„Poradnik e-commerce” to publikacja, będąca efektem działania grupy roboczej E-commerce IAB Polska. Ma na celu uporządkowanie wiedzy z zakresu e-commerce, utrwalenie podstawowe pojęć i koncepcji oraz na praktycznych przykładach przedstawienie popularnych trendów e-handlu.
Z artykułu dowiesz się:
• jak można rozumieć pojęcie m-commerce przez pryzmat e-commerce i omnichannel,
• jaka jest rola sprzedawcy w kontekście rozwoju kanału mobile i desktop,
• jakie są główne bariery rozwój mobile jako kanału domykającego sprzedaż.
M-commerce to dziedzina handlu internetowego (e-commerce), w której istotna część procesu zakupowego jest realizowana na urządzeniu mobilnym.
Dwa rodzaje m-commerce
M-commerce możemy rozumieć na dwa sposoby – pierwszy z nich to podejście wąskie – założenie, że interesuje nas wyłącznie finalizacja transakcji na urządzeniu mobilnym. Rolą m-commerce jest w tym przypadku bez-pośrednie wygenerowanie sprzedaży. Z kolei w podejściu omnichannelowym smartfon staje się kolejnym narzędziem, które ma dostarczyć spójnego user experience. Omnichannelowy wymiar m-commerce jest bliższy temu, jak realnie wygląda ścieżka decyzji użytkownika w przypadku większości branż. Tak naprawdę z punktu widzenia konsumenta często nie jest ważne, gdzie nastąpi transakcja, ale możliwość dokonania zakupu wtedy, gdzie się chce i kiedy się chce. Urządzenie mobilne staje się kolejnym środowiskiem tego procesu, a rolą m-commerce integracja ze spójną strategią komunikacji. Także z punktu widzenia sprzedawcy zazwyczaj nie jest najważniejsze urządzenie, na którym nastąpi transakcja – finalnie liczy się minimalizacja kosztu wygenerowania sprzedaży i maksymalizacja jej wartości.
Rolą sprzedawcy w podejściu omnichannelowym jest dbanie o spójność komunikacji z pozostałymi kanałami sprzedaży i o likwidowanie barier w dokonywaniu zakupów na urządzeniach mobilnych. Mobile pełni jednak już teraz istotną rolę jako kanał domykania sprzedaży. Według raportu Worldpay (7) łączna wartość sprzedaży finalizowana przez urządzenia mobilne wzrośnie w Polsce z 3,4 mld zł w 2017 roku do 15 mld zł w 2021 roku, podczas gdy wartość transakcji domykanych na urządzeniach stacjonarnych z 27 mld do 28 mld (8). Prawdopodobnie mobile jako kanał bezpośrednio generujący sprzedaż będzie więc rósł bardzo dynamicznie, być może zbliżając się do sprzedaży generowanej przez desktop.
Bariery rozwoju m-commerce
Jeżeli chodzi o bariery w rozwoju m-commerce, dominują kwestie związane z dokonywaniem płatności. Według badania E-commerce w Polsce 2017 (9). Największymi barierami w dokonywaniu m-zakupów wskazywane są niewygodny sposób płatności (58%), problemy z dokona-niem płatności (55%), za duża liczba czynności/operacji, którą trzeba było wykonać podczas zakupu (37%), za małe litery (36%), brak aplikacji mobilnej (34%), zbyt wolne łącze internetowe (32%), niedostosowanie strony do zakupów na urządzeniach mobilnych (31%). Co ciekawe kwestie związane z brakiem wygody wypełniania formularza zakupowego podawana jest zaledwie przez 26% kupujących internautów. Być może wynika to już ze znacznej świadomości ze strony sprzedawców, co do roli kanału mobile w procesie zakupowym. Jeszcze w 2014 roku problem dotyczący formularzy podawano w 66% wskazań.
Wybrane szanse rozwoju m-commerce
Jak widać, stopniowo rynek eliminuje kolejne bariery rozwoju m-commerce. Pojawiają się nowe szanse i impulsy do rozwoju, oto kilka wybranych:
1. Progressive Web Aps – w uproszczeniu strony mobilne, które zachowują się jak aplikacje. Użytkownik nie musi instalować aplikacji, aby mieć dostęp do części jej funkcjonalności. Przykładowe różnice w porównaniu do zwyklej strony mobilnej: możliwość działania offline (zwykle w ograniczonym zakresie), możliwość emisji powiadomień push, tryb pełnoekranowy, ultra krótki czas ładowania.
2. Metody dokonywania transakcji za pomocą jednego kliknięcia, takie jak Blik, GPay (dawny Google Wallet), Masterpass czy Visa Checkout, sprawiają, że proces zakupowy na mobile jest wygodniejszy (10).
3. Rosnąca popularność bankowości mobilnej sprzyja powstawaniu udogodnień w zakresie płatności przez mobile. Potencjał aplikacji bankowych z pewnością nie został jeszcze w pełni wykorzystany przez te instytucje w zakresie obsługi płatności mobilnych – a i tak jest duży. Prawie 9 mln Polaków aktyw-nie (przynajmniej raz w miesiącu) korzysta z bankowości przez urządzenia mobilne (11). Rola kanału mobile się zmienia. Dzięki zanikającym barierom w zakresie user experience witryn sklepów internetowych, wzrasta liczba transakcji finalizowanych w tym kanale. Szansą dla rozwoju m-commerce będzie m.in. rozwój płatności mobilnych oraz nowe, dedykowane tej dziedzinie rozwiązania technologiczne.
7) https://www.payu.pl/blog/polski-e-commerce-rosniedzieki-mobileo-wi-i-szybkim-przelewom
8) Dane łączne dla aplikacji mobilnych i internetowych serwisów transakcyjnych dla mobile. Why Google chose Poland to launch Android Pay,https://ecommercenews.eu/why-google-chose-polandto-launch-an-droid-pay/
9) Gemius dla e-Commerce Polska,https://www.gemius.pl/wszystkie-artykulyaktualnosci/najnowsze-dane-o-polskim-e-commerce-juzdostepne.html
10) W przeprowadzonym na zlecenie Visy dwie trzecie badanych stwierdziło, że płatności cyfrowe są wygodniejsze niż rok temu. W badaniu mianem płatności cyfrowych określono transakcje z wykorzystaniem portfeli elektronicznych, usług umożliwiających zapisanie danych karty w sklepie internetowym czy płatności mobilnych. Badanie Digital Pay-ments Study zostało zrealizowane na zlecenie Visy przez agencję Popu-lus w okresie czerwiec–lipiec 2017 r. w 22 europejskich krajach, w tym w Polsce. W każdym kraju ankietowano średnio ok. 2 tys. konsumentów
11) Raport Netb@nk, IV kwartał 2018, https://www.zbp.pl/getme-dia/fad00521-7e21-48e4-9d09-83a551d37bc8/Raport_Netbank_Q4_20190325