Patronat: Raport “Rynek pracy e-Commerce. Preferencje pracowników_czek”?

12/19/2023
Handel online to branża, która w ciągu ostatnich 3 lat rozwinęła się w zaskakującym tempie. Stres, wiele obszarów odpowiedzialności, multitasking i tempo działania to codzienność w e-Commerce. Czy ta dynamika zostanie utrzymana w kolejnym roku? Jak wpływa to na poziom wynagrodzeń, zdradza HRK w raporcie „Rynek pracy e-Commerce. Preferencje pracowników_czek”. Patronat nad badaniem objął IAB Polska.

W e-Commerce liczy się aktualizacja wiedzy i nadążanie za kolejnymi trendami, jak AI czy ChatGPT, nie mówiąc już o zmianach w pozycjonowaniu, planowaniu skutecznych kampanii sprzedażowych i ciągle zmieniających się algorytmach w mediach społecznościowych. Z badania HRK wynika, że ponad połowa respondentów przechodzi szkolenia zewnętrzne finansowane przez pracodawców. W opozycji są osoby (38%), które uważają, że firmy nie wspierają ich w rozwoju wiedzy. Wielu ankietowanych podejmuje się zdobywania nowych kwalifikacji i kształcenia na własną rękę: 45% uczy się języków obcych, 31% decyduje się na studia podyplomowe lub specjalistyczne kursy opłacane samodzielnie. Ok. 30% osób realizuje szkolenia managerskie i zdobywa certyfikaty branżowe.

Talenty na miarę e-Commerce

Dla tej grupy zawodowej charakterystyczne są podążanie za trendami, często ich kreowanie, stosowanie nowych rozwiązań technologicznych, w tym szybkość i niezawodność. Wobec rekordowo niskiego bezrobocia w Polsce (2,8% wrzesień br.), firmom coraz trudniej jest znaleźć wartościowe talenty. Najchętniej zatrudniane są osoby z kilkuletnim doświadczeniem, które skupią się na rozwijaniu nowych obszarów i budowaniu konkurencyjności marki na rynku.

Dla tej grupy zawodowej charakterystyczne są podążanie za trendami, często ich kreowanie, stosowanie nowych rozwiązań technologicznych, w tym szybkość i niezawodność. Wobec rekordowo niskiego bezrobocia w Polsce (2,8% wrzesień br.), firmom coraz trudniej jest znaleźć wartościowe talenty. Najchętniej zatrudniane są osoby z kilkuletnim doświadczeniem, które skupią się na rozwijaniu nowych obszarów i budowaniu konkurencyjności marki na rynku.

Nasz zespół najczęściej poszukuje są specjalistów i specjalistek ds. content marketingu, digital, customer experience, programmatic oraz w analizie danych. Wynika to z trendu personalizacji przekazów reklamowych, a tym samym bezpośredniego docierania do konsumentów.

Ewelina Kołodziej-Władzińska, Senior Executive Manager, Retail & e-Commerce w HRK

Średni czas doświadczenia wśród badanych wynosi od 6 do 10 lat (38%). Niewiele mniej, 32% osób szacuje swój czas pracy na 1-5 lat.

Zarobki vs samopoczucie

Rozwój i wzrostowa tendencja rynkowa mają swoje ciemne strony. Presja wywierana na branżę przekłada się na stresujące środowisko pracy. HRK w badaniu sprawdziło czy wymagania stawiane pracownikom i pracowniczkom e-Commerce wpływają na wysokość ich wynagrodzeń. Najwięcej w sektorze zarabiają osoby na najwyższych stanowiskach – 42% dyrektorów_ek może pochwalić się pensją powyżej 23 000 zł brutto. Na rynku są jednak firmy, które na stanowiskach zarządczych oferują pensje poniżej 10 000 zł brutto. Patrząc na widełki płacowe wśród managerów_ek, prawie połowa z nich zarabia w granicach 16 001-18 000 zł brutto. Jest też grupa managerów_ek (8%), których pensja nie przekracza 10 000 zł brutto. Z kolei patrząc na pensje pracowników i pracowniczek średniego szczebla to wynagrodzenie połowy z nich nie przekracza kwoty 10 000 zł.

Niewątpliwie wynagrodzenie jest jednym z ważniejszych czynników, które wpływają na wybór oferty pracy. Kandydaci i kandydatki oczekują konkurencyjnych pensji i zróżnicowanych dodatków. W handlu online o wyborze pracodawcy decydują jej również możliwości technologiczne. Znacznie częściej wybierają organizacje oferujące nowoczesne narzędzia i promujące innowacje.

Ewelina Kołodziej-Władzińska

Pełny raport z badania dostępny jest pod linkiem>>

O badaniu:

Informacja powstała w oparciu o badanie „Rynek pracy e-Commerce. Preferencje pracowników_czek”. Do udziału w przekrojowej ankiecie zaprosiliśmy 100 osób zatrudnionych w małych, średnich i dużych przedsiębiorstwach oraz korporacjach zlokalizowanych na terenie Polski, które prowadzą działy e-Commerce. Ankietę zawierającą 36 szczegółowych pytań prowadziliśmy od sierpnia do października 2023 roku w środowisku dyrektorów_ek, managerów_ek i ekspertów_ek specjalizujących się w handlu online.
Patronat nad badaniem objęli: Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska, Akademia im. Leona Koźmińskiego, serwis NowyMarketing.pl oraz magazyn My Company Polska.

Czytaj także

Patronat IAB Polska: Orion Woman 14 czerwca w Warszawie

Patronat IAB Polska: Orion Woman 14 czerwca w Warszawie

14 czerwca 2024 roku we wnętrzach Galerii Domu Artysty Plastyka w Warszawie, odbędzie się trzecia edycja Orion Woman. Wydarzenie zgromadzi ekspertki z digital marketingu, które podzielą się swoimi strategiami na skuteczne kreowanie i promowanie marki osobistej. To niepowtarzalna okazja, aby nauczyć się od liderów branży, jak wzmacniać swoją widoczność i budować trwałe relacje w świecie biznesu.

Raport Strategiczny Internet 2023/2024 IAB Polska już dostępny

Raport Strategiczny Internet 2023/2024 IAB Polska już dostępny

W roku 2023 rynek reklamy cyfrowej w Polsce przyspieszył tempo
rozwojowe w porównaniu do roku wcześniejszego, a jego wartość
zwiększyła się o ponad 870 mln zł, osiągając poziom prawie 7,8 mld zł.
Internet wciąż jest kluczowym motorem napędowym rynku mediów
odpowiadającym w roku 2023 za ponad dwie trzecie wzrostu całego
segmentu komunikacji.

Short social video. Nowa publikacja IAB Polska

Short social video. Nowa publikacja IAB Polska

Zapraszamy do pobrania poradnika Short social video przygotowanego przez ekspertów z Grupy Roboczej Social Media IAB Polska. Publikacja zawiera praktyczne porady dotyczące tworzenia tej formy wideo, jej miejsca w strategii mediowej marek, wskaźników efektywnosći oraz aspektów prawnych. W publikacji znajdziemy także szereg case studies oraz komentarze i porady ekspertów.