej siły marki. IAB Polska został patronem honorowym tej publikacjI.

Poznaj kalendarz eventów IAB Polska na 2025 rok!

Poznaj kalendarz eventów IAB Polska na 2025 rok!

Ogłaszamy mocno wyczekiwany pod koniec każdego roku roku plan wydarzeń IAB Polska na rok kolejny. W 2025 przygotowaliśmy aż 11 mocnych branżowych eventów. Wpisz je do swojego kalendarza i bądź z nami.

The MGMT dołącza do IAB Polska

The MGMT dołącza do IAB Polska

Do grona firm członkowskich IAB Polska dołącza The MGMT, agencja zajmująca się kompleksowym managementem Twórców internetowych, oferująca indywidualne podejście i innowacyjne rozwiązania dostosowane do ich potrzeb.