Premiera badania kondycji rynku content marketingu w Polsce 2023

09/27/2023
Content marketing, badany w Polsce zaledwie od kilku lat, nieustannie zdobywa coraz więcej zwolenników, przekształcając się w istotny element strategii firm. Trzeci z kolei raport Stowarzyszenia Content Marketing Polska rzuca światło na dynamikę tego sektora, jego rosnący potencjał, ale także wyzwania, przed którymi stoi. Już 60% firm deklaruje, że wdrożyło strategię contentmarketingową, ale jednocześnie 57% przyznaje, że nie ma narzędzi do mierzenia jej efektywności. Czy zatem rosnąca inwestycja w content marketing idzie w parze z jego profesjonalizacją? Partnerami badania byli: IAB Polska, SAR, IAA, BCC, SocialPress.

NAJWAŻNIEJSZE DANE Z BADANIA CONTENT MARKETINGU W POLSCE 2023

  • Wszyscy uczestnicy rynku uznają jakość contentu za kluczowy czynnik wpływający na skuteczność działań marketingowych.
  • Wyniki raportu wskazują na potrzebę większego zaangażowania ze strony marek w planowanie treści, wybór dostawców oraz tworzenie i akceptację materiałów.
  • 57% respondentów nie posiada systemu do mierzenia działań contentmarketingowych, co oznacza, że nie mają oni możliwości dokonywania analizy ani oceny skuteczności swoich działań.
  • Blisko 60% firm w Polsce stosuje content marketing w celu budowy i wzmacniania swojego wizerunku, potwierdzając, że wartościowe treści stanowią kluczowe narzędzie w procesie zdobywania zaufania klientów i utrzymania długoterminowych relacji z nimi.
  • Mimo że content marketing działa przede wszystkim w perspektywie długoterminowej, budując relacje z klientami, jedynie 40% firm wykorzystuje go w działaniach skoncentrowanych na efektywności, co sugeruje, że wiele organizacji nadal poszukuje bezpośrednich i natychmiastowych rezultatów w swoich kampaniach.
  • W dzisiejszej strategii komunikacyjnej firm wyróżnia się znaczenie native advertisingu oraz copywritingu, które stanowią kluczowe narzędzia komunikacji, z odpowiednio 19% i 21% wskazań. Te techniki umożliwiają tworzenie treści dostosowanych do kontekstu i odbiorcy, co podnosi ich skuteczność oraz zwiększa zaangażowanie użytkowników.
  • SEO (20%), video (13%) oraz performance (13%) to kolejne metody, które zdobywają uznanie wśród respondentów, podkreślając różnorodność strategii komunikacyjnych stosowanych przez firmy.

Rosnąca liczba firm w Polsce przeznacza znaczący budżet na działania contentmarketingowe. 39% przedsiębiorstw deklarujących wydatki przekraczające 200 tysięcy złotych rocznie. Badanie podkreśla, że przedsiębiorstwa coraz bardziej dostrzegają konieczność odpowiedniego finansowania strategii content marketingu, co odzwierciedla się w aż 57% udziale tych firm w ogólnych wydatkach na ten cel.

Badanie, w którym wzięło 218 przedstawicieli firm B2B i B2C, reprezentujących wszystkie rodzaje podmiotów obecnych na polskim rynku CM (marki, wydawców i agencje) oraz branże: FMCG, e-commerce, zdrowie, uroda, software/aplikacje, motoryzacja, finanse/ubezpieczenia, moda, paretning, zostało zrealiowane przez firmę badawć iSLAY z inicjatywy Tomasz Wileńskiego, CEO firmy iSLAY oraz Szefa Grupy Roboczej Badania działającej przy IAB Polska.

Pobierz Raport

Czytaj także

Raport IAB Europe z badania opinii na temat retail media

Raport IAB Europe z badania opinii na temat retail media

Aby zrozumieć status retail media w Europie, zarówno po stronie kupujących, jak i sprzedających, Grupa Robocza Retail Media IAB Europe zrealizowała ankietę Attitudes to Retail Media – badanie, które dostarcza branżowy punkt odniesienia dla wdrażania retail media, barier i obszarów wzrostu.