Raport Gemius „E-commerce w Polsce 2025” jest już dostępny

09/24/2025
Choć ponad połowa badanych deklaruje korzystanie w procesie zakupowym z narzędzi sztucznej inteligencji, to wciąż preferowaną formą kontaktu ze sklepem jest styczność z żywym człowiekiem. Zakupy w social mediach są nadal w fazie rozwoju, a większość e-konsumentów kupuje online za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Do rąk czytelników trafił właśnie tegoroczny raport „E-commerce w Polsce”, nakreślający obraz rodzimego rynku e-zakupów. Partnerami merytorycznymi wydania są PBI, IAB Polska, Akademia Leona Koźmińskiego oraz Centrum Badań Mediów i Społeczeństwa ALK.

AI przydatna, ale wciąż nie zastępuje człowieka

Zgodnie z deklaracjami badanych internautów, ponad połowa z nich (53%) korzysta w procesie zakupowym z narzędzi AI, przy czym 19% robi to często. Obszary, w których chatboty i wirtualni asystenci AI są najbardziej efektywni, to szybkie odpowiedzi na proste pytania, udzielanie szczegółowych informacji o produktach oraz pośrednictwo w kontakcie z żywym konsultantem. Komunikacja z człowiekiem nadal ma w procesie zakupowym kluczowe znaczenie: aż 31% respondentów preferuje kontakt mailowy, 26% – rozmowę telefoniczną z konsultantem, a 17% – czat tekstowy. Jedynie 8% badanych wybrałoby w tym kontekście chatbota / wirtualnego asystenta, a dla 8% forma kontaktu nie ma znaczenia.

Zakupy w social mediach wciąż w fazie rozwoju

Podobnie jak w poprzedniej fali badania, zakupy w mediach społecznościowych deklaruje zaledwie 19%. To wciąż niewiele, biorąc pod uwagę popularność social mediów, dlaczego więc tak się dzieje? Najczęstszym powodem niekupowania w tym kanale jest przyzwyczajenie e-konsumentów do sklepów online i brak motywacji do zmiany (27% wskazań). Niemal ¼ badanych jako argument podaje obawy związane z rozpatrzeniem potencjalnej reklamacji oraz z bezpieczeństwem płatności.

Dominacja zakupów mobilnych

Urządzeniem pierwszego wyboru, jeśli chodzi o zakupy online, jest smartfon, który zdeklasował w tym zakresie pozostałe urządzenia i umocnił swoja pozycję względem poprzedniej fali badania o 7 p.p. (82% wskazań w 2025 vs 75% w 2024). W najmłodszej grupie badanej (15-24) odsetek ten jest jeszcze wyższy i wynosi 91%. Jedynie wśród najstarszych ankietowanych (50+) nadal silna pozycję ma laptop, z którego w procesie zakupowym korzysta 70% osób, tyle samo, co ze smartfonów.

Raport „E-commerce w Polsce 2025” to efekt współpracy Gemius, Polskich Badań Internetu, IAB Polska oraz Akademii Leona Koźmińskiego i Centrum Badań Mediów i Społeczeństwa ALK, a jego wyniki wzbogacono o dane z badania Mediapanel oraz ekspercką wiedzę specjalistów, działających w ramach Grupy Roboczej E-commerce i Retail Media IAB Polska.

O raporcie

Celem badania, którego wyniki zaprezentowano w raporcie „E-commerce w Polsce 2025” było poznanie postaw, zwyczajów i motywacji związanych z kupowaniem online. Badano m.in. zachowania zakupowe e-konsumentów, rozpoznawalność marek, czynniki, które zachęcają internautów do zakupów w sieci, ale też napotykane przez użytkowników problemy. Raport przygotowała firma Gemius we współpracy z Polskimi Badaniami Internetu, IAB Polska oraz Akademią Leona Koźmińskiego i Centrum Badań Mediów i Społeczeństwa ALK. Prezentowane w raporcie badanie zrealizowano w formie ankiety elektronicznej z wykorzystaniem techniki CAWI (ang. Computer-Assisted Web Interview) na reprezentatywnej próbie 1629 internautów, mających co najmniej 15 lat. Dane zbierano pomiędzy 17 a 24 lipca 2025 roku.

Czytaj także

Rusza Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa

Rusza Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa

Jak co roku październik staje się Europejskim Miesiącem Cyberbezpieczeństwa. Przez cały miesiąc odbywać się będą liczne wydarzenia, m.in. konferencje, webinary oraz konkursy, które pomogą lepiej zrozumieć zagrożenia związane z inżynierią społeczną i sposoby ich neutralizacji. Inicjatywę koordynuje NASK, a IAB Polska po raz kolejny został partnerem akcji.