Działania Grup Roboczych IAB Polska w 2022 roku

01/26/2022
Kolejny rok prac Grup Roboczych IAB Polska rozpoczął się na dobre. Jakie działania zaplanowali na najbliższy rok, w celu podnoszenia standardów, edukacji i promowania swoich obszarów zainteresowań? Oto odpowiedzi od szefów Grup.

Audiowideo – Szefem Grupy jest Michał Buszko, Nielsen, zastępcami zaś są: Małgorzata Madej, TVP i Jarosław Rawicki, Cyfrowy Polsat.
Nowym Szefem Grupy Roboczej Audiowideo został wybrany Michał Buszko z Nielsen Media, a jego zastępcami zostali  Małgorzata Madej z TVP oraz Jarosław Rawicki z Cyfrowego Polsatu. Na początku roku Grupa Robocza wyda poradnik Audiowideo, nawiąże bliższe relacje z działami IAB Europe, przymierzy się do nowego badania TV+WWW = Razem Lepiej oraz zgłębi temat telewizorów podłączonych do internetu.

 

Badania – Szefem Grupy jest Tomasz Wileński, iSLAY Tech.

W ciągu ostatnich dwóch lat zmieniło się środowisko, w którym funkcjonujemy. Wiele czynności ze świata realnego przenieśliśmy do świata wirtualnego. Żeby dobrze robić biznes, trzeba badać klientów w ich naturalnym otoczeniu, a dziś tym otoczeniem jest internet.

Badania prowadzone na użytkownikach sieci nie są już dodatkiem do strategii marketingowej, ale jej podstawą. Marketing internetowy jest już powszechny. Osiągnął dużą skalę, a przez to zwiększyła się konkurencja. Bez odpowiedniej strategii podpartej badaniami  traci się klientów, dlatego rynek badań internetu rośnie i rozwija swoją ofertę.

Grupa Robocza Badania IAB Polska planuje:

  • dalej systematyzować i rozpowszechniać wiedzę na temat możliwości badania internetu;
  • premierę drugiej edycji Leksykonu, czyli kompendium wiedzy na temat rynku badań on-line w Polsce;
  • zorganizować konferencję IAB HowTo, prezentującą najnowsze techniki analityczne i firmy, które je stworzyły;
  • przeprowadzić badanie opinii marketerów.

 

Content Marketing i Reklama Natywna – Szefową Grupy jest Paulina Kozyra, Digitree Group S.A. (Inis), a zastępcami Grupy – Piotr Chmielewski, Polska Press oraz Weronika Seweryn, Lightscape.

Grupa Robocza planuje w 2022 roku między innymi następujące działania:

  • ustandaryzowanie oznaczeń treści sponsorowanych w porozumieniu z UOKiK;
  • aktualizację przewodnika po content marketingu i reklamie natywnej (nowe spojrzenie na przewodnik w formie m.in. wywiadu z wydawcami, marketerami i klientami);
  • aktualizację podręcznika o content marketingu i reklamie natywnej;
  • pomiar content marketingu;
  • analiza trendów i ich wpływ na rozwój contentu (co się zmieniło, co się sprawdza w oparciu o stawiane KPI).

 

Cyberbezpieczeństwo – Szefową Grupy jest Joanna Jakubowska, Allegro PL Sp. z o.o.

W ramach spotkań Grupa Robocza będzie wymieniać się wiedzą i doświadczeniem w obszarze cyberbezpieczeństwa. W planach Grupy na najbliższy rok znalazły się  m.in. następujące zagadnienia:

  • dobre praktyki w zarządzaniu sprzętem służbowym,
  • praktyczna realizacja klasyfikacji i oznaczania informacji, security awareness w praktyce,opiniowanie przyszłych ustaw w ramach publicznych konsultacji.

W ramach współpracy z Grupą Roboczą E-mail Marketing w planach jest również opracowanie materiału dotyczącego metod rozpoznawania phishingu.

