Komentarz IAB Polska w sprawie przyjęcia przez Parlament Europejski stanowiska ws. Aktu o Usługach Cyfrowych (Digital Services Act)

01/21/2022
20 stycznia 2022 roku Parlament Europejski przyjął stanowisko w sprawie Aktu o Usługach Cyfrowych (Digital Services Act). To kolejny ważny etap w kierunku uchwalenia rozporządzenia zwanego nową Konstytucją Internetu. Forma rozporządzenia oznacza, że po uchwaleniu będzie ono obowiązywało wprost we wszystkich państwach członkowskich UE. Akt o Usługach Cyfrowych ma stanowić aktualizację przepisów Dyrektywy e-Commerce z 2000 r., a także w niektórych aspektach ma uzupełniać istniejące przepisy, takie jak RODO.

Dla przypomnienia: Komisja Europejska przedstawiła swój projekt 15 grudnia 2019 r. Z kolei, pod koniec listopada 2020 r. tzw. podejście ogólne przyjęła Rada Unii Europejskiej czyli rządy poszczególnych państw członkowskich. 20 stycznia 2022 r. swoje stanowisko przyjął Parlament Europejski. Teraz stanowiska te trafią do negocjacji w ramach tzw. trilogu, w którym wezmą udział przedstawiciele Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego oraz Rady Unii Europejskiej. Dla uchwalenia Aktu o Usługach Cyfrowych konieczne jest bowiem zgodne stanowisko wszystkich tych trzech organów UE.

Trzy główne założenia projektu według Komisji Europejskiej to:

  • Lepsza ochrona konsumentów i ich podstawowych praw w internecie;
  • Ustanowienie silnej przejrzystości i jasnych ram odpowiedzialności dla platform internetowych;
  • Wspieranie innowacji, wzrostu i konkurencyjności na jednolitym rynku.

Szczególne znaczenie mają przepisy poświęcone platformom internetowym, w tym między innymi: zasadom usuwania nielegalnych treści w internecie (mowy nienawiści, fake newsów) oraz zabezpieczeniom dla użytkowników, których treści zostały błędnie usunięte przez platformy. Istotny jest również obowiązek ustanowienia w poszczególnych państwach UE niezależnego regulatora internetu w postaci koordynatora ds. usług cyfrowych. Koordynatorzy ci między innymi będą mieli uprawnienie do nakładania kar pieniężnych.

Czytaj także

Podsumowanie Forum IAB 2023 

Podsumowanie Forum IAB 2023 

Dwa niezwykłe dni Forum IAB 2023 za nami. Podczas konferencji ponad 120 wybitnych ekspertów z dziedziny marketingu, nauki i biznesu podzieliło się strategiami efektywnego prowadzenia biznesu w trudnych czasach. W czasie wydarzenia miał także premierę Raport Strategiczny Internet 2022/2023. Tegoroczna edycja Forum IAB odbyła się w dniach 30-31 maja w warszawskich Złotych Tarasach i tradycyjnie zgromadziła ponad 1000 osób. 

Social Media 2023 – pierwsza edycja raportu Gemius, PBI i IAB Polska już dostępna

Social Media 2023 – pierwsza edycja raportu Gemius, PBI i IAB Polska już dostępna

Charakterystyka użytkowników polskich platform social mediowych, wnikliwy opis najważniejszych graczy oraz przegląd rynku reklamowego mediów społecznościowych. Do rąk czytelników trafiła właśnie pierwsza edycja raportu Social Media 2023, powstałego na bazie danych z badań gemiusAdReal oraz Mediapanel. Raport, który w przekrojowy sposób opisuje polskie social media, jest wynikiem współpracy firmy Gemius z Polskimi Badaniami Internetu oraz Grupą Roboczą Social Media przy IAB Polska.