Jurorzy o tegorocznych obradach i kampaniach IAB MIXX Awards

10/19/2022
Obrady jury IAB MIXX Awards za nami! Jak przebiegały? Co zgłoszone kampanie mówią o polskim rynku reklamy? Przeczytaj co powiedzieli nam jurorzy!

Paweł Gala, CEO Wavemaker

Jak przebiegały obrady? Które z ocenianych przez Was kategorii kategorii są Twoim zdaniem najsilniej reprezentowane?      

Obrady jak co roku były bardzo burzliwe, jurorzy prezentowali różne punkty widzenia i interpretacje zgłoszeń. W każdej kategorii, którą ocenialiśmy, zgłoszone prace były naprawdę ciekawe i inspirujące dla rynku.
Kategorią, która w mojej ocenie miała najsilniejszą reprezentację i w której było wiele ciekawych i mocnych zgłoszeń, jest kategoria Consumer Experience – to trudna i nieoczywista kategoria, w której marketerzy prześcigają się w wymyślaniu nowych, interesujących rozwiązań.
Najwięcej dyskusji z kolei wywołały zgłoszenia w kategorii Online Marketing with Influencer, gdzie wspólnie zastanawialiśmy się gdzie przebiega granica między influencerem a wykorzystaniem znanej osoby do kampanii.?

Co o polskim rynku reklamy mówią kampanie, które miałaś okazję oceniać?

Zeszły rok, po bardzo trudnym, ale jednocześnie innowacyjnym, pandemicznym 2020, był czasem w którym marketerzy szukali trochę odpowiedzi, jak odnaleźć się w nowej sytuacji. Wybuch wojny i niepokoje społeczne nie ułatwiały tej pracy, co widać w tegorocznych zgłoszeniach. To pewnie pokazuje, że rynek reklamy poszukuje trochę swojego miejsca, jednak w zgłoszeniach widać kilka ciekawych kampanii.
Po liczbie zgłoszeń (druga kategoria z największą liczbą zgłoszeń) widać ciągły rozwój kampanii z wykorzystaniem influencerów – to nadal często wykorzystywany kanał budowania relacji z marką i produktem, jednak mało tam innowacyjności i nowych podejść.
Ciekawe jednak zgłoszenia w kategorii Customer Experience są również oznaką tego, ze marketingowcy poszukują nowych, bardziej angażujących narzędzi kontaktu z klientami, wykorzystując różne, bardziej angażujące narzędzia.

 

Ignacy Bochiński, Partner w Kantar

Jak przebiegały obrady? Które z ocenianych przez Was kategorii kategorii są Twoim zdaniem najsilniej reprezentowane?      

Opisy zgłoszeń w polskich konkursach są na coraz wyższym poziomie, co zdecydowanie ułatwia pracę jury. Niestety wciąż nie wszystkie zawierają komplet informacji, który pozwala na ocenę efektywności kampanii. Tutaj musieliśmy bazować na naszym doświadczeniu. Przyznam, że byliśmy nieco zawiedzeni zgłoszeniami w kategorii Best use of social media. Znamy wiele bardzo fajnych kampanii, które nie zgłosiły się do konkursu – szkoda.

Najmocniejszą kategorią, którą miałem okazję oceniać, była Mixx fo good purpose. Po pierwsze, ekstra, że domy mediowe i agencje poświęcają coraz więcej czasu na pomaganie (zgłoszeń było mnóstwo). Po drugie, w tym roku było wyjątkowo mało zgłoszeń „ghostów”.

Widać, że stowarzyszenia, fundacje i działy CSR mają coraz większy wpływ na kształtowanie naszego kraju! Ta kategoria zdecydowanie przyprawiła jury o szybsze bicie serca. Dyskusje trwały do ostatnich minut przed finalnym głosowaniem.

Co o polskim rynku reklamy mówią kampanie, które miałaś okazję oceniać?

Widać mocny shift w kierunku mediów i performance marketingu, a niestety ucieczkę od kreacji. Od dawna panuje podział na dwa obozy – media i kreację. Widać, że w poprzednim, pandemicznym roku klienci byli bardziej zachowawczy.

Mam nadzieję, że w przyszłym roku zobaczymy odważniejsze kampanie, które będą wykorzystywały efekt synergii, jaki potrafi dawać połączenie obydwu światów jakościowej (nie artystycznej) kreacji i efektywnych mediów. 

Daniel Czok, Dyrektor Marketingu w LG Electronics Polska

Jak przebiegały obrady? Które z ocenianych przez Was kategorii kategorii są Twoim zdaniem najsilniej reprezentowane?      

Obrady jury MIXX Awards to żadne spotkanie towarzyskie, a raczej bardzo żarliwa dyskusja za i przeciw argumentom padającym na forum. To ze wszech miar bezcenne zderzenie opinii, gdy przy stole połączyło się pewnie ponad 200 lat doświadczeń branży marketingowej zdobytej na przeróżnych rynkach konsumenckich i w różnych rolach.

