Poradnik dla internetowego reklamodawcy: Marketing W Wyszukiwarkach

08/27/2019
Przygotowany w ramach grupy roboczej SEM IAB „Poradnik dla internetowego reklamodawcy” jest druga aktualizacją pierwszej edycji publikacji i dotyczy zmian na rynku SEM i narzędzi reklamowych 2016 – 2018r.

Marketing w wyszukiwarkach stanowi ważny i najczęściej nieodzowny element dobrej strategii marketingowej marki w internecie. Wyszukiwarka – obecnie podstawowe narzędzie do poruszania się po zasobach Internetu – umożliwia firmom docieranie do konkretnej grupy odbiorców zainteresowanych ofertą oraz optymalizację kosztów prowadzenia działań marketingowych.

 

Według badania rynku reklamowego realizowanego przez Starcom, w 2016 roku reklama w internecie zajmowała około 30 proc. całego rynku reklamy w Polsce z około 9 proc. dynamiką wzrostu. Dziś już nikt nie zastanawia się, czy warto reklamować się w Internecie. SEM, czyli marketing w wyszukiwarkach, spośród wielu dostępnych formatów wyróżnia się w ostatnich latach najbardziej dynamicznym wzrostem. Aktualne wyzwanie dla SEM to rosnąca liczba urządzeń mobilnych, takich jak smartfony czy tablety.

Według badania IAB/PwC AdEx – które w porównaniu do badania Starcom koncentruje się na pełniejszym spektrum komunikacji cyfrowej – wartość reklamy internetowej w roku 2016 wzrosła o 440 mln zł i wyniosła 3,62 mld zł2. Przełożyło się to na dynamikę na poziomie 14 proc. rok do roku. Internet daje możliwość promowania się na kilka sposobów. Najpopularniejszym wciąż jest display, czyli tak zwana reklama graficzna. W 2016 roku udział tego formatu w rynku reklamy online wyniósł łącznie 50,2 proc. Drugim popularnym formatem jest SEM, czyli search engine marketing. Marketing w wyszukiwarkach zajmował w 2016 roku 32 proc. rynku reklamy online, osiągając tym samym dynamikę rok do roku wynoszącą 2 proc3. Formaty takie jak ogłoszenia czy e-mail marketing zajęły w 2016 roku odpowiednio 13 oraz 4 proc rynku.

SEM od wielu lat utrzymuje znaczącą pozycję – 32 proc. w 2011 i 35 proc. w latach 2012-20134. W 2015 roku na SEM wydanych zostało 1 075 mln, zaś w 2016 marketerzy przeznaczyli na ten format ponad 1 170 milionów złotych.

Na SEM składa się SEO, czyli Search Engine Optimization – proces poprawiający ilość i jakość ruchu przychodzącego do pozycjonowanej witryny z wyników organicznych wyszukiwarek, oraz PPC (Pay Per Click, ang. Płać za kliknięcie) – model opłat za reklamę w wyszukiwarkach i sieciach reklamowych. Najczęściej przyjmuje on formę tzw. wyników płatnych czyli linków sponsorowanych. W Polsce oprócz modelu płatności za kliknięcie spotykane są również linki rozliczane za ilość wyświetleń.

Reklamy w wynikach wyszukiwania to oddzielna gałąź biznesu w branży internetowej. Zapewniają potężne dochody takim podmiotom jak Google, którego wyszukiwarka Google Search zajmuje 87 proc. rynku w Stanach Zjednoczonych, zaś w Polsce aż 97 proc. W Stanach Zjednoczonych na drugim miejscu na rynku wyszukiwarek znajduje się Bing z 6 proc. udziałem oraz Yahoo!, które osiągnęło poziom 5 proc.

Czytaj także

Raport IAB Europe z badania opinii na temat retail media

Raport IAB Europe z badania opinii na temat retail media

Aby zrozumieć status retail media w Europie, zarówno po stronie kupujących, jak i sprzedających, Grupa Robocza Retail Media IAB Europe zrealizowała ankietę Attitudes to Retail Media – badanie, które dostarcza branżowy punkt odniesienia dla wdrażania retail media, barier i obszarów wzrostu.