Celem twórców strony jest zebranie możliwie jak największej ilości informacji i praktycznych porad w jednym miejscu, tak by sprawnie przeprowadzić odbiorców przez rodzące się pytania i wątpliwości. Serwis został stworzony przez IAB Polska, a patronat nad nim objął Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Influencer marketing jest jednym z najszybciej rosnących obszarów marketingu – Nielsen prognozuje, że globalna wartość tego rynku w 2022 r. wyniesie 15 mld dolarów. Wydatki reklamodawców w tym segmencie z roku na rok zwiększają się w bardzo szybkim tempie, a zapotrzebowanie na influencerów rośnie lawinowo. Za szalonym wzrostem idą także nowe ryzyka i potrzeba edukacji, zbudowania i wypracowania odpowiednich standardów oraz regulacji – zarówno wśród agencji, influencerów ale także przedstawicieli marek.
– IAB Polska postanowiło wyjść naprzeciw potrzebom rynku poprzez stworzenie dedykowanego serwisu internetowego dotyczącego influencer marketingu. Wraz z wypracowaniem kolejnych standardów, strona będzie sukcesywnie uzupełniana, a zawsze znajdą się na niej najbardziej aktualne informacje przygotowane we współpracy z regulatorami i podmiotami z rynku. – komentuje Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska. – Równolegle wraz z UOKIK i innymi organizacjami branżowymi oraz agencjami marketingowymi jesteśmy na końcowym etapie tworzenia wytycznych dla influencerów w zakresie oznaczania treści reklamowych. Będą one zawierać nie tylko praktyczne przykłady dotyczące współprac i zasad ich oznaczenia, ale również zalecania odnoście informowania o nich odbiorców.
Na platformach takich jakYouTube czy TikTok spędzamy średnio kilkadziesiąt minut dziennie, co prowadzi do tego, że stale pojawiają się nowi influencerzy, docierający do setek tysięcy odbiorców. Zauważalnym trendem jest również migracja gwiazd tradycyjnych mediów do social mediów. Istnieje wiele czynników, dla których marki chcą promować się w kanałach społecznościowych. Jednym z najważniejszych jest dynamiczny wzrost konsumpcji treści na platformach dlatego we współpracy z UOKiK w serwisie powstała dedykowana zakładka dla konsumentów. Szereg #InstaTipów ma uchronić internautów przed nieprzemyślanym konsumowaniem treści w internecie, a przede wszystkim wyczulić, że nie każdy influencer rekomenduje produkt, ponieważ go przetestował i jest z niego zadowolony – czasem może to być płatna promocja zlecona przez markę, którą influencer powinien odpowiednio oznaczyć.
– Stworzenie serwisu jest kolejnym krokiem w naszych staraniach zmierzających do wypracowania spójnych zasad obejmujących rynek oraz mocnym fundamentem pod przyszłe działania. Bardzo dziękuję wszystkim podmiotom i osobom reprezentujących branże, które biorą czynny udział w tworzeniu naszego przewodnika, strony oraz rekomendacji wytycznych dla UOKiK w ramach Grupy Roboczej Influencer Marketing IAB Polska. Świadczy to o wielkiej potrzebie posiadania odpowiednich podstaw działania rynku ale też o potencjale drzemiącym w odpowiedzialnym influencer marketingu. – mówi Marek Myślicki z agencji Stor9, przewodniczący Grupy Roboczej Influencer Marketing przy IAB Polska.
Serwis, stworzony przez IAB Polska, dostępny jest pod adresem www.influencermarketing.org.pl i został objęty patronatem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Wsparcie instytucjonalne: Rada Reklamy i SAR
Wsparcie: Burda Media, DDOB, Eurozet, Fantasyexpo, GetHero, Havas Media, Hybrid.ai, Labcon, LSW, LTTM, Kinguin, Mediacom, Mediacore, MediaGroup, Nestle, NetArch, Nutricia, Olx, OMD, ONE House, Open Mobi, Oxymoron, Performance Media, Polsat Media, Publicis Groupe, Rankomat, ReachaBlogger, Reprise, Streetcom, Story9, Studi, Solski Communications, Tears of Joy, Traple, TVN, Universal Music, Wavemaker, WE!RE FANTASY, WP, VMLY&R.