Działania Grup Roboczych IAB Polska w 2022 roku

01/26/2022
Kolejny rok prac Grup Roboczych IAB Polska rozpoczął się na dobre. Jakie działania zaplanowali na najbliższy rok, w celu podnoszenia standardów, edukacji i promowania swoich obszarów zainteresowań? Oto odpowiedzi od szefów Grup.

Audiowideo – Szefem Grupy jest Michał Buszko, Nielsen, zastępcami zaś są: Małgorzata Madej, TVP i Jarosław Rawicki, Cyfrowy Polsat.
Nowym Szefem Grupy Roboczej Audiowideo został wybrany Michał Buszko z Nielsen Media, a jego zastępcami zostali  Małgorzata Madej z TVP oraz Jarosław Rawicki z Cyfrowego Polsatu. Na początku roku Grupa Robocza wyda poradnik Audiowideo, nawiąże bliższe relacje z działami IAB Europe, przymierzy się do nowego badania TV+WWW = Razem Lepiej oraz zgłębi temat telewizorów podłączonych do internetu.

 

Badania – Szefem Grupy jest Tomasz Wileński, iSLAY Tech.

W ciągu ostatnich dwóch lat zmieniło się środowisko, w którym funkcjonujemy. Wiele czynności ze świata realnego przenieśliśmy do świata wirtualnego. Żeby dobrze robić biznes, trzeba badać klientów w ich naturalnym otoczeniu, a dziś tym otoczeniem jest internet.

Badania prowadzone na użytkownikach sieci nie są już dodatkiem do strategii marketingowej, ale jej podstawą. Marketing internetowy jest już powszechny. Osiągnął dużą skalę, a przez to zwiększyła się konkurencja. Bez odpowiedniej strategii podpartej badaniami  traci się klientów, dlatego rynek badań internetu rośnie i rozwija swoją ofertę.

Grupa Robocza Badania IAB Polska planuje:

  • dalej systematyzować i rozpowszechniać wiedzę na temat możliwości badania internetu;
  • premierę drugiej edycji Leksykonu, czyli kompendium wiedzy na temat rynku badań on-line w Polsce;
  • zorganizować konferencję IAB HowTo, prezentującą najnowsze techniki analityczne i firmy, które je stworzyły;
  • przeprowadzić badanie opinii marketerów.

 

Content Marketing i Reklama Natywna – Szefową Grupy jest Paulina Kozyra, Digitree Group S.A. (Inis), a zastępcami Grupy – Piotr Chmielewski, Polska Press oraz Weronika Seweryn, Lightscape.

Grupa Robocza planuje w 2022 roku między innymi następujące działania:

  • ustandaryzowanie oznaczeń treści sponsorowanych w porozumieniu z UOKiK;
  • aktualizację przewodnika po content marketingu i reklamie natywnej (nowe spojrzenie na przewodnik w formie m.in. wywiadu z wydawcami, marketerami i klientami);
  • aktualizację podręcznika o content marketingu i reklamie natywnej;
  • pomiar content marketingu;
  • analiza trendów i ich wpływ na rozwój contentu (co się zmieniło, co się sprawdza w oparciu o stawiane KPI).

 

Cyberbezpieczeństwo – Szefową Grupy jest Joanna Jakubowska, Allegro PL Sp. z o.o.

W ramach spotkań Grupa Robocza będzie wymieniać się wiedzą i doświadczeniem w obszarze cyberbezpieczeństwa. W planach Grupy na najbliższy rok znalazły się  m.in. następujące zagadnienia:

  • dobre praktyki w zarządzaniu sprzętem służbowym,
  • praktyczna realizacja klasyfikacji i oznaczania informacji, security awareness w praktyce,opiniowanie przyszłych ustaw w ramach publicznych konsultacji.

W ramach współpracy z Grupą Roboczą E-mail Marketing w planach jest również opracowanie materiału dotyczącego metod rozpoznawania phishingu.

Digital-Out-Of-Home – Szefem Grupy jest Radosław Gołąb, AMS S.A.

Najbliższy rok Grupie Roboczej Digital-Out-of-Home upłynie przede wszystkim na pracach związanych z edukacją.

