Poradnik dla internetowego reklamodawcy: Google Search Console

11/29/2019
Przygotowany w ramach grupy roboczej SEM IAB „Poradnik dla internetowego reklamodawcy” jest druga aktualizacją pierwszej edycji publikacji i dotyczy zmian na rynku SEM i narzędzi reklamowych 2016 – 2018r.

Google Search Console
Google Search Console to bezpłatna usługa Google, która wspomaga monitorowanie widoczności własnej witryny w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Na początku 2018 Google udostępniło odświeżoną wersję tego narzędzia, z nowymi funkcjonalnościami. W poniższym zestawieniu przedstawiamy dwa ważne raporty, do których regularnie powinien zaglądać każdy właściciel witryny.

Raport skuteczności
Jedną z największych zalet Search Console jest udostępnianie szczegółowych danych dotyczących zapytań, na jakie serwis i jego podstrony pojawiają się w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. W raporcie „Wydajność w wynikach wyszukiwania” użytkownik uzyskuje dostęp do informacji o pozycji serwisu dla danego zapytania w wybranym okresie oraz o liczbie wyświetleń w wynikach wyszukiwania, kliknięć w link i średnim CTR. Dane można również pogrupować według adresu URL, typu urządzenia i kraju, oraz porównać w czasie – aż do 16 miesięcy wstecz!

W jaki sposób można praktycznie wykorzystywać te informacje?
Poniżej – kilka inspiracji:

– regularny monitoring widoczności i sezonowości ruchu (zarówno całego serwisu, jak i poszczególnych podstron),
sprawdzenie na jakie frazy kluczowe i na jakich pozycjach w organicznych wynikach Google wyświetlane są poszczególne sekcje, czy też podstrony serwisu i wykorzystanie tych informacji do dalszej optymalizacji treści,
– monitorowanie wpływu zmian treściowych na pozycje, kliknięcia i wyświetlenia dla danego zapytania / podstrony,
– analiza różnic między pozycjami i kliknięciami na poszczególnych urządzeniach (mobile vs desktop),
– porównywanie wybranych danych w czasie, na przykład ostatni kwartał vs ten sam kwartał w poprzednim roku – takie analizy będą szczególnie pomocne w branżach z silną sezonowością, gdzie wybrane sekcje serwisu cieszą się zwiększoną popularnością w wybranych okresach roku.

Raport o stanie indeksu
Kolejny raport, do którego warto zaglądać regularnie, zawiera dane na temat postępu indeksowania poszczególnych podstron witryny. Te informacje bardzo ułatwiają diagnostykę ewentualnych problemów związanych z indeksowaniem i pojawiającymi się błędami przy próbie dostępu do poszczególnych adresów URL. W jaki sposób praktycznie wykorzystać te informacje? Adresy URL, które na swojej drodze napotyka Googlebot, są w raporcie podzielone na 4 grupy: prawidłowe, prawidłowe z ostrzeżeniem, błąd oraz wykluczono. Regularna analiza każdej z grup umożliwia szybkie zdefiniowanie i rozwiązanie ewentualnych problemów – i tutaj z wielką pomocą przychodzi Google, które z dosyć dużą szczegółowością przedstawia przyczyny błędów. Przykładowo przyczyną braku indeksacji może być błędnie użyty tag „noindex”, lub też błędy we wdrożeniach tagów „cannonical”.

Po naprawieniu błędu można bezpośrednio w narzędziu zweryfikować poprawność nowego wdrożenia i szybko dowiedzieć się, czy problem został rozwiązany. Dodatkowa pomoc w analizie – narzędzie do sprawdzania adresów URL Aktualna wersja Search Console umożliwia sprawdzenie szczegółowych informacji o dowolnym adresie URL znajdującym się wewnątrz domeny – aby otrzymać te dane wystarczy wpisać adres URL w górnym pasku wyszukiwarki w narzędziu.

Wygenerowany raport zawiera informacje dotyczące między innymi:

– kodu HTML podstrony i konkretnych błędach, które napotkał Googlebot,

– kodu stron AMP/mobilnych i błędach związanych z ich obsługą,

– błędów napotkanych przy renderowaniu,

– wszystkich kanonicznych adresów URL, pod którymi jest dostępna dana podstrona.

Dlaczego Search Console?
Google Search Console jest źródłem unikalnych danych o serwisie – tego typu informacji nie można znaleźć w żadnym innym narzędziu. Regularna analiza tych danych, wyciąganie wniosków na ich podstawie oraz wdrażanie zmian pomoże szybciej osiągnąć lepszą widoczność serwisu w wynikach organicznych Google.

Pobierz cały Poradnik

Czytaj także

Raport IAB Europe z badania opinii na temat retail media

Raport IAB Europe z badania opinii na temat retail media

Aby zrozumieć status retail media w Europie, zarówno po stronie kupujących, jak i sprzedających, Grupa Robocza Retail Media IAB Europe zrealizowała ankietę Attitudes to Retail Media – badanie, które dostarcza branżowy punkt odniesienia dla wdrażania retail media, barier i obszarów wzrostu.