Patronat: Raport Grupy dentsu: doświadczenie pozakupowe wciąż stanowi wyzwanie dla e-sklepów w kategorii elektronika

11/02/2023
Średnia ocena obsługi klienta w e-sklepach z elektroniką na etapie „przed zakupem” wynosi 82 proc., jednak w fazie pozakupowej scoring spada do poziomu zaledwie 38 proc. – pokazuje raport agencji komunikacji marketingowej dentsu Polska pod honorowym patronatem IAB Polska „Integrated Customer Experience - komunikacja na ścieżce konsumenta w sklepach internetowych z elektroniką”. W jego ramach agencja przebadała czołowe sklepy z tego segmentu w Polsce. Eksperci wskazują, że tak niski wynik negatywnie wpływa na proces lojalizacji klientów, a co za tym idzie – na przyszłą sprzedaż.

Zarządzanie doświadczeniem klienta w sposób zintegrowany w obrębie całej ścieżki konsumenta jest kluczowe dla spójnej percepcji marki, która stanowi fundament dla rozwoju dalszej relacji z klientem. Jak z tym zagadnieniem radzą sobie liderzy popularnej wśród e-konsumentów kategorii elektronika, która według prognoz PwC na lata 2023-20271 ma stanowić siłę napędową dla polskiego rynku e-commerce?

Z raportu dentsu Polska, wynika, że o ile na ogół sklepy internetowe w kategorii dobrze radzą sobie z procesami komunikacyjnymi na ścieżce klienta do momentu dokonania zakupu, to w kwestii wdrażania najlepszych praktyk na etapie obsługi pozakupowej mają jeszcze dużo do nadrobienia. Średnia ocena analizowanych e-sklepów przed zakupem wyniosła bowiem aż 82 proc., na etapie zakupu scoring obniżył się do poziomu 77 proc., podczas gdy w fazie po zakupie dramatycznie spada i wynosi zaledwie 38 proc.

W procesie pozakupowym sklepy rzadko przyjmują perspektywę klientocentryczną

Badanie dentsu Polska pokazuje, że etap pozakupowy częściej bazuje na procesach operacyjnych e-retailerów, niż na potrzebach klientów. Tymczasem to właśnie potrzeby klientów powinny mieć pierwszoplanowe znaczenie dla sklepów internetowych, które chcą budować długofalowe relacje z klientami. Z jakimi wyzwaniami w kontekście komunikacji pozakupowej mierzą się polscy e-retailerzy? Między innymi są to:

1. Nieskoordynowana i masowa komunikacja do klientów zaraz po dokonaniu zakupu: E-retailerzy potrafią wysłać do jednego klienta aż 5 różnych e-maili w ciągu pierwszych 30 minut od złożenia zamówienia tworząc poczucie chaosu komunikacyjnego, które męczy klienta i może zniechęcać go do zapoznania się późniejszą komunikacją marketingową marki.

2. Dobór informacji dotyczących zamówienia przekazywanych klientom: Nie wszystkie e-sklepy zamieszczają w wiadomościach potwierdzających zamówienie nazwy i ceny produktów czy informacje o czasie dostawy, a sklepy osadzające w treści e-maila zdjęcia zamówionych artykułów stanowią mniejszość.

3. Brak podstawowej personalizacji wiadomości: W e-mailach potwierdzających zakup brakuje podstawowych elementów personalizacji – nawet takich jak przywołanie imienia klienta, a także – pomimo wyrażenia zgód marketingowych – sugestii dotyczących mogących zainteresować klienta produktów i usług.

Sklepy internetowe nadal mierzą się z koordynacją digitalowych procesów obsługowych

Zintegrowana wielokanałowa obsługa klienta i kompleksowe zarządzanie wizerunkiem sklepu w kanałach własnych oraz na zewnętrznych platformach agregujących opnie, są kluczowe zarówno z perspektywy pozyskiwania nowych klientów, jak i utrzymania tych, którzy napotkali problemy w obrębie ścieżki zakupowej.

