Poradnik dla internetowego reklamodawcy: Google Search Console

11/29/2019
Przygotowany w ramach grupy roboczej SEM IAB „Poradnik dla internetowego reklamodawcy” jest druga aktualizacją pierwszej edycji publikacji i dotyczy zmian na rynku SEM i narzędzi reklamowych 2016 – 2018r.

Google Search Console
Google Search Console to bezpłatna usługa Google, która wspomaga monitorowanie widoczności własnej witryny w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Na początku 2018 Google udostępniło odświeżoną wersję tego narzędzia, z nowymi funkcjonalnościami. W poniższym zestawieniu przedstawiamy dwa ważne raporty, do których regularnie powinien zaglądać każdy właściciel witryny.

Raport skuteczności
Jedną z największych zalet Search Console jest udostępnianie szczegółowych danych dotyczących zapytań, na jakie serwis i jego podstrony pojawiają się w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. W raporcie „Wydajność w wynikach wyszukiwania” użytkownik uzyskuje dostęp do informacji o pozycji serwisu dla danego zapytania w wybranym okresie oraz o liczbie wyświetleń w wynikach wyszukiwania, kliknięć w link i średnim CTR. Dane można również pogrupować według adresu URL, typu urządzenia i kraju, oraz porównać w czasie – aż do 16 miesięcy wstecz!

W jaki sposób można praktycznie wykorzystywać te informacje?
Poniżej – kilka inspiracji:

– regularny monitoring widoczności i sezonowości ruchu (zarówno całego serwisu, jak i poszczególnych podstron),
sprawdzenie na jakie frazy kluczowe i na jakich pozycjach w organicznych wynikach Google wyświetlane są poszczególne sekcje, czy też podstrony serwisu i wykorzystanie tych informacji do dalszej optymalizacji treści,
– monitorowanie wpływu zmian treściowych na pozycje, kliknięcia i wyświetlenia dla danego zapytania / podstrony,
– analiza różnic między pozycjami i kliknięciami na poszczególnych urządzeniach (mobile vs desktop),
– porównywanie wybranych danych w czasie, na przykład ostatni kwartał vs ten sam kwartał w poprzednim roku – takie analizy będą szczególnie pomocne w branżach z silną sezonowością, gdzie wybrane sekcje serwisu cieszą się zwiększoną popularnością w wybranych okresach roku.

Raport o stanie indeksu
Kolejny raport, do którego warto zaglądać regularnie, zawiera dane na temat postępu indeksowania poszczególnych podstron witryny. Te informacje bardzo ułatwiają diagnostykę ewentualnych problemów związanych z indeksowaniem i pojawiającymi się błędami przy próbie dostępu do poszczególnych adresów URL. W jaki sposób praktycznie wykorzystać te informacje? Adresy URL, które na swojej drodze napotyka Googlebot, są w raporcie podzielone na 4 grupy: prawidłowe, prawidłowe z ostrzeżeniem, błąd oraz wykluczono. Regularna analiza każdej z grup umożliwia szybkie zdefiniowanie i rozwiązanie ewentualnych problemów – i tutaj z wielką pomocą przychodzi Google, które z dosyć dużą szczegółowością przedstawia przyczyny błędów. Przykładowo przyczyną braku indeksacji może być błędnie użyty tag „noindex”, lub też błędy we wdrożeniach tagów „cannonical”.

Po naprawieniu błędu można bezpośrednio w narzędziu zweryfikować poprawność nowego wdrożenia i szybko dowiedzieć się, czy problem został rozwiązany. Dodatkowa pomoc w analizie – narzędzie do sprawdzania adresów URL Aktualna wersja Search Console umożliwia sprawdzenie szczegółowych informacji o dowolnym adresie URL znajdującym się wewnątrz domeny – aby otrzymać te dane wystarczy wpisać adres URL w górnym pasku wyszukiwarki w narzędziu.

Wygenerowany raport zawiera informacje dotyczące między innymi:

– kodu HTML podstrony i konkretnych błędach, które napotkał Googlebot,

– kodu stron AMP/mobilnych i błędach związanych z ich obsługą,

– błędów napotkanych przy renderowaniu,

– wszystkich kanonicznych adresów URL, pod którymi jest dostępna dana podstrona.

Dlaczego Search Console?
Google Search Console jest źródłem unikalnych danych o serwisie – tego typu informacji nie można znaleźć w żadnym innym narzędziu. Regularna analiza tych danych, wyciąganie wniosków na ich podstawie oraz wdrażanie zmian pomoże szybciej osiągnąć lepszą widoczność serwisu w wynikach organicznych Google.

Pobierz cały Poradnik

Czytaj także

Patronat IAB Polska: Mobile Trends Conference 2025

Patronat IAB Polska: Mobile Trends Conference 2025

Już 27-28 marca 2025 roku Kraków oraz przestrzeń online ponownie staną się miejscem, w którym technologie, biznes i innowacje łączą się w jedno. Mobile Trends Conference, od lat uważana za jedno z najważniejszych wydarzeń branży technologicznej, powraca z jeszcze większą mocą i inspiracjami. Wydarzenie posiada patronat honorowy IAB Polska.

Call for papers na Forum IAB 2025 czas start

Call for papers na Forum IAB 2025 czas start

Otwieramy call for papers do kolejnej edycji najważniejszej konferencji branży internetowej w Polsce.
W tym roku Forum IAB przebiegnie pod hasłem “Zintegrowana przyszłość” i odbędzie się 4 – 5 czerwca 2025 r. w Warszawie. Zostań częścią tego wydarzenia. Na propozycję Twojej prezentacji czekamy do 31 stycznia br.

Patronat IAB Polska: Trendbook 2025 od Focus Nation

Patronat IAB Polska: Trendbook 2025 od Focus Nation

AI czy człowiek, lokalność czy kosmopolityzm, online czy offline? Ile osób, tyle opinii, a ile trendów, to jeszcze więcej komentarzy. Tegoroczny Trendbook 2025 od Focus Nation to prawdziwa “Wojna światów”, dostrzegamy bowiem dualizm zjawisk marketingowych, silną polaryzację zachowań konsumentów i szereg nowych wyzwań dla marketerów. Publikacja została objęta patronatem honorowym IAB Polska.