Grupa Zadaniowa ds. Fraudów stworzyła Whitepaper dotyczący fraudów reklamowych

09/07/2020
Wypracowany Whitepaper ma na celu omówienie tematyki fraudów, wprowadzenie polskiej definicji i kategoryzacji tego zjawiska oraz wskazanie narzędzi umożliwiających monitoring i prewencję antyfraudową. Jest też przyczynkiem do dalszej dyskusji na temat oszustw w internecie oraz innych działań nieetycznych w reklamie internetowej, które powodują naruszenie prawa np. w stosunku do konsumenta. Wydawnictwo jest częścią programu poprawy jakości reklamy cyfrowej IAB Polska, który swoją premierę będzie miał na najbliższej konferencji FORUM IAB.
Fraud reklamowy to wszystkie celowe działania związane z emisją reklam (reklamy display, reklamy wideo, reklamy w aplikacjach, reklamy efektywnościowej – performance’owej i content marketing) w miejscu (serwisie internetowym/aplikacji), lub do grupy docelowej innej niż ustalone w warunkach kontraktowych. Działanie takie generuje bezpośrednio stratę finansową dla reklamodawcy (także dla wydawcy) lub utratę możliwości zarobkowej. Oszustwa reklamowe mogą zachodzić na wszystkich etapach cyfrowego łańcucha dostaw – od poziomu adserwera i ustawień emisji, przez odbiorców reklam i ich urządzenia, aż po strony reklamodawców.

Skala fraudów reklamowych jest dość trudno mierzalna. Na rynku pojawia się wiele raportów i danych, a najbardziej wiarygodne wydają się te pochodzące od liderów rynku narzędzi do pomiaru fraudów. Dane od tych podmiotów agregowane są w raporcie Digital Media Benchmark. Według zestawienia za czwarty kwartał 2019 roku w Polsce odnotowano fraudy na poziomie 2,1% – oznacza to, że taki procent odsłon reklamowych emitowanych w polskim internecie było fraudem.

– Fraud w reklamie to temat trudny oraz wieloaspektowy. Trudno także się o nim mówi, szczególnie, że wiedza na ten temat nie jest ogólnodostępna. Sądzę, że nie będzie nam tak łatwo się z tym problemem uporać, jak udało się to w obszarze Viewability. W IAB wierzymy jednak, że edukacja i otwarta komunikacja do rynku jest fundamentem, który pozwoli nam ten problem rozwiązać. – komentuje Tomasz Piątkowski, Chief Digital Officer, GroupM, członek Grupy Zadaniowej ds. Fraudów przy IAB Polska.

Fraud reklamowy jest tematem skomplikowanym i wymagającym ciągłej edukacji na wielu płaszczyznach. Ponadto jest to obszar, który ze względu na swą specyfikę i dynamizm, trudno ustandaryzować. Niemniej jednak, jest to zjawisko na tyle ważne dla branży reklamy online, a także dla samych użytkowników internetu, że konieczne jest podejmowanie kolejnych kroków w kierunku ograniczania i zwalczania wszelkich oszustw reklamowych.

W skład Grupy Zadaniowej ds. Fraudów przy IAB Polska wchodzą przedstawiciele firm: ABT Shield, Agora, GroupM, Interia, Mediacom, Meetrics, Nielsen, Polska Press, Ringier Axel Springer, TrafficWatchdog.

Czytaj także

Przewodnik po influencer marketingu. Pobierz najnowszą publikację Grupy Roboczej IAB Polska.

Przewodnik po influencer marketingu. Pobierz najnowszą publikację Grupy Roboczej IAB Polska.

Influencer marketing jest jednym z najszybciej rosnących obszarów marketingu – Nielsen prognozuje, że globalna wartość tego rynku w 2022 r. wyniesie 15 mld dolarów. W  Jednocześnie omawiany rozwój influencer marketingu rodzi zagrożenia, na które podatni są zarówno marketerzy, agencje, jak i sami influencerzy, a także ich fani, będący końcowymi odbiorcami treści.  Grupa Robocza Influencer Marketing przygotowała przewodnik po tym obszarze, który kierujemy do marek, agencji, jak i samych influencerów.

Patronat IAB Polska: Raport z badania FMCG Brands We Shop by Blix & Kantar

Patronat IAB Polska: Raport z badania FMCG Brands We Shop by Blix & Kantar

Zapraszamy Was do zapoznania się z jesienną edycją raportu 2021 FMCG Brands We Shop by Blix & Kantar, w którym przedstawiono, jakie marki i produkty codziennego użytku polscy smart shopperzy wybierają aktualnie najchętniej podczas zakupów w sklepach stacjonarnych. Badanie zostało objęte patronatem IAB Polska.