W 2022 r. Grupa Robocza skupi się na:

  • przygotowaniu poradnika, który będzie kompendium wiedzy dla wszystkich zainteresowanych tematem reklamy na nośnikach Digital-Out-of-Home;
  • rozpoczęciu prac nad przygotowaniem dobrych praktyk dotyczących cyfrowej reklamy zewnętrznej.

E-commerce – Szefową Grupy jest Olga Knap, Allegro PL Sp. z o.o.

Rok 2022 Grupa Robocza rozpocznie bardzo aktywnie, bo od przygotowania IAB HowTo: Live Commerce, które odbędzie się już w styczniu. Kolejne miesiące eksperci poświęcą pracy nad analizą trendów i najlepszych rozwiązań w obszarze szeroko rozumianego e-handlu.

Influencer Marketing – Szefem Grupy jest Marek Myślicki, GetHero Sp. z o.o.

Skład Grupy Roboczej stale się powiększa i dołączają do niej nowi członkowie. Wynika to ze wzrostów w obszarze influencer marketingu – większego zapotrzebowania na tego typu usługi oraz szybko powstające nowe podmioty podejmujące się świadczenia usług w tym obszarze. Członkostwo w Grupie Roboczej Influencer Marketing umożliwia wymianę wiedzy i doświadczeń, ale też bycie częścią procesu, który został zapoczątkowany przeszło rok temu, a mianowicie poprzez wydanie pierwszego w Polsce “Przewodnika po influencer marketingu” opracowanego przez najlepszych specjalistów z branży. W roku 2022 Grupa będzie kontynuować pracę nad kolejnymi częściami tego dokumentu (pierwsza część “Zbiór Dobrych Praktyk została opublikowana w listopadzie 2021 r.).

Największym zadaniem stojącym przed członkami Grupy i jej reprezentantami jest współpraca z UOKiK oraz innymi stowarzyszeniami z branży reklamy odnośnie regulacji/samoregulacji rynku influencer marketingu. Pod koniec roku 2021 zapoczątkowany został proces współtworzenia takiego zbioru zasad, aby stworzyć podwaliny do dalszego rozwoju influencer marketingu w Polsce oraz nadać kształt i ramy wszelkim działaniom komercyjnym podejmowanym w tym obszarze – dotyczy to oczywiście oznaczania współprac, lecz także kwestii umów z influencerami czy przeciwdziałanie tzw. scamom.

Grupa Robocza blisko współpracuje z UOKiK, jak również kancelariami, z którymi wspólnie tworzyć będzie przyszły zbiór zasad regulujących rynek. Z tej perspektywy obecność w Grupie jak największej liczby podmiotów jest niewątpliwie korzystna i potrzebna, aby mieć możliwie szerokie spojrzenie na kwestie którymi należy się zająć.

Gry i Esport – Szefem Grupy jest Justyna Oracz, Fantasyexpo Sp. z o.o.

Gry i Esport to dynamiczna Grupa skupiająca wokół siebie pełnych energii i fascynacji gamingiem ludzi, którzy swoją pasję zamienili w pracę. Głównymi założeniami Grupy jest propagowanie piękna i potęgi esportu i gamingu poprzez działania, których celem jest przybliżenie tej tematyki marketerom. W nadchodzącym roku Grupa ma w planach przygotowanie kolejnej edycji konferencji gamingowej IAB HowTo, prowadzenie regularnych podcastów oraz organizację turniejów dla firm członkowskich IAB Polska.

Mobile Marketing – Grupę prowadzi Tomasz Szulkowski, GroupM Sp. z o.o. ([m]spark), zaś zastępcami grupy są Sylwia Kaska, YOC oraz Rafał Wiewiórski, RASP.

W kwietniu Grupa Robocza planuje realizację konferencji IAB HowTo Mobile, która ma być swego rodzaju esencją wiedzy odnośnie reklamy mobile w Polsce. Wydarzenie pomoże planerom/media buyerom i działom marketingu wyselekcjonować najlepsze dla nich rozwiązania, poznać ich zastosowanie i możliwości. Zaproszenie eksperci będą szukać odpowiedzi na pytania: co to znaczy, że mobile sprzedaje?  Jak sprawdzić czy nasza kampania rzeczywiście działa i czy przynosi oczekiwane efekty?

