RAPORT: TV + WWW = RAZEM LEPIEJ – komentarz eksperta #1

07/03/2019
Zobacz pierwszą część raportu TV+WWW=RAZEM LEPIEJ, zawierającą komentarz eksperta na temat korzystania internautów ze środków masowego przekazu. Raport IAB Polska został opublikowany w kwietniu 2019 r.

IAB POLSKA
TV + WWW = RAZEM LEPIEJ
Raport z badania (III edycja)


Małgorzata Madej, Principal Specialist Biuro Reklamy,
Telewizja Polska S.A.

Dynamiczny postęp technologii mobilnych oraz coraz silniejsza ekspansja mediów cyfrowych najmocniej oddziałują na rozwój rynku TMT (Technology Media Telecom). Wyniki kolejnej edycji badania IAB Polska „TV + WWW = Razem Lepiej” skupiającego się na percepcji internautów na temat ich zachowań dotyczących korzystania ze środków masowego przekazu wpisują się w globalny trend spadku liczby internautów korzystających z mediów tradycyjnych i popularyzacji cyfrowego modelu dostępu do treści, którego centrum staje się smartfon.

Intensyfikacja internetu mobilnego oraz rosnąca przepustowość połączeń wspiera coraz szersze upowszechnianie się treści multimedialnych. Odkąd technologia udrożniła możliwość poszerzania dystrybucji treści telewizyjnych o multiscreenowy internet, wyraźnie widać wzrost aktywności internautów na rzecz oglądania pełnometrażowych produkcji filmowych i audycji wideo w sieci. 60% respondentów badania IAB Polska wskazało oglądanie filmów czy programów wśród najczęstszych aktywności wykonywanych online. Wliczając także heavy userów krótkich filmików wideo odsetek ten sięga około 70%. Nieprzerwanie widać jak silnie korelują ze sobą telewizja i internet w obszarze treści –gdzie punktem styku są atrakcyjne i mocno pożądane produkcje telewizyjne czy kinowe dostępne dziś praktycznie w każdym miejscu i czasie, na życzenie użytkownika.

Deklaracje badanych potwierdzają fakt silnego przywiązania internautów do konsumpcji mediów telewizyjnych nawet w młodszych grupach wiekowych. Blisko 80% respondentów poniżej 34 roku życia to również widzowie TV, którzy chętnie oglądają propozycje wybranych stacji, a content serwowany przez największych nadawców jest również dla nich ciągle jednym z najatrakcyjniejszych i najmocniej poszukiwanych w sieci.

Odsetek widzów TV wśród internautów w zależności od wieku.

Na świat mediów silnie oddziałują również aspekty socjologiczne –życie „w biegu”, potrzeba bycia „na bieżąco”, które wzmacniają panujący już od kilku dobrych lat fenomen multiscreeningu. Z roku na rok wzrasta liczba osób korzystających jednocześnie z kilku urządzeń. Wśród respondentów badania prawie wszyscy (ponad 90%) to multiscreeners, którzy ze względu na panujące reguły konsumpcji mediów umożliwiają praktyczny odbiór synergii marketingowej. Pasywność widza TV oraz aktywność i interaktywność użytkownika w konsumpcji internetowej wskazują na silne przenikanie się świata telewizji i internetu pod względem zaspakajania specyficznych potrzeb. Obydwa media realizują podobne pragnienia związane z odpoczynkiem, relaksem, rozrywką czy dostępem do informacji, a współkorzystanie z obydwu mediów jednocześnie stało się czymś zupełnie normalnym i powszechnym. Blisko 85% badanych osób zadeklarowało oglądanie TV podczas korzystania z sieci jako głównej aktywności, a niewiele mniej (80%) korzysta z internetu na więcej niż jednym urządzeniu w tym samym czasie.

Odsetek multiscreeners w latach

Wieloekranowe preferencje użytkowników stymulują do crossmediowego poszerzania wiedzy w każdym aspekcie życia społecznego i kreują potrzeby zakupowe. Ponad 60% badanych zadeklarowało aktywności w sieci związane z reklamowanymi markami wywołanymi impulsem telewizyjnym – np. poszukiwało online informacji na temat marek widzianych w TV, sprawdzało ceny produktów widzianych w TV, kupiło w internecie coś co było zobaczone w TV czy też wykazało zainteresowanie reklamą telewizyjną. Ta nieprzerwanie utrzymująca się synergia obu ekranów daje bodziec do dalszych inwestycji w realizację strategii marketingowych na obu ekranach.


 

Pobierz pełny raport WWW + TV = RAZEM LEPIEJ

Czytaj także

Social Media 2023 – pierwsza edycja raportu Gemius, PBI i IAB Polska już dostępna

Social Media 2023 – pierwsza edycja raportu Gemius, PBI i IAB Polska już dostępna

Charakterystyka użytkowników polskich platform social mediowych, wnikliwy opis najważniejszych graczy oraz przegląd rynku reklamowego mediów społecznościowych. Do rąk czytelników trafiła właśnie pierwsza edycja raportu Social Media 2023, powstałego na bazie danych z badań gemiusAdReal oraz Mediapanel. Raport, który w przekrojowy sposób opisuje polskie social media, jest wynikiem współpracy firmy Gemius z Polskimi Badaniami Internetu oraz Grupą Roboczą Social Media przy IAB Polska. 

Raport Strategiczny Internet 2022/2023

Raport Strategiczny Internet 2022/2023

W 2022 roku wartość rynku reklamowego online wzrosła o przeszło 615 mln zł, co przełożyło się na dynamikę wzrostu sięgającą 10%. Tym samym rynek osiągnął wartość ponad 6,8 mld zł (badanie IAB Polska/PwC AdEx). Podsumowanie tego roku, analizy ekspertów oraz prognozy dotyczące dynamicznego rozwoju branży internetowej kompleksowo przedstawia najnowszy Raport Strategiczny Internet 2022/2023, wydany przez IAB Polska.