Digital-Out-Of-Home – Szefem Grupy jest Radosław Gołąb, AMS S.A.

Najbliższy rok Grupie Roboczej Digital-Out-of-Home upłynie przede wszystkim na pracach związanych z edukacją.

W 2022 r. Grupa Robocza skupi się na:

  • przygotowaniu poradnika, który będzie kompendium wiedzy dla wszystkich zainteresowanych tematem reklamy na nośnikach Digital-Out-of-Home;
  • rozpoczęciu prac nad przygotowaniem dobrych praktyk dotyczących cyfrowej reklamy zewnętrznej.

E-commerce – Szefową Grupy jest Olga Knap, Allegro PL Sp. z o.o.

Rok 2022 Grupa Robocza rozpocznie bardzo aktywnie, bo od przygotowania IAB HowTo: Live Commerce, które odbędzie się już w styczniu. Kolejne miesiące eksperci poświęcą pracy nad analizą trendów i najlepszych rozwiązań w obszarze szeroko rozumianego e-handlu.

Influencer Marketing – Szefem Grupy jest Marek Myślicki, GetHero Sp. z o.o.

Skład Grupy Roboczej stale się powiększa i dołączają do niej nowi członkowie. Wynika to ze wzrostów w obszarze influencer marketingu – większego zapotrzebowania na tego typu usługi oraz szybko powstające nowe podmioty podejmujące się świadczenia usług w tym obszarze. Członkostwo w Grupie Roboczej Influencer Marketing umożliwia wymianę wiedzy i doświadczeń, ale też bycie częścią procesu, który został zapoczątkowany przeszło rok temu, a mianowicie poprzez wydanie pierwszego w Polsce “Przewodnika po influencer marketingu” opracowanego przez najlepszych specjalistów z branży. W roku 2022 Grupa będzie kontynuować pracę nad kolejnymi częściami tego dokumentu (pierwsza część “Zbiór Dobrych Praktyk została opublikowana w listopadzie 2021 r.).

Największym zadaniem stojącym przed członkami Grupy i jej reprezentantami jest współpraca z UOKiK oraz innymi stowarzyszeniami z branży reklamy odnośnie regulacji/samoregulacji rynku influencer marketingu. Pod koniec roku 2021 zapoczątkowany został proces współtworzenia takiego zbioru zasad, aby stworzyć podwaliny do dalszego rozwoju influencer marketingu w Polsce oraz nadać kształt i ramy wszelkim działaniom komercyjnym podejmowanym w tym obszarze – dotyczy to oczywiście oznaczania współprac, lecz także kwestii umów z influencerami czy przeciwdziałanie tzw. scamom.

Grupa Robocza blisko współpracuje z UOKiK, jak również kancelariami, z którymi wspólnie tworzyć będzie przyszły zbiór zasad regulujących rynek. Z tej perspektywy obecność w Grupie jak największej liczby podmiotów jest niewątpliwie korzystna i potrzebna, aby mieć możliwie szerokie spojrzenie na kwestie którymi należy się zająć.

Gry i Esport – Szefem Grupy jest Justyna Oracz, Fantasyexpo Sp. z o.o.

Gry i Esport to dynamiczna Grupa skupiająca wokół siebie pełnych energii i fascynacji gamingiem ludzi, którzy swoją pasję zamienili w pracę. Głównymi założeniami Grupy jest propagowanie piękna i potęgi esportu i gamingu poprzez działania, których celem jest przybliżenie tej tematyki marketerom. W nadchodzącym roku Grupa ma w planach przygotowanie kolejnej edycji konferencji gamingowej IAB HowTo, prowadzenie regularnych podcastów oraz organizację turniejów dla firm członkowskich IAB Polska.

Mobile Marketing – Grupę prowadzi Tomasz Szulkowski, GroupM Sp. z o.o. ([m]spark), zaś zastępcami grupy są Sylwia Kaska, YOC oraz Rafał Wiewiórski, RASP.

