Grupa Zadaniowa ds. Fraudów stworzyła Whitepaper dotyczący fraudów reklamowych

09/07/2020
Wypracowany Whitepaper ma na celu omówienie tematyki fraudów, wprowadzenie polskiej definicji i kategoryzacji tego zjawiska oraz wskazanie narzędzi umożliwiających monitoring i prewencję antyfraudową. Jest też przyczynkiem do dalszej dyskusji na temat oszustw w internecie oraz innych działań nieetycznych w reklamie internetowej, które powodują naruszenie prawa np. w stosunku do konsumenta. Wydawnictwo jest częścią programu poprawy jakości reklamy cyfrowej IAB Polska, który swoją premierę będzie miał na najbliższej konferencji FORUM IAB.
Fraud reklamowy to wszystkie celowe działania związane z emisją reklam (reklamy display, reklamy wideo, reklamy w aplikacjach, reklamy efektywnościowej – performance’owej i content marketing) w miejscu (serwisie internetowym/aplikacji), lub do grupy docelowej innej niż ustalone w warunkach kontraktowych. Działanie takie generuje bezpośrednio stratę finansową dla reklamodawcy (także dla wydawcy) lub utratę możliwości zarobkowej. Oszustwa reklamowe mogą zachodzić na wszystkich etapach cyfrowego łańcucha dostaw – od poziomu adserwera i ustawień emisji, przez odbiorców reklam i ich urządzenia, aż po strony reklamodawców.

Skala fraudów reklamowych jest dość trudno mierzalna. Na rynku pojawia się wiele raportów i danych, a najbardziej wiarygodne wydają się te pochodzące od liderów rynku narzędzi do pomiaru fraudów. Dane od tych podmiotów agregowane są w raporcie Digital Media Benchmark. Według zestawienia za czwarty kwartał 2019 roku w Polsce odnotowano fraudy na poziomie 2,1% – oznacza to, że taki procent odsłon reklamowych emitowanych w polskim internecie było fraudem.

– Fraud w reklamie to temat trudny oraz wieloaspektowy. Trudno także się o nim mówi, szczególnie, że wiedza na ten temat nie jest ogólnodostępna. Sądzę, że nie będzie nam tak łatwo się z tym problemem uporać, jak udało się to w obszarze Viewability. W IAB wierzymy jednak, że edukacja i otwarta komunikacja do rynku jest fundamentem, który pozwoli nam ten problem rozwiązać. – komentuje Tomasz Piątkowski, Chief Digital Officer, GroupM, członek Grupy Zadaniowej ds. Fraudów przy IAB Polska.

Fraud reklamowy jest tematem skomplikowanym i wymagającym ciągłej edukacji na wielu płaszczyznach. Ponadto jest to obszar, który ze względu na swą specyfikę i dynamizm, trudno ustandaryzować. Niemniej jednak, jest to zjawisko na tyle ważne dla branży reklamy online, a także dla samych użytkowników internetu, że konieczne jest podejmowanie kolejnych kroków w kierunku ograniczania i zwalczania wszelkich oszustw reklamowych.

W skład Grupy Zadaniowej ds. Fraudów przy IAB Polska wchodzą przedstawiciele firm: ABT Shield, Agora, GroupM, Interia, Mediacom, Meetrics, Nielsen, Polska Press, Ringier Axel Springer, TrafficWatchdog.

Czytaj także

Raport IAB Europe z badania opinii na temat retail media

Raport IAB Europe z badania opinii na temat retail media

Aby zrozumieć status retail media w Europie, zarówno po stronie kupujących, jak i sprzedających, Grupa Robocza Retail Media IAB Europe zrealizowała ankietę Attitudes to Retail Media – badanie, które dostarcza branżowy punkt odniesienia dla wdrażania retail media, barier i obszarów wzrostu.