Programmatic – Szefem Grupy jest Elżbieta Kondzioła, LOVEMEDIA.

Nadchodzący 2022 rok zapowiada się na rok kolejnych wzrostów inwestycji w programatyczny model zakupu reklamy. Według szacunków IAB Europe ten kanał urośnie w 2021 o 41% w stosunku do roku ubiegłego. Nie mamy jeszcze szacunków dla rynku polskiego, jednak już w 2020 roku Programmatic stanowił prawie 50% wszystkich wydatków na display w tym wideo.

Głównym celem Grupy Roboczej Programmatic jest dalsza edukacja rynku na temat najlepszych standardów automatycznego zakupu reklamy, jego bezpieczeństwa i transparentności dla wszystkich uczestników ekosystemu, tak aby zagwarantować stabilny wzrost jego udziału w całym torcie reklamy online.

Eksperci z Grupy dzielą się swoją wiedzą zarówno podczas wystąpień na wydarzeniach poświęconych reklamie online, jak i poprzez publikacje w tytułach branżowych. Dzięki ich zaangażowaniu udało nam się wprowadzić w Polsce Kodeks Dobrych Praktyk Reklamy Programmatic, którego podpisanie jest niezbędnym elementem, aby otrzymać złoty znak jakości IAB Polska QUALID.

W 2022 roku, poza standardowymi działaniami edukacyjnymi, planujemy kolejną, czwartą już edycję konferencji z cyklu IAB HowTo, na której poruszymy najważniejsze obszary reklamy Programmatic, w tym zmiany w technologii, zmiany dotyczące możliwości użycia plików 3rd party cookies i innych identyfikatorów w celu targetowania emisji reklamy, nowe formaty reklamowe, ponadto podzielimy się wieloma case study z kampanii. Dwudniowa konferencja zaplanowana jest na 2 i 3 marca 2022 roku i zapraszam wszystkich do udziału w imieniu swoim i Grupy Roboczej.

Public Relations – Szefową Grupy jest Joanna Berlińska, Lightscape, a zastępcą Justyna Oracz, Fantasyexpo.

Grupa Robocza Public Relations IAB Polska prowadzi działania określające rolę public relations jako ważnego elementu działań komunikacyjnych online. Zrzesza zarówno przedstawicieli marek, jak i agencji PR, dlatego prowadzi wielowymiarowe dyskusje i zderza spojrzenia na public relations z różnych perspektyw. Śledzi zmiany i nowości w marketingu online, wskazuje kierunki rozwoju, wspólnie poszukuje inspiracji do tworzenia nowych kampanii dla firm. Rok 2022 Grupa rozpoczęła wspólną publikacją ekspertów o trendach wpływających na działania public relations, która jest sumą zmian zachodzących na rynku i inspiracją dla marketerów. W roku 2021 webinary prowadzone przez  członków Grupy cieszyły się dużym zainteresowaniem, także ten materiał zostanie przedstawiony w wersji wideo.

Grupa planuje również kontynuację działań media relations – w ten sposób dzieli się wiedzą i opisuje case studies zarówno w ramach stałych rubryk w magazynie PR Manager i brief.pl, jak i w innych mediach marketingowych.

Ważnym wydarzeniem dla Grupy będzie konferencja IAB HowTo. W roku 2022 skupi się na tematach związanych z data driven public relations – eksperci będą dyskutować o wykorzystaniu danych, badań, mierzeniu i prowadzeniu efektywnych kampanii PR.

Informacje o działaniach Grupy Roboczej są na bieżąco zamieszczane na profilu Linkedin: serdecznie zapraszamy do jego śledzenia.

SEM – Szefem Grupy jest Sebastian Suma, Sempai, a jego zastępcą Jarosław Miszczak, Bluerank.