Samo przejście przez takie sito krytyki i ognia to dla wyróżnionych prac już będzie powód do satysfakcji. Zwłaszcza w niesamowicie mocno obstawionych w tym roku kategoriach Content Marketing oraz Games & eSport.

Co o polskim rynku reklamy mówią kampanie, które miałaś okazję oceniać?

Zachwycała pomysłowość i odwaga. Widzimy w kampaniach coraz to trafniejsze opieranie ich na dobrze wychwyconych w czasie, prawdziwych, naszych, polskich insightach konsumenckich. Do tego nieraz chirurgiczna precyzja w dobieraniu komunikacji do grupy celowej. A nade wszystko napawa optymizmem na przyszłość sięganie już teraz coraz śmielej po nowe technologie komunikacji, interakcji i angażowania ludzi. Jest w polskim marketingu i reklamie zdecydowanie dobry duch i potencjał dalszego rozwoju.

Martyna Redwan, B2B Communication Manager w Ringier Axel Springer Polska

Jak przebiegały obrady? Które z ocenianych przez Was kategorii kategorii są Twoim zdaniem najsilniej reprezentowane?      

Obrady jak co roku były bardzo burzliwe, jurorzy prezentowali różne punkty widzenia i interpretacje zgłoszeń. W każdej kategorii, którą ocenialiśmy, zgłoszone prace były naprawdę ciekawe i inspirujące dla rynku.

Kategorią, która w mojej ocenie miała najsilniejszą reprezentację i w której było wiele ciekawych i mocnych zgłoszeń, jest kategoria Consumer Experience – to trudna i nieoczywista kategoria, w której marketerzy prześcigają się w wymyślaniu nowych, interesujących rozwiązań.

Najwięcej dyskusji z kolei wywołały zgłoszenia w kategorii Online Marketing with Influencer, gdzie wspólnie zastanawialiśmy się gdzie przebiega granica między influencerem a wykorzystaniem znanej osoby do kampanii.

Co o polskim rynku reklamy mówią kampanie, które miałaś okazję oceniać?

Zeszły rok, po bardzo trudnym, ale jednocześnie innowacyjnym, pandemicznym 2020, był czasem w którym marketerzy szukali trochę odpowiedzi, jak odnaleźć się w nowej sytuacji. Wybuch wojny i niepokoje społeczne nie ułatwiały tej pracy, co widać w tegorocznych zgłoszeniach. To pewnie pokazuje, że rynek reklamy poszukuje trochę swojego miejsca, jednak w zgłoszeniach widać kilka ciekawych kampanii.

Po liczbie zgłoszeń (druga kategoria z największą liczbą zgłoszeń) widać ciągły rozwój kampanii z wykorzystaniem influencerów – to nadal często wykorzystywany kanał budowania relacji z marką i produktem, jednak mało tam innowacyjności i nowych podejść.

Ciekawe jednak zgłoszenia w kategorii Customer Experience są również oznaką tego, ze marketingowcy poszukują nowych, bardziej angażujących narzędzi kontaktu z klientami, wykorzystując różne, bardziej angażujące narzędzia.

Łukasz Walczak, Board Member & Sales Director w GetHero

Jak przebiegały obrady? Które z ocenianych przez Was kategorii kategorii są Twoim zdaniem najsilniej reprezentowane?      

Emocjonalna dyskusja poparta celnymi argumentami – myślę, że w ten sposób najlepiej można opisać obrady naszej grupy jurorskiej. Energia towarzysząca głosowaniu była niesamowita – szczególnie w przypadku kategorii Online Marketing with Influencer, w której niemal wszystkie zgłoszone kampanie reprezentowały bardzo wysoki poziom.

Rezultatem kilku godzin rozmów i wymiany opinii było jednak silne przekonanie każdego członka jury, że zdołaliśmy wyróżnić te projekty, które najmocniej na to zasługiwały.

Co o polskim rynku reklamy mówią kampanie, które miałaś okazję oceniać?

Widać jak na dłoni, że rodzimy rynek reklamowy jest niezwykle konkurencyjny, a małe i średnie agencje z powodzeniem rywalizują z największymi graczami i przedstawicielami globalnych sieci. Cechy, które stanowią o sile naszej branży to już nie tylko pomysłowość czy oryginalność, ale też łatwość w adaptacji cyfrowych rozwiązań i najnowszych technologii na potrzeby realizacji przełomowych koncepcji.

 

Marta Wojciechowska, Senior PR Manager w Nutricia (DANONE)

Jak przebiegały obrady? Które z ocenianych przez Was kategorii kategorii są Twoim zdaniem najsilniej reprezentowane?      

Obrady jury super – bo przecież świetnie się pracuje w miłym towarzystwie :).  Mamy mocnych kandydatów w kategoriach Games & eSport i Content Marketing – projekty odpowiadające na konkretne wyzwania, kreatywne i poparte wynikami. Ja szczególnie kibicuję trzem, licząc na złoto dla nich.

