Ponad 70 ekspertów o biznesie i marketingu w post-pandemicznym świecie. Forum IAB 2021 za nami!

06/11/2021
Ponad 70 prelegentów oraz 3 dni pełnych emocji prelekcji i dyskusji na temat tego, jak będzie wyglądał post-pandemiczny świat w odniesieniu do relacji z konsumentami, modelów biznesowych i reklamowych, zjawisk czy trendów - to bilans Forum IAB 2021. Tegoroczna edycja najbardziej inspirującej konferencji marketingowej w Polsce odbyła się 8-10 czerwca i przebiegła pod hasłem OdNowa. Redefinicja czy reset?.

– Pandemia niewątpliwie przeorganizowała znany nam porządek. Zmianom uległo nasze życie prywatne i zawodowe oraz relacje społeczne. Adaptacja i elastyczność stają się kluczowymi umiejętnościami. Forum IAB nie mogło nie dotknąć tych wszystkich zjawisk i nie postawić pytania: „OdNowa. Redefinicja czy reset?”. Chcielibyśmy serdecznie podziękować za ogromne zainteresowanie konferencją. Na nasz call4papers nadeszło ponad 140 zgłoszeń, z których Rada Programowa wyłoniła te, które odznaczały się najwyższym poziomem merytorycznym. – mówi Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska.

Prelegenci Forum IAB – wybitni eksperci świata marketingu, nauki i biznesu, podzielili się praktycznymi rozwiązaniami i doświadczeniami oraz zaprezentowali najnowocześniejsze marketingowe rozwiązania i trendy związane ze zmianami w branży marketingowej pod wpływem pandemii COVID-19.

ZOBACZ ZDJĘCIA Z WYDARZENIA >>

Daniel Knapp (Chief Economist IAB Europe) w sesji otwierającej opowiedział, jak będzie wyglądała reklama online po pandemii COVID-19 i jakie zmiany zostaną z nami na dłużej. Wśród kilku trendów widocznych w branży digital widzi rosnący związek rynku reklamy internetowej i platform e-commerce. Wskazał on między innymi, że europejski rynek e-commerce osiągnie w tym roku wartości 1 biliona euro. Naturalną konsekwencją tego zjawiska jest zwiększenie wydatków na reklamę w sieci – obecnie jest to najszybciej rosnący segment rynku reklamowego. Według IAB Europe skokowy wzrost wydatków na reklamę digital – o 22 %. – będzie w tym roku widać szczególnie w drugim kwartale.

Zadaniem marketingu jest promocja nowego zrównoważonego lifestyle`u i uczynienie go atrakcyjnym, łatwym i dostępnym dla wszystkich. Szukajmy takiego wzrostu, który przełoży się na wyższą jakość życia przy jednoczesnym poszanowaniu ograniczeń naszej planety – przekonywała Olga Korolec (Ringier Axel Springer Polska). Podczas swojej prelekcji przybliżyła koncepcję zrównoważonego marketingu i pokazała inspirujące przykłady z kraju i ze świata. Wskazała również, że marketing będzie siłą napędową pozytywnej zmiany, a przestrzeń do działania jest ogromna ponieważ 47%  internautów w Polsce neguje zmiany klimatyczne, 53% twierdzi, że życie ekologiczne jest dla nich trudne, 52% uważa, że jest drogie.

Dr inż. Jacek Kotarbiński podczas prelekcji „Marka 5.0. czyli jak człowiek i technologie budują przyszłość marketingu po pandemii” opowiedział o tworzeniu i rozwoju wartości marki w obliczu zmian, których doświadczył biznes w 2020 roku. Wskazał, że COVID-19 przyspieszył wdrażanie narzędzi cyfrowych wśród firm i klientów – 85% marketerów jest bardziej otwarta na oferty rynkowe, a 84% uważa, że klienci przywiązują większą wagę do doświadczeń cyfrowych niż przed pandemią. Marka 5.0 to łączenie cech technologicznych z koncepcją Human to Human (H2H) w oparciu o pięć paradygmatów: współtworzenie marki przez społeczność (co-creating the brand by the community), waluty marki (brand currency), aktywizacja społeczności marki, dialog marki ze społecznością oraz wartości społeczne.