W kwietniu Grupa Robocza planuje realizację konferencji IAB HowTo Mobile, która ma być swego rodzaju esencją wiedzy odnośnie reklamy mobile w Polsce. Wydarzenie pomoże planerom/media buyerom i działom marketingu wyselekcjonować najlepsze dla nich rozwiązania, poznać ich zastosowanie i możliwości. Zaproszenie eksperci będą szukać odpowiedzi na pytania: co to znaczy, że mobile sprzedaje?  Jak sprawdzić czy nasza kampania rzeczywiście działa i czy przynosi oczekiwane efekty?

Programmatic – Szefem Grupy jest Elżbieta Kondzioła, LOVEMEDIA.

Nadchodzący 2022 rok zapowiada się na rok kolejnych wzrostów inwestycji w programatyczny model zakupu reklamy. Według szacunków IAB Europe ten kanał urośnie w 2021 o 41% w stosunku do roku ubiegłego. Nie mamy jeszcze szacunków dla rynku polskiego, jednak już w 2020 roku Programmatic stanowił prawie 50% wszystkich wydatków na display w tym wideo.

Głównym celem Grupy Roboczej Programmatic jest dalsza edukacja rynku na temat najlepszych standardów automatycznego zakupu reklamy, jego bezpieczeństwa i transparentności dla wszystkich uczestników ekosystemu, tak aby zagwarantować stabilny wzrost jego udziału w całym torcie reklamy online.

Eksperci z Grupy dzielą się swoją wiedzą zarówno podczas wystąpień na wydarzeniach poświęconych reklamie online, jak i poprzez publikacje w tytułach branżowych. Dzięki ich zaangażowaniu udało nam się wprowadzić w Polsce Kodeks Dobrych Praktyk Reklamy Programmatic, którego podpisanie jest niezbędnym elementem, aby otrzymać złoty znak jakości IAB Polska QUALID.

W 2022 roku, poza standardowymi działaniami edukacyjnymi, planujemy kolejną, czwartą już edycję konferencji z cyklu IAB HowTo, na której poruszymy najważniejsze obszary reklamy Programmatic, w tym zmiany w technologii, zmiany dotyczące możliwości użycia plików 3rd party cookies i innych identyfikatorów w celu targetowania emisji reklamy, nowe formaty reklamowe, ponadto podzielimy się wieloma case study z kampanii. Dwudniowa konferencja zaplanowana jest na 2 i 3 marca 2022 roku i zapraszam wszystkich do udziału w imieniu swoim i Grupy Roboczej.

Public Relations – Szefową Grupy jest Joanna Berlińska, Lightscape, a zastępcą Justyna Oracz, Fantasyexpo.

Grupa Robocza Public Relations IAB Polska prowadzi działania określające rolę public relations jako ważnego elementu działań komunikacyjnych online. Zrzesza zarówno przedstawicieli marek, jak i agencji PR, dlatego prowadzi wielowymiarowe dyskusje i zderza spojrzenia na public relations z różnych perspektyw. Śledzi zmiany i nowości w marketingu online, wskazuje kierunki rozwoju, wspólnie poszukuje inspiracji do tworzenia nowych kampanii dla firm. Rok 2022 Grupa rozpoczęła wspólną publikacją ekspertów o trendach wpływających na działania public relations, która jest sumą zmian zachodzących na rynku i inspiracją dla marketerów. W roku 2021 webinary prowadzone przez  członków Grupy cieszyły się dużym zainteresowaniem, także ten materiał zostanie przedstawiony w wersji wideo.

Grupa planuje również kontynuację działań media relations – w ten sposób dzieli się wiedzą i opisuje case studies zarówno w ramach stałych rubryk w magazynie PR Manager i brief.pl, jak i w innych mediach marketingowych.

Ważnym wydarzeniem dla Grupy będzie konferencja IAB HowTo. W roku 2022 skupi się na tematach związanych z data driven public relations – eksperci będą dyskutować o wykorzystaniu danych, badań, mierzeniu i prowadzeniu efektywnych kampanii PR.

