IAB Europe zaskarży decyzję Belgijskiego Urzędu Ochrony Danych w sprawie TCF

02/11/2022
2 lutego 2022 r. Belgijski Urząd Ochrony Danych (APD) wydał decyzję w sprawie narzędzia Transparency & Consent Framework (TCF) zarządzanego przez IAB Europe. Jest to wynik prowadzonego przez belgijski urząd postępowania mającego na celu zbadanie zgodności funkcjonowania TCF z przepisami ochrony danych osobowych. IAB Europe zaskarży decyzję APD.

Należy wskazać, że decyzja APD w żaden sposób nie stwierdza nielegalności samego systemu TCF. Co więcej, nie kończy całego procesu bowiem zapadła ona w I instancji i jest nieprawomocna. IAB Europe skorzysta z możliwości złożenia apelacji, gdyż niektóre stwierdzenia zawarte w uzasadnieniu decyzji są sprzeczne z wytycznymi Europejskiej Rady Ochrony Danych, np. w zakresie rozumienia administratora danych. Z uzyskanych przez nas informacji wynika również, że do tej pory istotna część decyzji APD była uchylana przez sądy belgijskie. – tłumaczy Xawery Konarski,  starszy partner i współzałożyciel kancelarii Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy.

Warto również wskazać, że decyzja nie dotyczy żadnego dostawcy, wydawcy czy platformy zarządzania zgodą. Oznacza to, że firmy korzystające z narzędzia TCF mogą dalej z niego korzystać.

Dyskusyjne jest stwierdzenie APD, że IAB Europe jest administratorem informacji o preferencjach użytkowników, a co za tym idzie odpowiada m.in. za podstawę prawną przetwarzania tych informacji. IAB Europe jest tylko organizatorem systemu TCF, a informacje te we własnym zakresie wykorzystują jego użytkownicy (np. wydawcy, czy dostawcy platform SSP, DSP oraz DMP).

– Nie mogło być intencją ustawodawcy, aby małe stowarzyszenie branżowe, które nawet nie angażuje się w przetwarzanie danych, o którym mowa, powinno być pociągnięte do odpowiedzialności za niezgodne z przepisami postępowanie podmiotów komercyjnych, które to robią. Nie mamy innego wyboru, jak tylko złożyć apelację. – komentuje Townsend Feehan, CEO, IAB Europe.

 

– Nawet jeżeli przyjąć, a co będzie jeszcze weryfikowane przez sąd, że zapisywane informacje o użytkownikach mają charakter danych osobowych, to szczególnie kontrowersyjne jest stanowisko organu belgijskiego, że IAB Europe – którego rola sprowadza się tylko do dostarczenia narzędzia TCF – jest administratorem danych w stosunku do zapisywanych w nim informacji o preferencjach użytkowników. IAB Europe nie wykorzystuje bowiem tych danych na własne cele, ale robią to użytkownicy systemu, którzy decydują o tym, jak te dane mają być przetwarzane. Rola IAB Europe przypomina więc np. dostawcę aplikacji bazodanowej dostarczanej klientom. Takie podmioty nie są traktowane jako administratorzy. Przyjęte przez organ belgijski stanowisko jest sprzeczne z rozumieniem „administratora danych” przez Europejską Radę Ochrony Danych (EROD). – dodaje Xawery Konarski.

Naruszenia ze strony IAB Europe, które zidentyfikował APD, mogą zostać naprawione w ciągu sześciu miesięcy. Niezależnie jednak od ostatecznego rozstrzygnięcia z pewnością cały proces będzie miał istotny wpływ na sposób funkcjonowania reklamy internetowej.

IAB Europe zapewnia, że będzie ściśle współpracować z APD i innymi organami ochrony danych w celu implementacji wszystkich niezbędnych wytycznych i mechanizmów monitorowania, aby zapewnić ciągłą użyteczność TCF na rynku, które ostatecznie zostanie zatwierdzone jako kodeks postępowania RODO.

Oryginalny komunikat IAB Europe dostępny jest  TUTAJ.

System TCF – co to jest?

TCF dla internautów to w uproszczeniu system wyskakujących okienek (pop-up), które pojawiają się po wejściu na większość witryn w sieci. Dotyczą one udzielenia przez internatów zgody na przetwarzanie danych osobowych w postaci cookies (tzw. ciasteczek), w tym wyrażenie zgody na wyświetlanie spersonalizowanych reklam. Ich pojawienie się ma związek z unijnym rozporządzeniem o ochronie danych, które zaczęło obowiązywać 25 maja 2018 r.

Dla całego ekosystemu reklamowego TCF, uruchomiony w kwietniu 2018 r., ma olbrzymie znaczenie. Jest  to dobrowolny standard open source, którego celem jest wspieranie firm w ich wysiłkach na rzecz zgodności z prawem UE w zakresie prywatności i ochrony danych. Zawiera minimalny zestaw najlepszych praktyk mających na celu zapewnienie, że gdy dane osobowe są przetwarzane, użytkownicy mają zapewnioną odpowiednią przejrzystość i wybór, a uczestnicy ekosystemu są informowani o preferencjach użytkownika. TCF umożliwia wydawcom zarządzanie zgodą (CMP) internauty oraz informowanie innych uczestników systemu, czy użytkownik udzielił im niezbędnych zezwoleń zgodnie z RODO.

Czytaj także

Patronat IAB: Medialna siła marki – praktyczny przewodnik dla PR-owców i marketerów

Patronat IAB: Medialna siła marki – praktyczny przewodnik dla PR-owców i marketerów

Instytutu Monitorowania Mediów właśnie opublikował e-book pt. „Medialna siła marki. Sprawdź, jak i dlaczego medialność wpływa na sprzedaż” autorstwa Anny Sanowskiej i Roberta Sadowskiego. Publikacja to praktyczny przewodnik po najważniejszych zagadnieniach współczesnego PR-u i marketingu, a także kompendium wiedzy o budowaniu medialnej siły marki. IAB Polska został patronem honorowym tej publikacjI.

Poznaj kalendarz eventów IAB Polska na 2025 rok!

Poznaj kalendarz eventów IAB Polska na 2025 rok!

Ogłaszamy mocno wyczekiwany pod koniec każdego roku roku plan wydarzeń IAB Polska na rok kolejny. W 2025 przygotowaliśmy aż 11 mocnych branżowych eventów. Wpisz je do swojego kalendarza i bądź z nami.

The MGMT dołącza do IAB Polska

The MGMT dołącza do IAB Polska

Do grona firm członkowskich IAB Polska dołącza The MGMT, agencja zajmująca się kompleksowym managementem Twórców internetowych, oferująca indywidualne podejście i innowacyjne rozwiązania dostosowane do ich potrzeb.