Czy reklama i marketing to świat równych praw i szans dla kobiet i mężczyzn? Wyniki pierwszego unikalnego badania pracowników branży przedstawili Magdalena Łukasiuk (180heartbeats +JUNG v. MATT), Dominika Nawrocka (PHD/ Media Direction) oraz Artur Leśniak (180heartbeats +JUNG v. MATT). Na barkach branży marketingowej spoczywa ogromna odpowiedzialność kształtowania i rozpowszechniania najnowszych trendów kulturowych i społecznych. Jednym z nich, który niewątpliwie w roku 2020 przybrał na sile jest inkluzywność i równość w miejscu pracy. Podczas prezentacji prelegenci zdemaskowali całą prawdę o poczuciu równouprawnienia prezentując wstępne wyniki badania ilościowego #PoStronieKobiet, które wykazały, że aż 58% kobiet sądzi, że w branży komunikacji marketingowej bardziej liczy się opinia mężczyzn. 69% kobiet i 88% mężczyzn uważa, że ich głos liczy się na merytorycznych spotkaniach, natomiast tylko 43% kobiet bierze czynny udział w istotnych z punktu widzenia firmy prezentacjach i spotkaniach (dla porównania – aż 66% mężczyzn). Kobiety częściej niż mężczyźni doświadczają uciszania (56% kobiet vs. 41% mężczyzn), podważania kompetencji (65% kobiet vs. 49% mężczyzn), onieśmielania, zawstydzania (57% kobiet vs. 32% mężczyzn), seksistowskich komentarzy (51% kobiet vs. 18% mężczyzn). 44% kobiet chciałaby częściej brać czynny udział w ważnych z punktu widzenia firmy prezentacjach i spotkaniach, 48% chciałaby częściej wypowiadać się jako eksperci w mediach i pisać artykuły i aż 41% chciałaby częściej wypowiadać się publicznie, być prelegentem oraz ekspertem branżowych wydarzeń (konferencji, konkursów).

Praca, nauka, ale też czas wolny — każdy z tych aspektów życia rodziny został ciężko doświadczony przez ostatni rok, ale co zostanie z nami na dłużej? Ludmiła Lib i Anna Rama z Mindshare wzięły pod badawczą lupę rodziny z dziećmi w wieku szkolnym i sprawdziły, czy i w jaki sposób pandemia wraz ze zdalną nauką przyczyniły się do trwałych zmian w ich funkcjonowaniu. Prelegentki pokazały między innymi, w jaki sposób marki zabierały głos w temacie pandemii Zaledwie 10% reklam TV nawiązywało w przekazie do sytuacji pandemicznej, a komunikacja pandemiczna marek odzwierciedlała falę zachorowań. 63% rodziców i 70% młodzieży zadeklarowało kontakt z reklamami nawiązującymi do pandemii. Jak wynika z analiz Mindshare, co szósty respondent wymienił spontanicznie marki, których reklamy były poświęcone pandemii.

O pokoleniu Baby Boomers, czyli rekinach digitalu w pandemii, opowiedziały Maja Kłobuszewska i Małgorzata Ambrożewicz (Kantar). Przez wiele lat telewizja była dla pokolenia powojennego wyżu demograficznego najważniejszym źródłem rozrywki i informacji, a do tych mniej tradycyjnych podchodzili bardzo ostrożnie. Obecnie coraz śmielej sięgają po dostęp do mediów również w internecie, oswajają się z nowymi technologiami i przełamują swoje własne bariery zagłębiając się coraz dalej w internetowy dyskurs i poznając jego zwyczaje. Dla marketerów są bardzo istotną grupą docelową i mają tego świadomość. Chcą natomiast poczuć się odbiorcą szanowanym — takim, który może liczyć na dedykowane podejście i więcej uwagi.– Rok 2020 to dla Baby Bommers czas łamania barier. To grupa, którą należy zdefiniować od nowa, ponieważ stereotypy nie są spójne z rzeczywistością.

