Casebook SEM: Ideo Force dla 2KC (Colfarm S.A.)

01/23/2019
13 CASE STUDIES SEM to najnowsza publikacja IAB Polska, która jest zbiorem przykładowych realizacji optymalizacji marketingu w wyszukiwarkach.

Ideo Force Sp. z o.o
Dla: 2KC (Colfarm S.A.)
Czas trwania: luty 2017 – luty 2018


 KLIENT

2KC to jeden z najbardziej rozpoznawalnych w całym kraju produktów COLFARM S.A. W lutym 2017 roku nawiązaliśmy współpracę z Zakładami Farmaceutycznymi, w ramach której powierzono nam realizację działań e-marketingowych, związanych ze stroną 2kc.pl.

WYZWANIE

2kc.pl jest poniekąd serwisem e-commerce, jednak w rzeczywistości rola e-sklepu jest dość specyficzna. Charakter produktu sprawia, że istnieje relatywnie mała grupa osób, zamawiających te preparaty „na zapas” przez Internet. Większość kupuje go doraźnie – w stacjonarnych sklepach.

Dlatego celem naszych działań jest wzmacnianie widoczności i budowanie świadomości marki w sieci. Sekcję produktową wykorzystujemy z powodzeniem m.in. w działaniach pozycjonerskich.

CELE DZIAŁAŃ MARKETINGOWYCH

  • wzrost ruchu użytkowników,
  • wzrost widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania,
  • wzrost świadomości marki pośród konsumentów w sieci,
  • sprowadzenie nowych użytkowników do serwisu.

Działania marketingowe – I faza:

  • analiza UX i wdrożenie zmian,
  • analiza SEO i optymalizacja serwisu.

Działania marketingowe – II faza:

  • pozycjonowanie (long tail) i optymalizacja działań,
  • content marketing on-site (rozwój bloga marki),
  • Google Ads (search i display) i optymalizacja kampanii,
  • Marketing szeptany.

Działania marketingowe – III faza:

  • rozszerzenie kampanii o promocję video na YouTube.

SKŁADNIKI SUKCESU

Pierwszy etap projektu poświęciliśmy przeprowadzeniu diagnostyki strony pod kątem UX i SEO. Dzięki temu wyznaczyliśmy newralgiczne elementy serwisu oraz przygotowaliśmy rekomendacje zmian.

Naszym nadrzędnym celem jest pozyskiwanie wartościowych, konwertujących użytkowników. Aby tego dokonać, działania musiały być precyzyjne i docierać do odbiorców potencjalnie zainteresowanych produktem.

Wykorzystaliśmy pozycjonowanie na tzw. długi ogon. Użytkownicy coraz częściej wpisują w wyszukiwarce Google kombinację słów zamiast pojedynczych fraz, aby uzyskać możliwie precyzyjne odpowiedzi na swoje pytania. Na tym zachowaniu oparliśmy działania SEO. Ograniczyliśmy w ten sposób także potencjalny ruch spamerski i przypadkowe osoby.

Dobraliśmy także stale optymalizowaną kampanię Google Ads (wystartowała w lipcu 2017), która od początku działa dwutorowo – jako źródło konwersji (reklama w wyszukiwarce) oraz wzmacniając świadomość marki (display, YouTube). Wykorzystanie utworzonych list remarketingowych pozwoliło na jeszcze większy wzrost skuteczności płatnej reklamy. Obecnie ten kanał charakteryzuje się także najwyższym (średnim rocznym) współczynnikiem konwersji na poziomie 9,65%.

Powszechnym zachowaniem konsumenckim w dzisiejszej rzeczywistości jest poszukiwanie przez zwykłych użytkowników opinii produktowych oraz porad w sieci. Bazując na tym trendzie wzbogaciliśmy nasze działania o marketing szeptany oraz content marketing polegający na rozwijaniu firmowego bloga.

EFEKTY

Porównując efekty naszych działań na podstawie 3 miesięcy przed rozpoczęciem projektu z analogicznym okresem po upływie 12 miesięcy widać znaczące zmiany.

OGÓLNE:

  • ilości sesji +497%,
  • nowi użytkownicy +550%,
  • średni współczynnik konwersji dla wszystkich kanałów na poziomie 9,5%,
  • ilość słów kluczowych w TOP10 +176%,
  • ilość słów kluczowych, na których jest obecny serwis +471% (przy czym 95% z nich stanowią frazy niebrandowe).

SEO:

  • ilości sesji +514%,
  • nowi użytkownicy +518%,
  • ruch organiczny stanowi 50% całego ruchu na stronie,
  • współczynnik konwersji na poziomie 10%.

Jako ciekawostkę można dodać, że w obu następujących po sobie latach największy ruch użytkowników miał miejsce 31 grudnia, co wydaje się być naturalne. Blisko rok pracy przy projekcie przyniósł zaskakujący wynik. Ruch użytkowników w ten kulminacyjny dzień roku wzrósł niemal 5-krotnie, przy czym w 80% pochodził z wyszukiwarki Google.

GOOGLE ADS

bez display i YouTube w ciągu 5 miesięcy (lipiec – grudzień) osiągnął:

  • ilość sesji +35%,
  • nowi użytkownicy +32%,
  • średni czas spędzany przez użytkownika na stronie +75%,
  • ruch płatny stanowi 25% całego ruchu na stronie,
  • współczynnik konwersji +169%,
  • ilość wyświetleń to blisko 3 mln.

CONTENT MARKETING:

  • 4 z 10 podstron generujących największą ilość odsłon w skali roku, to strony bloga,
  • liczba wejść do serwisu przez te podstrony stanowi 20%,
  • średni czas spędzony przez użytkowników na jednej stronie poradnika to ponad 2,5 minuty.

POBIERZ 13 CASE STUDIES SEM

Czytaj także

Raport IAB Europe z badania opinii na temat retail media

Raport IAB Europe z badania opinii na temat retail media

Aby zrozumieć status retail media w Europie, zarówno po stronie kupujących, jak i sprzedających, Grupa Robocza Retail Media IAB Europe zrealizowała ankietę Attitudes to Retail Media – badanie, które dostarcza branżowy punkt odniesienia dla wdrażania retail media, barier i obszarów wzrostu.