IAB/PwC AdEx 2016’H1: Reklama online nadal z dwucyfrowym wzrostem

10/25/2016

W pierwszej połowie 2016 roku wartość reklamy online w Polsce zanotowała 19,9% wzrostu, pozyskując ponad 280 mln zł więcej niż w podobnym okresie roku poprzedniego.

Według badania AdEx – realizowanego przez PwC na zlecenie Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska – w pierwszej połowie 2016 roku wartość reklamy online w Polsce zanotowała 19,9% wzrostu, pozyskując ponad 280 mln zł więcej niż w podobnym okresie roku poprzedniego.

– Wartość wydatków reklamowych w pierwszym półroczu bieżącego roku potwierdza, że reklamodawców nie trzeba już przekonywać, że internet jest nieodzownym składnikiem każdej kampanii, i to nie jako medium dodatkowe, ale coraz częściej wiodące w strategii komunikacji. Temu trendowi nie szkodzi nawet zjawisko blokowania reklam. Dynamika wydatków pokazuje wyraźnie, że zdecydowane działania, podejmowane między innymi przez wydawców skupionych wokół IAB, przynoszą pozytywny efekt. – komentuje wyniki Włodzimierz Schmidt, Prezes IAB Polska.

W pierwszym półroczu 2016 roku reklama cyfrowa utrzymała dwucyfrowy wzrost, dzięki czemu jej wartość osiągnęła ponad 1,7 mld zł. Oprócz e-mail marketingu, który nadal notuje tendencję spadkową, wszystkie podstawowe formaty reklamy cyfrowej zanotowały wzrosty. Reklama graficzna zwiększyła swą wartość o prawie 30%, a udział o 4 punkty procentowe. Kluczowy wpływ na tempo rozwojowe tego formatu miała reklama w social media, której wartość wzrosła o 75% oraz klasyczny display, także rosnący w dwucyfrowym tempie (25%). SEM oraz ogłoszenia – podobnie jak w poprzednim kwartale br. – odnotowały wzrost na poziomie kilkunastu procent. Utrzymuje się także wysoka dynamika wydatków reklamowych w urządzeniach mobilnych, które wzrosły o 70% i pozyskały ponad 20% tortu reklamowego online.

– Warto zwrócić uwagę, że pomimo wyhamowania dynamiki rozwojowej wideo online na całym rynku, lokalni wydawcy wciąż notują dwucyfrowe wzrosty wydatków na ten format reklamowy. – dodaje Ewa Szczęsna, Assurance Assistant Manager, PwC.

Struktura wydatków na reklamę online w poszczególnych branżach nie uległa znaczącej zmianie w stosunku do poprzedniego roku. Najwięcej wydały: motoryzacja (13% udziału), handel (12%) oraz finanse (10%). Największą dynamikę wzrostu odnotowały wydatki na reklamę produktów chemii gospodarczej oraz produktów farmaceutycznych.

O badaniu

IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.

W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. W badaniu uwzględniono przychody: Ad!vice, Aegis Media, Agora, Goldbach, Cormedia, Eniro, Evolutionmedia, Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GG-Network, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Wirtualna Polska, IDG, IDM Net, Infor Ekspert (częściowo szacowane), Interia.pl, Iplex (szacowane), Media Impact, Media Regionalne, Money.pl, NetSprint, Novem, Pkt.pl, LOWE, Polskapresse, Pracuj.pl, Re:define, SARE, Społeczności.pl, TradeDoubler (częściowo szacowane), TVN, TVP, Vivaki. Szacunki oparte są na danych PwC oraz IHS. Od roku 2016 do analiz włączono także dane Sotrender, które służą do kalibracji wydatków na social media.

Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy. Dane zbierano do 10 października 2016 r.

Jeżeli chcesz otrzymywać publikacje IAB Polska jako pierwszy zapisz się do naszej bazy mailingowej

Informacja o przetwarzaniu danych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska z siedzibą w Warszawie, ul. Puławska 39/77. Przetwarzamy Twoje dane osobowe w celu wysyłania Ci informacji o nowościach, aktualnych promocjach i ofertach branżowych za pomocą poczty elektronicznej. Przysługuje Ci prawo wniesienia sprzeciwu, prawo dostępu do danych, prawo żądania ich sprostowania, ich usunięcia, lub ograniczenia ich przetwarzania, prawo przenoszenia danych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdują się TUTAJ.

Czytaj także

IAB Polska/PwC AdEx 2022H1: Reklama online przyspiesza

IAB Polska/PwC AdEx 2022H1: Reklama online przyspiesza

W pierwszym półroczu 2022 wartość rynku reklamowego online osiągnęła prawie 3,2 mld zł, odnotowując dynamikę wzrostu na poziomie 10%. Wydatki reklamodawców na komunikację marketingową online wzrosły o ponad 300 mln zł w ujęciu rok do roku.

PORADNIK PROGRAMMATIC IAB POLSKA

PORADNIK PROGRAMMATIC IAB POLSKA

Poradnik Programmatic IAB Polska to kompleksowa, ponad 100-stronicowa publikacja IAB Polska. W 26 artykułach eksperci z Grupy Roboczej Programmatic szczegółowo wyjaśniają, jakie są obecne wyzwania i jak we właściwy sposób stosować programatyczny model zakupu w różnych działaniach marketingowych.Wartość rynku reklamy programatycznej niezmiennie rośnie.