Raport Neuroinsight Lab ujawnia: Sztuczna inteligencja na granicy ludzkiej percepcji

04/17/2024
Jak mózg człowieka odnajduje się w erze AI? W nowym raporcie „Człowiek vs. AI: Czy AI przekroczyło granice ludzkiej percepcji?” Neuroinsight Lab (by SeeWidely) zgłębia złożoną interakcję między ludzkim poznaniem a sztuczną inteligencją, wykorzystując do tego zaawansowaną neuroTechnologię, w tym EEG i eye-tracking. IAB Polska objął patronat nad tą publikacją.

Gdy sztuczna inteligencja coraz śmielej wkracza w nasze codzienne życie, to neurobadanie zmienia sposób, w jaki rozumiemy AI, odkrywając subtelne i często nieuchwytne różnice w sposobie, w jaki ludzka percepcja radzi sobie z treściami przez nią wygenerowanymi. Wyniki neurobadania rzucają światło na naszą zdolność do (nie)rozróżniania oraz oceny treści generowanych przez AI, co ma kluczowe znaczenie w kontekście rosnącej obecności sztucznej inteligencji w mediach, edukacji i biznesie.

POBIERZ RAPORT

„Widzimy, że ludzie mają trudności z jednoznacznym odróżnieniem treści AI od tych stworzonych przez człowieka, co wskazuje na rosnące zdolności AI do generowania przekonujących materiałów. To prawie jak rzut monetą, czy uda nam się rozpoznać, czy dana treść została wygenerowana przez AI czy została stworzona przez człowieka. Jednak to, co jest kluczowe, to właśnie nasze przekonanie o pochodzeniu, a nie realne źródło, drastycznie wpływa na to, jak ocenimy daną treść i czy jej zaufamy. Jesteśmy na progu nowej ery, gdzie granice między twórczością ludzką a sztuczną inteligencją stają się coraz bardziej rozmyte. To neurobadanie otwiera drzwi do zrozumienia naszej własnej percepcji i jednocześnie podważa nasze założenia o tym, co uważamy za »ludzkie«” – mówi Marcin P. Stopa, Head of NeuroResearch Neuroinsight Lab (by SeeWidely).

Wyniki pokazują, że treści wygenerowane przez AI były odbierane jako bardziej rzetelne i obiektywne pomimo brakującego w nich „human touch”. Dodatkowo co trzecia treść stworzona przez człowieka była wskazywana przez badanych jako wygenerowana przez AI. Wnioski z analizy aktywności elektrycznej mózgu uzyskanej za pomocą EEG połączonego z eye-trackingiem dostarczyły unikalnego wglądu w subtelne różnice, w jaki sposób nasze mózgi przetwarzają i angażują się w treści w zależności od ich postrzeganego pochodzenia.

Czy informacja, że treść została wygenerowana przez sztuczną inteligencję wpływa na jej postrzeganą wiarygodność? Po czym (nie) rozpoznajemy treści wygenerowanych przez AI? Co sprawia, że treść stworzona przez człowieka jest oceniana jako wygenerowana przez AI? Jakie strategie przyjmuje mózg, aby odnaleźć się w erze AI? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań dostarcza raport „Człowiek vs. AI: Czy AI przekroczyło granice ludzkiej percepcji?” wydany przez Neuroinsight Lab (by SeeWidely), który dostępny jest na stronie: ai.neuroinsightlab.pl


Ta publikacja została objęta patronatem honorowym IAB Polska ze względu na swoją wysoką wartość merytoryczną. Organizujesz wydarzenie lub tworzysz inną inicjatywę skierowaną do branży digital marketingu? Możesz ubiegać się o nasz patronat. Zapoznaj się ze szczegółami.

Czytaj także

Patronat IAB Polska: Orion Woman 14 czerwca w Warszawie

Patronat IAB Polska: Orion Woman 14 czerwca w Warszawie

14 czerwca 2024 roku we wnętrzach Galerii Domu Artysty Plastyka w Warszawie, odbędzie się trzecia edycja Orion Woman. Wydarzenie zgromadzi ekspertki z digital marketingu, które podzielą się swoimi strategiami na skuteczne kreowanie i promowanie marki osobistej. To niepowtarzalna okazja, aby nauczyć się od liderów branży, jak wzmacniać swoją widoczność i budować trwałe relacje w świecie biznesu.

Raport Strategiczny Internet 2023/2024 IAB Polska już dostępny

Raport Strategiczny Internet 2023/2024 IAB Polska już dostępny

W roku 2023 rynek reklamy cyfrowej w Polsce przyspieszył tempo
rozwojowe w porównaniu do roku wcześniejszego, a jego wartość
zwiększyła się o ponad 870 mln zł, osiągając poziom prawie 7,8 mld zł.
Internet wciąż jest kluczowym motorem napędowym rynku mediów
odpowiadającym w roku 2023 za ponad dwie trzecie wzrostu całego
segmentu komunikacji.

Short social video. Nowa publikacja IAB Polska

Short social video. Nowa publikacja IAB Polska

Zapraszamy do pobrania poradnika Short social video przygotowanego przez ekspertów z Grupy Roboczej Social Media IAB Polska. Publikacja zawiera praktyczne porady dotyczące tworzenia tej formy wideo, jej miejsca w strategii mediowej marek, wskaźników efektywnosći oraz aspektów prawnych. W publikacji znajdziemy także szereg case studies oraz komentarze i porady ekspertów.