Komentarz IAB Polska w sprawie przyjęcia przez Parlament Europejski stanowiska ws. Aktu o Usługach Cyfrowych (Digital Services Act)

01/21/2022
20 stycznia 2022 roku Parlament Europejski przyjął stanowisko w sprawie Aktu o Usługach Cyfrowych (Digital Services Act). To kolejny ważny etap w kierunku uchwalenia rozporządzenia zwanego nową Konstytucją Internetu. Forma rozporządzenia oznacza, że po uchwaleniu będzie ono obowiązywało wprost we wszystkich państwach członkowskich UE. Akt o Usługach Cyfrowych ma stanowić aktualizację przepisów Dyrektywy e-Commerce z 2000 r., a także w niektórych aspektach ma uzupełniać istniejące przepisy, takie jak RODO.

Dla przypomnienia: Komisja Europejska przedstawiła swój projekt 15 grudnia 2019 r. Z kolei, pod koniec listopada 2020 r. tzw. podejście ogólne przyjęła Rada Unii Europejskiej czyli rządy poszczególnych państw członkowskich. 20 stycznia 2022 r. swoje stanowisko przyjął Parlament Europejski. Teraz stanowiska te trafią do negocjacji w ramach tzw. trilogu, w którym wezmą udział przedstawiciele Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego oraz Rady Unii Europejskiej. Dla uchwalenia Aktu o Usługach Cyfrowych konieczne jest bowiem zgodne stanowisko wszystkich tych trzech organów UE.

Trzy główne założenia projektu według Komisji Europejskiej to:

  • Lepsza ochrona konsumentów i ich podstawowych praw w internecie;
  • Ustanowienie silnej przejrzystości i jasnych ram odpowiedzialności dla platform internetowych;
  • Wspieranie innowacji, wzrostu i konkurencyjności na jednolitym rynku.

Szczególne znaczenie mają przepisy poświęcone platformom internetowym, w tym między innymi: zasadom usuwania nielegalnych treści w internecie (mowy nienawiści, fake newsów) oraz zabezpieczeniom dla użytkowników, których treści zostały błędnie usunięte przez platformy. Istotny jest również obowiązek ustanowienia w poszczególnych państwach UE niezależnego regulatora internetu w postaci koordynatora ds. usług cyfrowych. Koordynatorzy ci między innymi będą mieli uprawnienie do nakładania kar pieniężnych.

Czytaj także

Raport IAB Europe z badania opinii na temat retail media

Raport IAB Europe z badania opinii na temat retail media

Aby zrozumieć status retail media w Europie, zarówno po stronie kupujących, jak i sprzedających, Grupa Robocza Retail Media IAB Europe zrealizowała ankietę Attitudes to Retail Media – badanie, które dostarcza branżowy punkt odniesienia dla wdrażania retail media, barier i obszarów wzrostu.