Gracze lepszymi konsumentami niż niegracze? Nowy raport IAB Polska zaskakuje!

07/23/2025
Gracze częściej kupują, wydają więcej i są bardziej lojalni wobec marek – wynika z najnowszego raportu „Gracze vs niegracze 2025”. Badanie zostało przeprowadzone przez przedstawicieli Grupy Roboczej Gry/Esport IAB Polska we współpracy z SW Reasearch.  

To pierwsze w Polsce badanie, które wprost porównuje zachowania zakupowe graczy i niegraczy, obalając wiele mitów na temat tej rosnącej grupy społecznej.

Zespół badawczy porównał preferencje zakupowe, styl życia i czynniki decyzyjne obu grup, by odpowiedzieć na pytanie: kto naprawdę jest bardziej wartościowym konsumentem?

Najważniejsze wnioski z raportu:

  • Gracze są bardziej zakupowi: częściej kupują, są bardziej otwarci na nowości i wykazują większą gotowość do eksperymentowania z produktami.

  • Wydają więcej: aż 62% więcej graczy niż niegraczy wydaje miesięcznie ponad 300 zł na rozrywkę.

  • Preferują online: 82% graczy robi zakupy online (vs 65% niegraczy).

  • Cenią jakość i ekskluzywność: przy podejmowaniu decyzji zakupowych gracze kierują się jakością (91%), ceną (87%) i unikalnością produktów (41%).

  • Są lojalni wobec marek: szczególnie tych, które komunikują się z nimi w autentyczny i angażujący sposób – np. poprzez kampanie w świecie gamingu.

  • Mocni w wielu kategoriach: gracze częściej niż niegracze kupują w takich kategoriach jak: elektronika, kosmetyki, odzież sportowa, książki i media, a także zabawki i artykuły dziecięce.

Gracze to nie tylko młodzi pasjonaci gier – to także osoby w średnim wieku, dobrze zarabiające, aktywne fizycznie i kulturowo. Stereotyp „geeka” zamkniętego w pokoju odchodzi do lamusa” – mówi Justyna Oracz, Head of Communications w WE!RE FANTASY i Szefowa Grupy Roboczej Gry/Esport IAB Polska.

Co wynika z raportu dla marek i marketerów?

Raport zawiera również zestaw praktycznych rekomendacji marketingowych. Eksperci wskazują, że marki powinny:

  • tworzyć limitowane edycje produktów i personalizowane oferty dla graczy,

  • łączyć online z offline, np. przez rozszerzoną rzeczywistość czy aplikacje wspierające zakupy,

  • angażować graczy w działania marki – to grupa, która chętnie dzieli się opiniami i może być autentycznym ambasadorem produktów,

  • inwestować w strategiczne działania gamingowe – nie tylko przy kampaniach gier, ale także w modzie, kosmetykach czy FMCG.

Czytaj także

Patronat IAB Polska: semWAW#4 w Google for Startups Campus

Patronat IAB Polska: semWAW#4 w Google for Startups Campus

Już 14 listopada w warszawskim Google for Startups Campus odbędzie się czwarta edycja konferencji semWAW. To kolejne spotkanie dla entuzjastów marketingu internetowego, organizowane przez DevaGroup, agencję z wieloletnim doświadczeniem w branży SEM i SEO. Konferencja została objęta patronatem honorowym IAB Polska.

Ogłaszamy listę nominowanych IAB MIXX Awards 2025   

Ogłaszamy listę nominowanych IAB MIXX Awards 2025   

Spośród około 170 zgłoszeń jury konkursu IAB MIXX Awards 2025 wyłoniło 43 kampanie, które otrzymały 53 nominacje do najważniejszych nagród w branży marketingu cyfrowego. To właśnie te projekty zachwyciły jurorów inspirującym wykorzystaniem ekosystemu digital, kreatywnością oraz skutecznością działań.