Barometr SEM 2019 – raport z badania

10/01/2019
„Barometr SEM” to badanie, którego celem było zbadanie zmian zachodzących na rynku marketingu w wyszukiwarkach w perspektywie lat 2017-2018, ze szczególnym naciskiem na podział budżetów między kanałami (w tym m.in. SEO, PaidSearch oraz GDN) oraz ich efektywność. Prezentujemy raport z wynikami badania.

„Barometr SEM” to badanie, którego celem było zbadanie zmian zachodzących na rynku marketingu w wyszukiwarkach w perspektywie lat 2017-2018, ze szczególnym naciskiem na podział budżetów między kanałami (w tym m.in. SEO, PaidSearch oraz GDN) oraz ich efektywność. Prezentujemy raport z wynikami badania.

  • Realizacja: lipiec-sierpień 2019
  • Badana grupa: firmy członkowskie IAB Polska
  • Wielkość próby: N=24
  • Metoda: standaryzowany wywiad kwestionariuszowy
  • Technika pomiaru: CAWI
  • Platforma online: webankieta
  • Opracowanie:

– Paweł Kolenda (IAB Polska)

– Łukasz Machura (SunriseSystem)

– Maciej Gałecki (Bluerank)

– Łukasz Iwanek (Internetica)

 

W badaniu i niniejszym raporcie przyjęto szeroką definicję SEM, obejmującą nie tylko reklamę tekstową emitowaną w wyszukiwarkach i reklamę kontekstową (jak to przyjęto w definicji badania IAB Polska/PwCAdEx). Zgodnie z założeniami badania do marketingu w wyszukiwarkach zaliczono także reklamę graficzną i wideo emitowaną zgodnie z założeniami silników Search Engine. Ze względu na dobór i wielkość próby należy także zwrócić uwagę, że wyniki badania nie pokazują rezultatów dla ogółu polskich przedsiębiorstw, a prezentują trendy panujące w największych firmach digitalowych skupionych w IAB Polska, które korzystają z rozwiązań marketingu w wyszukiwarkach.

Wnioski z badania

Zdecydowana większość ankietowanych zadeklarowała wzrost wydatków na marketing w wyszukiwarkach (wśród nich ponad połowa wskazała na indeks na poziomie przekraczającym 15%).

Trend ten widoczny jest szczególnie wyraźnie na przykładzie jednego z elementów marketingu w wyszukiwarkach – reklamy wideo: 71% firm zadeklarowało znaczne wzrosty budżetów, a spadek był wskazywany marginalnie. Zestawiając wynik Barometru SEM z rezultatami badania IAB/PwCAdEx2018 można śmiało potwierdzić ponadprzeciętną dynamikę wzrostu atrakcyjności reklamy wideo dla reklamodawców, nawet w zestawieniu z bardzo dobrymi wynikami notowanymi przez całość segmentu marketingu w wyszukiwarkach.

W ramach każdego z badanych obszarów (SEO, GDN, YouTube, mobile i remarketing) w badanych firmach ROI zwykle wzrastał w porównaniu do roku 2018. Spadki były raportowane zdecydowanie rzadziej. Rekordzistami wzrostu są reklamy mobilne, remarketing oraz SEO.

Popularność i efektywność reklamy w wyszukiwarkach ma jednak pewien minus. Aż 2/3 firm zauważyło wzrost stawek CPE w obszarze reklam płatnych, najczęściej w przypadku remarketingu i reklam mobilnych.

Czytaj także

Raport IAB Europe: Zakaz reklamy targetowanej pogłębi podział cyfrowy w Europie

Raport IAB Europe: Zakaz reklamy targetowanej pogłębi podział cyfrowy w Europie

Najnowsze badanie IAB Europe “The Wider Socio-Economic and Cultural Value of Targeted Advertising in Europe”potwierdza, że ​​reklama jest filarem wolnego i otwartego internetu, a targetowanie ma kluczowe znaczenie dla przychodów z reklam zarówno wydawców, jak i dostawców usług internetowych. Ponad dwie trzecie przychodów z reklam cyfrowych w Europie pochodzi z targetowania behawioralnego, a reklamodawcy płacą średnio 2,68 razy więcej za reklamy kierowane w ten sposób.

Rekordowa liczba zgłoszeń do IAB MIXX Awards 2021!

Rekordowa liczba zgłoszeń do IAB MIXX Awards 2021!

Ponad 230 zgłoszeń wpłynęło na tegoroczną edycję IAB MIXX Awards. To rekordowa liczba w historii polskiej edycji konkursu  na najlepsze kampanie reklamowe z wykorzystaniem digitalu. Kolejny etap to obrady jurorów, którzy wybiorą projekty nominowane do nagród.