Informacje o działaniach Grupy Roboczej są na bieżąco zamieszczane na profilu Linkedin: serdecznie zapraszamy do jego śledzenia.

SEM – Szefem Grupy jest Sebastian Suma, Sempai, a jego zastępcą Jarosław Miszczak, Bluerank.

W kolejnym sezonie prac Grupa Robocza SEM planuje dalej pracować na rzecz edukacji i popularyzacji marketingu w wyszukiwarkach internetowych jako skutecznego narzędzia promocji online. W planach jest kolejna edycja konferencji IAB HowTo podejmująca tematy związane z reklamą w ekosystemie Google Ads, SEO, Content Marketingu i Analityki Webowej. Dodatkowo w lutym 2022 r. Grupa planuje organizację IAB ExpertPanel skierowanego bezpośrednio do specjalistów SEM, przybliżającego temat postępującej automatyzacji sieci reklamowych i jej wpływu na pracę specjalistów w branży SEM.

Ponadto Grupa Robocza planuje:

  • opracowanie badania i raportu: badanie SEM, czyli analizy nastrojów i opinii wśród osób decydujących o wydatkach na reklamę online w stosunku do marketingu w wyszukiwarkach internetowych i sieciach kontekstowych,
  • aktualizację publikacji: Poradnik Internetowego Reklamodawcy oraz kolejną edycję Casebooka SEM

Zapraszamy do śledzenia profilu Grupy na Facebooku.

Social Media – Szefową Grupy jest Barbara Drapała, reprezentantka firmy Starcom Sp. z o.o. (Performics), a jej zastępcą jest Adam Kręgielewski z Labcon.

W tym roku planujemy działania Grupy Roboczej w kilku tematach:

  • CSR w mediach społecznościowych – w jaki sposób marki podchodzą do działań społecznych w social media oraz jakie cele może realizować tego rodzaju komunikacja? Zbiór dobrych praktyk oraz przegląd case studies.
  • Bezpieczeństwo i prywatność w social media – projekt mający na celu uporządkowanie tematów związanych z bezpieczeństwem i prywatnością użytkowników, m.in. w kontekście iOS, custom audience etc.
  • Prowadzenie projektu mającego na celu uporządkowanie tematów związanych z możliwościami płatności w social media w Polsce i na świecie w kontekście social commerce.

Wszystkie informacje na bieżąco zamieszczamy na profilu Grupy na Linkedin.

Afiliacja – Szefem Grupy jest Paweł Kozorys, Bonnier Business Polska sp. z o.o.

E-mail Marketing – Szefem Grupy jest Paweł Sala, FreshMail Sp. z o.o.

E-marketing w Finansach – Szefem Grupy jest Jakub Jaśkiewicz, mBank S.A.

MarTech – Szefem Grupy jest Piotr Krauschar, F11 Agency.

Prawna – Szefem Grupy jest Marcin Gotkiewicz, Wirtualna Polska Media S.A., a jego zastępcami są Lidia Zamecka, Cyfrowy Polsat i Mariusz Grzesiuk, RASP.

Dowiedz się więcej o grupach roboczych i ekspertach IAB Polska!

 

Czytaj także

Rewolucja w reklamie CTV z  Ad Creative ID Framework (ACIF). Webinar Tech Lab.

Rewolucja w reklamie CTV z Ad Creative ID Framework (ACIF). Webinar Tech Lab.

Czy kiedykolwiek szukałeś/aś sposobu na śledzenie swoich reklam CTV tak samo, jak śledzi się sprzedaż produktów w handlu detalicznym? Ad Creative ID Framework (ACIF) to przełom w reklamie CTV. Podejście ACIF do rejestracji reklam, podobne do kodu UPC, wspiera efektywne zarządzanie kampaniami i pomiar w celu poprawy ROI.