IAB/PwC AdEx’FY2023: Reklama online utrzymuje dwucyfrowy wzrost

05/09/2024
W roku 2023 roku rynek reklamowy online utrzymał dwucyfrowe tempo rozwojowe, dzięki czemu wartość całego segmentu wyniosła 7,8 mld zł.

Choć sezonowość wydatków reklamowych zwykle najwyższą dynamikę osiąga w ostatnim kwartale roku, gdy okołoświąteczne aktywności marek nabierają największego tempa, w przypadku komunikacji marketingowej online ostatni trymestr roku 2023 był nieco słabszy. Tempo rozwojowe reklamy cyfrowej osiągnęło wówczas 10%. Jednakże dzięki wcześniejszym kwartałom – a w szczególności pierwszemu i trzeciemu, w których odnotowano dynamikę sięgającą 15% – na koniec roku wartość tego kanału wzrosła o 870 mln zł, co przełożyło się na kolejny rekord na poziomie 7,8 mld zł przy dynamice rok do roku wynoszącej 12,6%.

Polski rynek reklamy internetowej jest już na tyle dojrzały, że jego ogólny obraz nie ulega istotnym zmianom. Dominuje reklama graficzna (obejmująca statyczny display oraz wideo) pozyskująca 44% udziału. Jej dynamika wyniosła 8%, a motorem napędowym tego formatu było w dużym stopniu wideo online. SEM, pozyskujący prawie jedną trzecią tortu reklamowego online, odnotował indeks wzrostu na poziomie 14%. Wysoki indeks odnotowały ponownie ogłoszenia (+23%). Jedynie e-mail zanotował nieznaczny spadek (-1%). Wzrosty odnotowano także we wszystkich kluczowych kanałach sprzedaży reklamy online: w modelu programmatic, w urządzeniach mobilnych oraz w mediach społecznościowych.

Biorąc pod uwagę podział branżowy – ranking reklamodawców nie uległ istotnym zmianom. Największe wzrosty wartości odnotowały branże: „motoryzacja”, „farmaceutyki, leki” oraz „nieruchomości”

„Utrzymująca się wysoka dynamika wzrostu wydatków na reklamę cyfrową jest bardzo dobrą wiadomością nie tylko dla branży. Wydatki reklamowe są jak papierek lakmusowy dla gospodarki, a 12,6% wzrostu reklamy cyfrowej, która w ubiegłym roku stanowiła 53% całości wydatków reklamowych, wskazuje zarówno na bardzo dobry stan branży, jak i dobrze rokuje dla całości obrotu gospodarczego w Polsce. Sama struktura wydatków w poszczególnych segmentach nie jest zaskoczeniem i jest typowa dla dojrzałych rynków europejskich. Po tak dobrym roku 2023 z optymizmem patrzymy na rok bieżący, oczekując dalszych wzrostów.” – Włodzimierz Schmidt, Prezes Zarządu IAB Polska

#O BADANIU

IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.

W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.

W badaniu uwzględniono przychody następujących podmiotów: Agora, Burda Media, Cormedia, CS Group (szacowane), Dentsu Aegis, Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GK Digitree Group, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Pracuj, Grupa Wirtualna Polska, Grupa ZPR Media, Havas Media, IDG, IPG Mediabrands, LEADR, Lowe Media, NetSprint, Novem, OLX, OMD, Polsat-Interia, Polska Press Grupa,

Publicis Groupe, Ringier Axel Springer Polska, Społeczności, Ströer Digital, TVN, TVP. Szacunki oparte są na danych PwC, IHS oraz Gemius.

Dane zbierano do 19 kwietnia 2024 r.

Więcej informacji o badaniu na: http://iabadex.pl

Czytaj także

Patronat IAB Polska: Orion Woman 14 czerwca w Warszawie

Patronat IAB Polska: Orion Woman 14 czerwca w Warszawie

14 czerwca 2024 roku we wnętrzach Galerii Domu Artysty Plastyka w Warszawie, odbędzie się trzecia edycja Orion Woman. Wydarzenie zgromadzi ekspertki z digital marketingu, które podzielą się swoimi strategiami na skuteczne kreowanie i promowanie marki osobistej. To niepowtarzalna okazja, aby nauczyć się od liderów branży, jak wzmacniać swoją widoczność i budować trwałe relacje w świecie biznesu.

Raport Strategiczny Internet 2023/2024 IAB Polska już dostępny

Raport Strategiczny Internet 2023/2024 IAB Polska już dostępny

W roku 2023 rynek reklamy cyfrowej w Polsce przyspieszył tempo
rozwojowe w porównaniu do roku wcześniejszego, a jego wartość
zwiększyła się o ponad 870 mln zł, osiągając poziom prawie 7,8 mld zł.
Internet wciąż jest kluczowym motorem napędowym rynku mediów
odpowiadającym w roku 2023 za ponad dwie trzecie wzrostu całego
segmentu komunikacji.

Short social video. Nowa publikacja IAB Polska

Short social video. Nowa publikacja IAB Polska

Zapraszamy do pobrania poradnika Short social video przygotowanego przez ekspertów z Grupy Roboczej Social Media IAB Polska. Publikacja zawiera praktyczne porady dotyczące tworzenia tej formy wideo, jej miejsca w strategii mediowej marek, wskaźników efektywnosći oraz aspektów prawnych. W publikacji znajdziemy także szereg case studies oraz komentarze i porady ekspertów.