 

Co o polskim rynku reklamy mówią kampanie, które miałaś okazję oceniać?

Wśród zgłoszeń przeważały jednak standardy. Większość z nich to oczywiście dobrze zrealizowane działania, jednak bez nacisku na nieszablonowość i kreatywność. Świadczyć to może o nastawieniu marketerów do lokowania budżetów w projekty nastawione na osiągnięcie konkretnych celów biznesowych przy wykorzystaniu sprawdzonych narzędzi.

A szkoda, bo jedno drugiego nie wyklucza a wychodzenie poza schemat wcale nie musi być dodatkowym kosztem.

 

Maciej Leonard Żybuła, CEO Bees&Honey

Jak przebiegały obrady? Które z ocenianych przez Was kategorii kategorii są Twoim zdaniem najsilniej reprezentowane?      

Obrady jurorskie przebiegały w skupionej, bardzo koleżeńskiej, zaangażowanej, ale i bardzo wesołej atmosferze. Bardzo cenię sobie nastawienie na bycie obiektywnym w ocenach i niepersonalne traktowanie kampanii – nie było czegoś takiego jak “przepychanie swoich projektów”.

Kiedy omawialiśmy kampanie, których autorzy byli na sali, przerywaliśmy dyskusję, a autorzy byli proszeni o wyjście na czas rozmów o ich projektach. Nad całością przebiegu obrad czuwali audytorzy z PwC. Takie działanie bardzo profesjonalizuje oceny, byłem pod dużym wrażeniem tej praktyki.

Mieliśmy bardzo gorące, merytoryczne i dogłębne dyskusje o nominacjach i nagrodzonych kampaniach. Poziom zgłoszonych kampanii był bardzo różny.

Moim zdaniem najmocniejsza z tych trzech była w tym roku kategoria Mixx for good purpose, pojawiło się kilka bardzo fajnych kampanii launchowych, a mało zaskoczeń w kategorii social media.

Co o polskim rynku reklamy mówią kampanie, które miałaś okazję oceniać?

Ewidentnie widać, że rynek się rozwija i marketing w Polsce ma się dobrze i wzrasta. Poziom kampanii był wysoki. Widać dobre rzemiosło. Niestety widać też spore braki w niektórych sektorach kampanii i czasem nierówności w strategiach, kreacjach, media mixach i efektywności.

Cieszę się, że tak dużo marek zgłasza swoje projekty i kampanie do oceny i tak aktywnie działa na rynku. To bardzo miłe móc z lotu ptaka popatrzeć i docenić to wszystko. Poznałem przy tej okazji wielu ekspertów, którzy naprawdę znają się na swoim fachu. Dobrze wiedzieć, że tak wiele wspaniałych osób kształtuje nasze doświadczenia konsumenckie. Widzę też, że poziom wiedzy digitalowej branży i społeczeństwa bardzo wzrasta.

Myślę, że oceniane kampanie mówią o polskim rynku to, że mierzy wysoko i chce równać do najlepszych i największych rynków i kampanii świata. Pewnie jeszcze chwilę nam to zajmie, ale horyzont jest dla mnie jasny. Bardzo za to wszystko dziękuję 🙂

Małgorzata Komańska

Obrady to świetne doświadczenie, wymiana opinii i spostrzeżeń między osobami reprezentującymi różne branże i kategorie była bardzo inspirująca. Ocenialiśmy bardzo silne zgłoszenia w kategorii MIXX for good purpose, to właśnie w tej kategorii prowadziliśmy najgorętsze dyskusje, a decyzje były najbardziej wymagające. To bardzo cieszy! To sama przyjemność czytać i oceniać działania, które mają realny, pozytywny wpływ na rzeczywistość wokół.

Kampanie nominowane do nagród ogłosimy 27 października. Gala IAB MIXX Awards 2022 odbędzie się 24 listopada w Warszawie w Warszawie.
Szczegóły wkrótce.

https://mixx-awards.pl

 

Czytaj także

Short social video. Nowa publikacja IAB Polska

Short social video. Nowa publikacja IAB Polska

Zapraszamy do pobrania poradnika Short social video przygotowanego przez ekspertów z Grupy Roboczej Social Media IAB Polska. Publikacja zawiera praktyczne porady dotyczące tworzenia tej formy wideo, jej miejsca w strategii mediowej marek, wskaźników efektywnosći oraz aspektów prawnych. W publikacji znajdziemy także szereg case studies oraz komentarze i porady ekspertów.

Patronat IAB Polska: AI Create Warsaw: AI & Creativity

Patronat IAB Polska: AI Create Warsaw: AI & Creativity

AI CREATE to globalna inicjatywa profesjonalistów z całego świata. Została stworzona przez weteranów branży kreatywnej, eventowej oraz produkcyjnej z Hiszpanii i Singapuru. Edycja warszawska zaplanowane na 16 maja posiada patronat honorowy IAB Polska.