Raport Neuroinsight Lab ujawnia: Sztuczna inteligencja na granicy ludzkiej percepcji

04/17/2024
Jak mózg człowieka odnajduje się w erze AI? W nowym raporcie „Człowiek vs. AI: Czy AI przekroczyło granice ludzkiej percepcji?” Neuroinsight Lab (by SeeWidely) zgłębia złożoną interakcję między ludzkim poznaniem a sztuczną inteligencją, wykorzystując do tego zaawansowaną neuroTechnologię, w tym EEG i eye-tracking. IAB Polska objął patronat nad tą publikacją.

Gdy sztuczna inteligencja coraz śmielej wkracza w nasze codzienne życie, to neurobadanie zmienia sposób, w jaki rozumiemy AI, odkrywając subtelne i często nieuchwytne różnice w sposobie, w jaki ludzka percepcja radzi sobie z treściami przez nią wygenerowanymi. Wyniki neurobadania rzucają światło na naszą zdolność do (nie)rozróżniania oraz oceny treści generowanych przez AI, co ma kluczowe znaczenie w kontekście rosnącej obecności sztucznej inteligencji w mediach, edukacji i biznesie.

POBIERZ RAPORT

„Widzimy, że ludzie mają trudności z jednoznacznym odróżnieniem treści AI od tych stworzonych przez człowieka, co wskazuje na rosnące zdolności AI do generowania przekonujących materiałów. To prawie jak rzut monetą, czy uda nam się rozpoznać, czy dana treść została wygenerowana przez AI czy została stworzona przez człowieka. Jednak to, co jest kluczowe, to właśnie nasze przekonanie o pochodzeniu, a nie realne źródło, drastycznie wpływa na to, jak ocenimy daną treść i czy jej zaufamy. Jesteśmy na progu nowej ery, gdzie granice między twórczością ludzką a sztuczną inteligencją stają się coraz bardziej rozmyte. To neurobadanie otwiera drzwi do zrozumienia naszej własnej percepcji i jednocześnie podważa nasze założenia o tym, co uważamy za »ludzkie«” – mówi Marcin P. Stopa, Head of NeuroResearch Neuroinsight Lab (by SeeWidely).

Wyniki pokazują, że treści wygenerowane przez AI były odbierane jako bardziej rzetelne i obiektywne pomimo brakującego w nich „human touch”. Dodatkowo co trzecia treść stworzona przez człowieka była wskazywana przez badanych jako wygenerowana przez AI. Wnioski z analizy aktywności elektrycznej mózgu uzyskanej za pomocą EEG połączonego z eye-trackingiem dostarczyły unikalnego wglądu w subtelne różnice, w jaki sposób nasze mózgi przetwarzają i angażują się w treści w zależności od ich postrzeganego pochodzenia.

Czy informacja, że treść została wygenerowana przez sztuczną inteligencję wpływa na jej postrzeganą wiarygodność? Po czym (nie) rozpoznajemy treści wygenerowanych przez AI? Co sprawia, że treść stworzona przez człowieka jest oceniana jako wygenerowana przez AI? Jakie strategie przyjmuje mózg, aby odnaleźć się w erze AI? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań dostarcza raport „Człowiek vs. AI: Czy AI przekroczyło granice ludzkiej percepcji?” wydany przez Neuroinsight Lab (by SeeWidely), który dostępny jest na stronie: ai.neuroinsightlab.pl


Ta publikacja została objęta patronatem honorowym IAB Polska ze względu na swoją wysoką wartość merytoryczną. Organizujesz wydarzenie lub tworzysz inną inicjatywę skierowaną do branży digital marketingu? Możesz ubiegać się o nasz patronat. Zapoznaj się ze szczegółami.

Czytaj także

Raport IAB Europe z badania opinii na temat retail media

Raport IAB Europe z badania opinii na temat retail media

Aby zrozumieć status retail media w Europie, zarówno po stronie kupujących, jak i sprzedających, Grupa Robocza Retail Media IAB Europe zrealizowała ankietę Attitudes to Retail Media – badanie, które dostarcza branżowy punkt odniesienia dla wdrażania retail media, barier i obszarów wzrostu.