IAB Tech Lab wprowadza Trusted Server – otwarte oprogramowanie dla wydawców

03/24/2025
IAB Tech Lab, globalna organizacja opracowująca standardy technologiczne dla reklamy cyfrowej, wprowadziła Trusted Server – otwarty framework do zarządzania reklamami po stronie serwera. Rozwiązanie to pozwala wydawcom na odzyskanie pełnej kontroli nad monetyzacją reklamową w obliczu coraz bardziej restrykcyjnych ograniczeń wprowadzanych przez przeglądarki internetowe.

Dzięki Trusted Server kluczowe funkcje reklamowe przenoszone są z przeglądarki na infrastrukturę zarządzaną przez wydawcę, co umożliwia ochronę sygnałów first-party, wzmacnia zgodność z przepisami o ochronie prywatności i ogranicza wycieki danych wydawcy, zapewniając stabilność ekosystemu programmatic.

Pełna kontrola w rękach wydawców

Ograniczenia wprowadzone przez przeglądarki, takie jak Safari i Chrome, wpływają na funkcjonowanie rynku reklamy cyfrowej poprzez eliminację kluczowych sygnałów, m.in. ciasteczek third-party i adresów IP.

Dzięki Trusted Server wydawcy mogą decydować, w jaki sposób, gdzie i kiedy udostępniają dane first-party, a jednocześnie daje im większą kontrolę nad prywatnością użytkowników oraz odbudową przychodów straconych na skutek restrykcji przeglądarek.

Lepsza wydajność stron i nowe możliwości monetyzacji

Przeniesienie jak największej liczby procesów reklamowych do serwera zmniejsza obciążenie stron internetowych spowodowane skryptami third-party i nadmierną liczbą zapytań sieciowych. Efektem jest szybsze ładowanie stron, lepsza jakość wrażeń użytkowników oraz poprawa wskaźników widoczności reklam.

Najważniejsze funkcjonalności Trusted Server:

  • Serwerowe zapytania reklamowe – eliminacja zależności od klienta i ograniczenie skuteczności adblockerów.
  • Integracja z Prebid Server – prowadzenie aukcji programmatic w kontrolowanym środowisku wydawcy.
  • Przetwarzanie na krawędzi sieci (Edge Cloud Processing) – bezpieczne przetwarzanie sygnałów danych oraz poprawa wydajności stron.
  • Serwerowe zszywanie reklam – bezproblemowa integracja treści first-party z reklamami.
  • Szybsze strony internetowe – ograniczenie liczby zapytań sieciowych i optymalizacja ładowania treści.

Trusted Server wspiera także integrację z wtyczkami third-party, umożliwiając kompatybilność z systemami zapobiegania fraudowi, zapewniania bezpieczeństwa marki, rozwiązaniami tożsamościowymi i narzędziami pomiarowymi.

Dołącz do inicjatywy Trusted Server

IAB Tech Lab zaprasza wydawców, dostawców adtech oraz cały ekosystem reklamowy do udziału w projekcie open-source Trusted Server. Już 20 marca 2025 r. podczas wydarzenia Signal Shift: Privacy & Addressability w Nowym Jorku zaprezentowany zostanie prototyp Trusted Server. W drugim kwartale 2025 r. powstanie specjalna grupa robocza, która będzie współtworzyć pierwszą wersję narzędzia, a wydawcy będą mogli przetestować jego działanie.

Więcej informacji na stronie: IAB Tech Lab Trusted Server

O IAB Tech Lab

IAB Technology Laboratory (Tech Lab) to globalne konsorcjum non-profit założone w 2014 roku, zrzeszające wydawców cyfrowych, dostawców technologii reklamowej, agencje i marketerów. Organizacja opracowuje kluczowe technologie i standardy dla ekosystemu mediów cyfrowych, w tym OpenRTB, ads.txt, Open Measurement SDK, VAST oraz inicjatywę Project Rearc dotyczącą prywatności i identyfikacji użytkowników. Lista firm członkowskich oraz więcej informacji dostępnych jest na stronie: IAB Tech Lab.

Czytaj także

Portale horyzontalne jako naturalne środowisko dla skutecznego content marketingu – nowy poradnik IAB Polska

Portale horyzontalne jako naturalne środowisko dla skutecznego content marketingu – nowy poradnik IAB Polska

Portale horyzontalne to jedno z niewielu miejsc w internecie, gdzie codziennie spotykają się miliony realnych użytkowników w poszukiwaniu informacji, inspiracji i wiedzy. Ich skala, rozpoznawalność i redakcyjna wiarygodność czynią je idealnym środowiskiem do prowadzenia działań content marketingowych – nie tylko efektywnych wizerunkowo, ale też realnie wspierających decyzje zakupowe konsumentów.