O ile tradycyjne kanały obsługi klienta, takie jak infolinia czy kontakt e-mailowy, są dobrze zaopiekowanie przez niemal wszystkich e-retailerów, o tyle niewiele sklepów internetowych w kategorii zapewnia ciągłe wsparcia w kanałach socialmediowych. W toku badania eksperci dentsu Polska zaobserwowali również wyraźne różnice między jakością obsługi przedzakupowej i pozakupowej są w kanałach socialmediowych oraz w rozmowach z chatbotami, co wskazuje na konieczność krytycznej ewaluacji roli poszczególnych kanałów w „ekosystemie obsługowym” marek. Wdrożenie zintegrowanej strategii obsługowej przekłada się nie tylko na bardziej spójne doświadczenie klienta, ale również na efektywniejsze wykorzystanie cennego czasu moderatorów.

Również w przypadku platform z opiniami, takich jak Opineo, Ceneo, czy Trustpilot, e-sklepy z elektroniką nie podchodzą do moderacji w sposób kompleksowy. E-retailerzy na ogół skupiają się na jednej z dwóch dominujących w kategorii platform: Ceneo lub Opineo oraz zamieszczanych tam opiniach negatywnych. Co więcej, tylko 30 proc. badanych sklepów internetowych reaguje na większość wpisów na moderowanych platformach w ciągu 3 dni od ich pojawienia się.

– Mimo dobrych perspektyw rozwoju sklepy internetowe z elektroniką muszą zmierzyć się z rosnącym znaczeniem marketplace’ów silnie inwestujących w optymalizację doświadczenia zakupowego klienta. Żeby skutecznie z nimi rywalizować sklepy internetowe muszą stale wdrażać innowacyjne rozwiązania komunikacyjne i obsługowe, nastawione na optymalizację doświadczenia zakupowego. Dobrze przemyślane procesy obsługowe i odpowiednio zintegrowane rozwiązania technologiczne to podstawy pozytywnego doświadczenia użytkownika, należy więc przykładać tak samo dużą wagę do nich na każdym etapie ścieżki zakupowej – podsumowuje Agnieszka Heidrich, Strategy Director w dentsu Creative.

Pełna wersja raportu dentsu Polska pod honorowym patronatem IAB Polska „Integrated Customer Experience. Komunikacja na ścieżce konsumenta w sklepach internetowych z elektroniką” jest dostępna pod adresem: Raport Integrated Costumer Experience.

Czytaj także

Konkurs DOBROSTARS pod patronatem IAB Polska

Konkurs DOBROSTARS pod patronatem IAB Polska

IAA Polska wraz uczestnikami programu liderskiego Marketing Masterminds organizuje konkurs DOBROSTARS, w którym wyróżnione zostaną najlepsze praktyki wspierające zdrowie psychiczne, fizyczne i dobre samopoczucie pracowników. Inicjatywę wspierają największe organizacje branżowe: IAB Polska oraz Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR, które objęły patronat nad konkursem.

SEO Vibes Summit ‘25 pod patronatem IAB

SEO Vibes Summit ‘25 pod patronatem IAB

Już po raz 5. WhitePress organizuje SEO Vibes Summit – jedną z najważniejszych konferencji branży SEO i content marketingu w Europie. Tym razem konferencja odbędzie się w Zakopanem w dniach 27-31 maja. Wydarzenie posiada patronat honorowy IAB Polska.

Search Generative Experience. Nowy e-book IAB Polska

Search Generative Experience. Nowy e-book IAB Polska

Przełomowe dla wyszukiwarek rozwiązania, takie jak Google Search Generative Experience (SGE), łączą generatywne modele językowe z zaawansowanymi mechanizmami wyszukiwania. Aby pomóc firmom i specjalistom SEO oraz SEM lepiej zrozumieć te zmiany, eksperci z Grupy Roboczej SEO & PPC IAB Polska przygotowali nowy e-book poświęcony tej tematyce.