W kolejnym sezonie prac Grupa Robocza SEM planuje dalej pracować na rzecz edukacji i popularyzacji marketingu w wyszukiwarkach internetowych jako skutecznego narzędzia promocji online. W planach jest kolejna edycja konferencji IAB HowTo podejmująca tematy związane z reklamą w ekosystemie Google Ads, SEO, Content Marketingu i Analityki Webowej. Dodatkowo w lutym 2022 r. Grupa planuje organizację IAB ExpertPanel skierowanego bezpośrednio do specjalistów SEM, przybliżającego temat postępującej automatyzacji sieci reklamowych i jej wpływu na pracę specjalistów w branży SEM.

Ponadto Grupa Robocza planuje:

  • opracowanie badania i raportu: badanie SEM, czyli analizy nastrojów i opinii wśród osób decydujących o wydatkach na reklamę online w stosunku do marketingu w wyszukiwarkach internetowych i sieciach kontekstowych,
  • aktualizację publikacji: Poradnik Internetowego Reklamodawcy oraz kolejną edycję Casebooka SEM

Zapraszamy do śledzenia profilu Grupy na Facebooku.

Social Media – Szefową Grupy jest Barbara Drapała, reprezentantka firmy Starcom Sp. z o.o. (Performics), a jej zastępcą jest Adam Kręgielewski z Labcon.

W tym roku planujemy działania Grupy Roboczej w kilku tematach:

  • CSR w mediach społecznościowych – w jaki sposób marki podchodzą do działań społecznych w social media oraz jakie cele może realizować tego rodzaju komunikacja? Zbiór dobrych praktyk oraz przegląd case studies.
  • Bezpieczeństwo i prywatność w social media – projekt mający na celu uporządkowanie tematów związanych z bezpieczeństwem i prywatnością użytkowników, m.in. w kontekście iOS, custom audience etc.
  • Prowadzenie projektu mającego na celu uporządkowanie tematów związanych z możliwościami płatności w social media w Polsce i na świecie w kontekście social commerce.

Wszystkie informacje na bieżąco zamieszczamy na profilu Grupy na Linkedin.

Afiliacja – Szefem Grupy jest Paweł Kozorys, Bonnier Business Polska sp. z o.o.

E-mail Marketing – Szefem Grupy jest Paweł Sala, FreshMail Sp. z o.o.

E-marketing w Finansach – Szefem Grupy jest Jakub Jaśkiewicz, mBank S.A.

MarTech – Szefem Grupy jest Piotr Krauschar, F11 Agency.

Prawna – Szefem Grupy jest Marcin Gotkiewicz, Wirtualna Polska Media S.A., a jego zastępcami są Lidia Zamecka, Cyfrowy Polsat i Mariusz Grzesiuk, RASP.

Dowiedz się więcej o grupach roboczych i ekspertach IAB Polska!

 

Czytaj także

Podsumowanie Forum IAB 2023 

Podsumowanie Forum IAB 2023 

Dwa niezwykłe dni Forum IAB 2023 za nami. Podczas konferencji ponad 120 wybitnych ekspertów z dziedziny marketingu, nauki i biznesu podzieliło się strategiami efektywnego prowadzenia biznesu w trudnych czasach. W czasie wydarzenia miał także premierę Raport Strategiczny Internet 2022/2023. Tegoroczna edycja Forum IAB odbyła się w dniach 30-31 maja w warszawskich Złotych Tarasach i tradycyjnie zgromadziła ponad 1000 osób. 

Social Media 2023 – pierwsza edycja raportu Gemius, PBI i IAB Polska już dostępna

Social Media 2023 – pierwsza edycja raportu Gemius, PBI i IAB Polska już dostępna

Charakterystyka użytkowników polskich platform social mediowych, wnikliwy opis najważniejszych graczy oraz przegląd rynku reklamowego mediów społecznościowych. Do rąk czytelników trafiła właśnie pierwsza edycja raportu Social Media 2023, powstałego na bazie danych z badań gemiusAdReal oraz Mediapanel. Raport, który w przekrojowy sposób opisuje polskie social media, jest wynikiem współpracy firmy Gemius z Polskimi Badaniami Internetu oraz Grupą Roboczą Social Media przy IAB Polska.