Orzeczenie TSUE wyjaśnia ograniczoną rolę IAB Europe w TCF

03/07/2024
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał dzisiaj orzeczenie w związku z odwołaniem IAB Europe od decyzji belgijskiego organu ochrony danych (APD) z lutego 2022 r. w sprawie IAB Europe i TCF.

Nastąpiło to po wydaniu przez belgijski sąd gospodarczy wyroku tymczasowego z września 2022 r., w którym zwrócono się do TSUE z pytaniami prejudycjalnymi i uznano, że decyzja APD nie była wystarczająco uzasadniona i nie spełniała odpowiedniego standardu właściwego badania i ustalania faktów.

IAB Europe z zadowoleniem przyjmuje orzeczenie TSUE, które dostarczyło doprecyzowanie pojęć danych osobowych i współadministrowania, i pozwoli na spokojne zakończenie  dalszych etapów postępowania.

W szczególności wyrok Trybunału stanowi, że:

(i) TC Strings (sygnały cyfrowe zawierające preferencje użytkownika)  stanowią dane osobowe, nawet z perspektywy IAB Europe, gdy można je powiązać w klarowny sposób z identyfikatorem, takim jak np.  adres IP urządzenia użytkownika, a IAB Europe może mieć dostęp do takich danych; 

(ii) IAB Europe może być postrzegany jako współadministrator wraz z uczestnikami TCF w odniesieniu do tworzenia i wykorzystywania TC strings przez wydawców i reklamodawców, na podstawie tego, że TCF zapewnia specyfikacje dotyczące ich przetwarzania, jeżeli IAB Europe faktycznie wpływa na przetwarzanie (cele i środki) z własnych powodów.

(iii) IAB Europe niekoniecznie powinno być postrzegane jako współadministrator wraz  administratorami danych wraz z uczestnikami TCF w odniesieniu do późniejszego  przetwarzania danych w związku z realizacją celów TCF, takich jak  reklama cyfrowa, pomiar oglądalności lub personalizacja treści ponieważ IAB Europe nie ma wpływu na takie przetwarzanie.
Wniosek TSUE  w tej ostatniej kwestii jest szczególnie ważny, ponieważ błędna kwalifikacja IAB Europe przez APD do sprawowania kontroli nad takim przetwarzaniem danych posłużyła jako podstawa do oceny przez organ ważności podstaw prawnych ustanowionych przez TCF i odpowiadających im sankcji.

Belgijski sąd rynkowy wznowi teraz badanie merytorycznych argumentów IAB Europe zgodnie z odpowiedziami udzielonymi przez TSUE. W oczekiwaniu na zakończenie postępowania przed Sądem ds. gospodarczych, które może potrwać kilka miesięcy, zawieszenie wykonania decyzji APD (tj. wdrożenie planu działania IAB Europe po jego zatwierdzeniu) nadal obowiązuje. 

IAB Europe publikuje na swojej stronie internetowej aktualny zestaw pytań i odpowiedzi w sprawie.

Materiały prasowe IAB Europe.

Komunikat prasowy IAB Europe >

Dodatkowe wyjaśnienia od IAB Europe >

Dokument FAQ >

Czytaj także

Patronat IAB: PRO Experts Days w Krakowie

Patronat IAB: PRO Experts Days w Krakowie

Z przyjemnością informujemy, że już 10 marca 2025 r. spotkamy się na PRO Experts Days – konferencji gromadzącej ekspertów digital marketingu, którą obejmujemy patronatem honorowym i akredytacją DIMAQ. Wydarzenie odbędzie się w Centrum Konferencyjnym Fabryczna 13, w samym sercu biznesowego Krakowa.

Patronat IAB Polska: publikacja „Medialna Siła Marki”

Patronat IAB Polska: publikacja „Medialna Siła Marki”

Wydana przez IMM publikacja „Medialna siła marki. Sprawdź, jak i dlaczego medialność wpływa na sprzedaż” autorstwa Anny Sanowskiej i Roberta Sadowskiego to praktyczny przewodnik po najważniejszych zagadnieniach współczesnego PR-u i marketingu, a także kompendium wiedzy o budowaniu medialnej siły marki. Publikacja właśnie ukazała się w druku. IAB Polska objął patronat honorowy nad tym wydawnictwem.