Raport IAB Polska: Kapitał ludzki w Sektorze Komunikacji Marketingowej

01/30/2019
Zapraszamy do lektury raportu, który ukazuje kondycję SKM z perspektywy najcenniejszych zasobów przedsiębiorstwa - pracowników.

Zatrudnienie w Sektorze Komunikacji Marketingowej (SKM) sukcesywnie wzrasta, a postępująca cyfryzacja będzie powodowała jego dalszy rozwój i stwarzała nowe miejsca pracy. Jednocześnie – wraz ze zmieniającą się rzeczywistością – zmieniają się ramy zawodowe, pojawiają potrzeby na nowe kompetencje oraz powstają nowe zawody. Jednak, aby zapewnić optymalny rozwój sektora, niezbędne jest zaplecze edukacyjne, przed którym stoi obecnie wiele wyzwań. Najnowszy raport IAB Polska ukazuje kondycję SKM z perspektywy najcenniejszych zasobów przedsiębiorstwa, jakimi są jego pracownicy.

 

Pobierz raport

Pobierz infografikę

 

„Kapitał ludzki” to wywodzące się z ekonomii pojęcie, które – w encyklopedycznym skrócie – oznacza zasób wiedzy, umiejętności, zdrowia i energii witalnej zawarty w każdym człowieku i w społeczeństwie jako całości, określający zdolności do pracy, adaptacji do zmian w otoczeniu oraz możliwości kreacji nowych rozwiązań. W obliczu dynamicznej cyfryzacji, Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska – we współpracy z SKM/SAR oraz ZFPR – zrealizował projekt badawczy, którego celem było skupienie się na kapitale ludzkim z perspektywy informacji, które mogą być przydatne organizacjom w zarządzaniu zasobami ludzkimi oraz w przygotowaniu pracowników do pracy.

Raport z badania skupia się na szeregu branż ściśle związanych z komunikacją marketingową (wydawniczą, telewizyjną, reklamową, PR czy badawczą), które określone są mianem Sektora Komunikacji Marketingowej (SKM). Celem projektu było przedstawienie takich zagadnień jak wielkość i dynamika zmian w zatrudnieniu, profil demograficzny pracowników czy ocena jakości kształcenia akademickiego i wykształcenia pracowników wraz ze wskazaniem braków w wykształceniu i kompetencjach.

Wyniki raportu ujawniają, że okresy spowolnienia gospodarczego odbijają się na liczbie zatrudnionych, jednak w dłuższej perspektywie zatrudnienie w SKM sukcesywnie wzrasta. W roku 2015 pracowało w nim prawie 163 tys. osób. W porównaniu do roku wcześniejszego oznacza to wzrost zatrudnienia o 3%, a od 2008 roku o 11%, co przełożyło się na dodatkowe miejsca pracy dla 16,5 tys. osób. Rok 2016 może dać zatrudnienie dla kolejnych 1,5–3 tys. osób, co oznaczać będzie wzrost zatrudnienia o kolejne 1–2%.

W sektorze dominują osoby z wykształceniem wyższym – w szczególności magisterskim. Znaczna część badanych firm ma jednak trudności z oceną jakości kształcenia i wykształcenia pracowników. Jedynie co piąta firma ocenia dobrze obydwa elementy. Najważniejsze powody niskich ocen związane są z brakami edukacyjnymi dotyczącymi analitycznego i logicznego myślenia oraz nieumiejętnością przekładania teorii na praktykę. Sprowadzają się one finalnie do kluczowego z perspektywy pracodawców braku umiejętności rozwiązywania problemów.

Biorąc pod uwagę, że internet wywiera istotny wpływ na zawody oraz oczekiwane kompetencje, a także uwzględniając fakt, że w najbliższych latach wzrośnie zapotrzebowanie na pracowników o wysoko rozwiniętych umiejętnościach w zakresie digital, konieczne jest wprowadzenie modelu kształcenia praktycznego. Obecnie brakuje jednolitego i spójnego wewnętrznie modelu kształcenia oraz dostosowania uczelni do zmieniających się metod i form komunikacji związanych z rozwojem nowych mediów i rzeczywistością cyfrową.

Jedną z głównych sił napędzających zmiany i rozwój jest wszechobecna cyfryzacja. To ona stanowi jedną z przyczyn braków w kompetencjach, wiedzy i umiejętnościach wśród osób zatrudnionych w branży komunikacji marketingowej. Dlatego teraz i w najbliższej przyszłości, jeszcze bardziej niż kiedyś, powinniśmy położyć ogromny nacisk na rozwój kompetencji, kreowanie programów szkoleniowych i edukacyjnych oraz korzystanie z systemów certyfikacji potwierdzających wiedzę osób pracujących w branży

Raport jest skierowany do wszystkich zainteresowanych tym sektorem – reprezentujących zarówno biznes (szefów firm i pracowników HR), administrację państwową (w obszarze szkolnictwa, pracy oraz gospodarki), jak i środowiska akademickie oraz szkoleniowe.

Czytaj także

Patronat IAB Polska: Mobile Trends Conference 2025

Patronat IAB Polska: Mobile Trends Conference 2025

Już 27-28 marca 2025 roku Kraków oraz przestrzeń online ponownie staną się miejscem, w którym technologie, biznes i innowacje łączą się w jedno. Mobile Trends Conference, od lat uważana za jedno z najważniejszych wydarzeń branży technologicznej, powraca z jeszcze większą mocą i inspiracjami. Wydarzenie posiada patronat honorowy IAB Polska.

Call for papers na Forum IAB 2025 czas start

Call for papers na Forum IAB 2025 czas start

Otwieramy call for papers do kolejnej edycji najważniejszej konferencji branży internetowej w Polsce.
W tym roku Forum IAB przebiegnie pod hasłem “Zintegrowana przyszłość” i odbędzie się 4 – 5 czerwca 2025 r. w Warszawie. Zostań częścią tego wydarzenia. Na propozycję Twojej prezentacji czekamy do 31 stycznia br.

Patronat IAB Polska: Trendbook 2025 od Focus Nation

Patronat IAB Polska: Trendbook 2025 od Focus Nation

AI czy człowiek, lokalność czy kosmopolityzm, online czy offline? Ile osób, tyle opinii, a ile trendów, to jeszcze więcej komentarzy. Tegoroczny Trendbook 2025 od Focus Nation to prawdziwa “Wojna światów”, dostrzegamy bowiem dualizm zjawisk marketingowych, silną polaryzację zachowań konsumentów i szereg nowych wyzwań dla marketerów. Publikacja została objęta patronatem honorowym IAB Polska.