Poradnik dla internetowego reklamodawcy: Direct Answers

11/15/2019
Przygotowany w ramach grupy roboczej SEM IAB „Poradnik dla internetowego reklamodawcy” jest druga aktualizacją pierwszej edycji publikacji i dotyczy zmian na rynku SEM i narzędzi reklamowych 2016 – 2018r.

Google każdego roku testuje kilka tysięcy zmian w wynikach wyszukiwania a wprowadza kilkaset. Niekiedy są to zmiany niezauważalne dla zwykłego użytkownika wyszukiwarki. Pojawiają się jednak i takie, które w dużym stopniu zmieniają dotychczasowy sposób wyszukiwania informacji przez internautów. Do takiej zmiany niewątpliwie należy wprowadzenie boxu Direct Answers, potocznie zwanego „wynikiem zerowym”.

Pierwsze wyniki zero pojawiły się w kwietniu 2016 roku, początkowo w USA i kilku krajach europejskich, w tym Polsce. Od samego początku wprowadzenie Direct Answers budzi wiele kontrowersji. Google pobierając niekiedy duże ilości treści z serwisów internetowych stara się dać swoim użytkownikom odpowiedź na zadane pytanie już na etapie wyników wyszukiwania. W wielu przypadkach użytkownik nie ma potrzeby przejścia do docelowej strony. Może wiązać się to z utratą dotychczasowego ruchu organicznego. Istnieją jednak sprawdzone sposoby, aby zapobiec takim sytuacjom.

Słowa dla jakich najczęściej pojawia się Answer box

Po wprowadzeniu Direct Answers w Polsce, platforma Senuto.com (16) przeprowadziła analizę, która wykazała, że najczęściej pozycja zero pojawia się dla mało popularnych zapytań. Osiem miesięcy po pierwszej analizie liczba zapytań dla jakich pojawiał się Answer box wzrosła 6-krotnie!

Najczęściej w wynikach wyszukiwania spotkać można Answer box dla zapytań będących pytaniami, rozpoczynającymi się od:

  • Kiedy…
  • Kto..
  • Dlaczego…
  • Gdzie…
  • Co to jest…
  • Jak…

Nie są to jednak jedyne frazy na jakie w wynikach wyszukiwania może pojawić się Answer box.

Co należy zrobić, aby pojawiać się na pozycji zero?

Google nie udostępnia konkretnych wytycznych dla webmasterów, dzięki którym serwisy internetowe mogłyby zapewnić sobie pozycje w Answer boxie. Wiele analiz, w tym analiza SEMRush (17) przeprowadzona na podstawie 80 mln słów kluczowych wskazuje na kilka czynników, które warto uwzględnić w swojej strategii SEO:

  • Odpowiednia optymalizacja contentu tak aby odpowiadał on na konkretne pytanie typu „gdzie…”, „jak…”, „dlaczego…”,
  • Pytanie powinno znaleźć się nie tylko w treści strony ale również w tytule (<title></title),
  • Przyjazne adresy URL – które zawierają wyszukiwane pytanie,
  • Paragrafy tekstu od 40 do 60 wyrazów,
  • Treść powinna być zwięzła i konkretna, należy unikać dużych „ścian tekstu”,
  • Treść powinna być napisana prostym językiem. Średni wynik FRES18dla przeanalizowanych wyników wyniósł 70-80. Powinna być zatem zrozumiała dla ucznia klasy siódmej,
  • Należy wykorzystywać nagłówki H1-H6 do optymalizacji pod konkretne zapytania,
  • W treści powinny pojawić się grafiki opatrzone zoptymalizowanymi tekstami alternatywnymi,
  • Listy powinny zawierać więcej niż 8 pozycji. Google zazwyczaj nie pokaże pełnej listy co może zwiększyć szanse na przejście do serwisu,
  • Tabele powinny być budowane z więcej niż 5 wierszy i 7 kolumn,

Powyższa lista prezentuje elementy, na które warto zwrócić uwagę podczas działań SEO, które nastawione są na zwiększenie widoczności na pozycji zerowej. Nie dają one jednak 100% gwarancji. Tworząc treści dla użytkowników, przede wszystkim należy pamiętać o tym aby były one wartościowe i w sposób wyczerpujący odpowiadały na pytania.

16) https://www.senuto.com/pl/blog/direct-answers-polsce-pelna-analiza/

17) https://www.slideshare.net/AntonShulke/featured-snippet-optimization-by-fernando-angulo


Pobierz cały Poradnik

Czytaj także

Raport IAB Europe z badania opinii na temat retail media

Raport IAB Europe z badania opinii na temat retail media

Aby zrozumieć status retail media w Europie, zarówno po stronie kupujących, jak i sprzedających, Grupa Robocza Retail Media IAB Europe zrealizowała ankietę Attitudes to Retail Media – badanie, które dostarcza branżowy punkt odniesienia dla wdrażania retail media, barier i obszarów wzrostu.