Jak dla branży digital marketingu minął rok 2018? Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska, na łamach Wirtualnych Mediów podsumowuje najważniejsze wydarzenia minionego roku i opowiada o prognozach na rok 2019 w sektorze internetowym.
Wydarzenie roku 2018
Nikt nie ma chyba wątpliwości, że rok 2018 upłynął pod znakiem RODO. Pierwsze sześć miesięcy to poruszenie i gorączkowe przygotowania, by zdążyć. Druga połowa roku to prace nad standardami i dobrymi praktykami, które będą jasnymi wskazówkami dla przedsiębiorców. Choć trudno ciągle ocenić globalne skutki tego rozporządzenia, to jednak pewne jest to, że w branży internetowej nie dało się przejść obok RODO obojętnie. W skali globalnej warto na pewno jeszcze zwrócić uwagę na potężne wzrosty Amazona. Przyzwyczailiśmy się już, że wielkie firmy e-commerce rosną bardzo dynamicznie, ale ciągle nowym zjawiskiem jest tak dynamiczny wzrost w obszarze reklamy cyfrowej. Koniecznie należy też wspomnieć o akwizycji AppNexus przez AT&T. Oba te przykłady pokazują, jak układ sił na rynku największych internetowych graczy zaczyna się zmieniać.
Sukces 2018
W Polsce niewątpliwie największym sukcesem jest wejście naszego rynku reklamy internetowej do grona miliarderów, czyli przekroczenie progu 1 miliarda euro na wydatki na reklamę według raportu IAB PwC AdEx. Przy zachowaniu obecnej dynamiki wzrostu już niebawem internet będzie medium reklamowym numer 1 w Polsce. Na uwagę zasługuje też bardzo dynamiczny w ostatnich latach rozwój branży gaming i e-sports i to w kategoriach jakościowych. Do niedawna była to nisza ledwo dostrzegana przez reklamodawców, a w tym roku aż dwie złote statuetki w konkursie IAB MIXX powędrowały do twórców fantastycznych gamingowych kampanii: „Hope County FM” oraz „Do ostatniego drzewa”. Ta ostatnia to również znakomity przykład tego, jak działania online wpływają na rzeczywistość. Dzięki udziałowi polskich internautów przyczyniła się ona do wstrzymania wycinki drzew w Puszczy Białowieskiej.
Natomiast mówiąc o rynkach zagranicznych niewątpliwym sukcesem jest stworzenie przez IAB Europe standardu Transparency & Consent Framework (TCF), który stanowi platformę współpracy i wymiany informacji między wydawcami, wendorami i platformami zarządzającymi zgodami udzielonymi przez użytkowników.