– W 2021 roku 2,2 miliardy subskrybentów na całym świecie będą tworzyć rynek o wielkości 228 miliardów dolarów (oznacza to wzrost o 31% w stosunku do roku 2020). Segment SVOD jest obecnie kluczowym obszarem ekonomii subskrypcji na całym świecie. – mówiła Adrianna Kubik z They.pl, która podczas swojej prelekcji opowiedziała o tym, jak pandemia wpłynęła na popularność modelu subskrypcyjnego. Jak pokazuje The Subscription Economy Index ™ (SEI), ekonomia subskrypcji urosła o 435% w ciągu ostatnich 9 lat, a firmy analizowane podczas SEI rosną 5 do 8 razy szybciej niż tradycyjne przedsiębiorstwa.

Podczas Forum IAB 2021 nie zabrakło tematów dotyczących 3rd party cookies. O różnych pomysłach  na funkcjonowanie reklamy digital w przyszłości opowiedzieli Bartosz Malinowski i Jacek Wąs z Adform. Podczas prezentacji przytoczyli wyniki badanie Adform i Donata, z którego wynika, że 75% marketerów uważa, że wyłączenie ciastek 3rd Party będzie miało wpływ na ich działalność, a 78%  marketerów  nie ma rozwiązania lub strategii dla danych własnych po wygaśnięciu 3rd Party Cookies.

W gronie70prelegentów Forum IAB 2021 znaleźli się przedstawiciele branży interaktywnej, dyrektorzy i managerowie globalnych firm, marketerów, wydawców czy instytucji badawczych.

Rada Programowa

Nad programem Forum IAB czuwała Rada Programowa, w której zasiadło 51 ekspertek i ekspertów. W tym roku przewodniczył jej Tadeusz Żórawski – Global eCommerce Strategy Director, Molecular BBDO. Wiceprzewodniczącymi byli: Dorota Bigo – Industry Head, Domestic, Google Poland; Agnieszka Gajzler – Dyrektor ds. strategii i rozwoju Digital, TVN Media, Prezes zarządu Stowarzyszenia Content Marketing Polska; Aneta Gąsiorek – Programmatic & Ad Operation Manager, Allegro.

Sponsorzy główni: Wirtualna Polska, Blix, TVN Media, Orange, Polsat Media

Sponsor wspierający: Mindshare, Adform, adQuery, Teads, RTB House, TikTok, AdTonos, Allegro, VMLY&R

Współpraca: Newspoint, Havas Media Group

Patroni medialni: Dziennik Gazeta Prawna, Gazeta.pl, gazetaprawna.pl, Marketer+, Marketing przy kawie, My Company, naTemat.pl, Nowy Marketing, Onet.pl, Puls Biznesu, Rzeczpospolita, Wirtualna Polska

Wydarzenie objęte było  akredytacją DIMAQ.

Więcej informacji na temat 15. edycji Forum IAB znajduje się na stronie https://forumiab.pl/.

Czytaj także

Raport Strategiczny Internet 2022/2023 IAB Polska już dostępny

Raport Strategiczny Internet 2022/2023 IAB Polska już dostępny

Przez ostatni rok polska branża komunikacji marketingowej skonfrontowała się z wyzwaniami postpandemicznej rzeczywistości oraz niepewnością geopolityczną i ekonomiczną. Mimo to rynek reklamowy odnotował dwucyfrowy wzrost. Podsumowanie kluczowych wydarzeń i trendów minionego roku oraz prognozy na rok 2023 prezentujemy w opublikowanym właśnie Raporcie Strategicznym Internet 2022/2023. 

Podsumowanie Forum IAB 2023 

Podsumowanie Forum IAB 2023 

Dwa niezwykłe dni Forum IAB 2023 za nami. Podczas konferencji ponad 120 wybitnych ekspertów z dziedziny marketingu, nauki i biznesu podzieliło się strategiami efektywnego prowadzenia biznesu w trudnych czasach. W czasie wydarzenia miał także premierę Raport Strategiczny Internet 2022/2023. Tegoroczna edycja Forum IAB odbyła się w dniach 30-31 maja w warszawskich Złotych Tarasach i tradycyjnie zgromadziła ponad 1000 osób.