Barometr SEM 2019 – raport z badania

10/01/2019
„Barometr SEM” to badanie, którego celem było zbadanie zmian zachodzących na rynku marketingu w wyszukiwarkach w perspektywie lat 2017-2018, ze szczególnym naciskiem na podział budżetów między kanałami (w tym m.in. SEO, PaidSearch oraz GDN) oraz ich efektywność. Prezentujemy raport z wynikami badania.

„Barometr SEM” to badanie, którego celem było zbadanie zmian zachodzących na rynku marketingu w wyszukiwarkach w perspektywie lat 2017-2018, ze szczególnym naciskiem na podział budżetów między kanałami (w tym m.in. SEO, PaidSearch oraz GDN) oraz ich efektywność. Prezentujemy raport z wynikami badania.

  • Realizacja: lipiec-sierpień 2019
  • Badana grupa: firmy członkowskie IAB Polska
  • Wielkość próby: N=24
  • Metoda: standaryzowany wywiad kwestionariuszowy
  • Technika pomiaru: CAWI
  • Platforma online: webankieta
  • Opracowanie:

– Paweł Kolenda (IAB Polska)

– Łukasz Machura (SunriseSystem)

– Maciej Gałecki (Bluerank)

– Łukasz Iwanek (Internetica)

 

W badaniu i niniejszym raporcie przyjęto szeroką definicję SEM, obejmującą nie tylko reklamę tekstową emitowaną w wyszukiwarkach i reklamę kontekstową (jak to przyjęto w definicji badania IAB Polska/PwCAdEx). Zgodnie z założeniami badania do marketingu w wyszukiwarkach zaliczono także reklamę graficzną i wideo emitowaną zgodnie z założeniami silników Search Engine. Ze względu na dobór i wielkość próby należy także zwrócić uwagę, że wyniki badania nie pokazują rezultatów dla ogółu polskich przedsiębiorstw, a prezentują trendy panujące w największych firmach digitalowych skupionych w IAB Polska, które korzystają z rozwiązań marketingu w wyszukiwarkach.

Wnioski z badania

Zdecydowana większość ankietowanych zadeklarowała wzrost wydatków na marketing w wyszukiwarkach (wśród nich ponad połowa wskazała na indeks na poziomie przekraczającym 15%).

Trend ten widoczny jest szczególnie wyraźnie na przykładzie jednego z elementów marketingu w wyszukiwarkach – reklamy wideo: 71% firm zadeklarowało znaczne wzrosty budżetów, a spadek był wskazywany marginalnie. Zestawiając wynik Barometru SEM z rezultatami badania IAB/PwCAdEx2018 można śmiało potwierdzić ponadprzeciętną dynamikę wzrostu atrakcyjności reklamy wideo dla reklamodawców, nawet w zestawieniu z bardzo dobrymi wynikami notowanymi przez całość segmentu marketingu w wyszukiwarkach.

W ramach każdego z badanych obszarów (SEO, GDN, YouTube, mobile i remarketing) w badanych firmach ROI zwykle wzrastał w porównaniu do roku 2018. Spadki były raportowane zdecydowanie rzadziej. Rekordzistami wzrostu są reklamy mobilne, remarketing oraz SEO.

Popularność i efektywność reklamy w wyszukiwarkach ma jednak pewien minus. Aż 2/3 firm zauważyło wzrost stawek CPE w obszarze reklam płatnych, najczęściej w przypadku remarketingu i reklam mobilnych.

Czytaj także

Podsumowanie Forum IAB 2023 

Podsumowanie Forum IAB 2023 

Dwa niezwykłe dni Forum IAB 2023 za nami. Podczas konferencji ponad 120 wybitnych ekspertów z dziedziny marketingu, nauki i biznesu podzieliło się strategiami efektywnego prowadzenia biznesu w trudnych czasach. W czasie wydarzenia miał także premierę Raport Strategiczny Internet 2022/2023. Tegoroczna edycja Forum IAB odbyła się w dniach 30-31 maja w warszawskich Złotych Tarasach i tradycyjnie zgromadziła ponad 1000 osób. 

Social Media 2023 – pierwsza edycja raportu Gemius, PBI i IAB Polska już dostępna

Social Media 2023 – pierwsza edycja raportu Gemius, PBI i IAB Polska już dostępna

Charakterystyka użytkowników polskich platform social mediowych, wnikliwy opis najważniejszych graczy oraz przegląd rynku reklamowego mediów społecznościowych. Do rąk czytelników trafiła właśnie pierwsza edycja raportu Social Media 2023, powstałego na bazie danych z badań gemiusAdReal oraz Mediapanel. Raport, który w przekrojowy sposób opisuje polskie social media, jest wynikiem współpracy firmy Gemius z Polskimi Badaniami Internetu oraz Grupą Roboczą Social Media przy IAB Polska.