Gracze lepszymi konsumentami niż niegracze? Nowy raport IAB Polska zaskakuje!

07/23/2025
Gracze częściej kupują, wydają więcej i są bardziej lojalni wobec marek – wynika z najnowszego raportu „Gracze vs niegracze 2025”. Badanie zostało przeprowadzone przez przedstawicieli Grupy Roboczej Gry/Esport IAB Polska we współpracy z SW Reasearch.  

To pierwsze w Polsce badanie, które wprost porównuje zachowania zakupowe graczy i niegraczy, obalając wiele mitów na temat tej rosnącej grupy społecznej.

Zespół badawczy porównał preferencje zakupowe, styl życia i czynniki decyzyjne obu grup, by odpowiedzieć na pytanie: kto naprawdę jest bardziej wartościowym konsumentem?

Najważniejsze wnioski z raportu:

  • Gracze są bardziej zakupowi: częściej kupują, są bardziej otwarci na nowości i wykazują większą gotowość do eksperymentowania z produktami.

  • Wydają więcej: aż 62% więcej graczy niż niegraczy wydaje miesięcznie ponad 300 zł na rozrywkę.

  • Preferują online: 82% graczy robi zakupy online (vs 65% niegraczy).

  • Cenią jakość i ekskluzywność: przy podejmowaniu decyzji zakupowych gracze kierują się jakością (91%), ceną (87%) i unikalnością produktów (41%).

  • Są lojalni wobec marek: szczególnie tych, które komunikują się z nimi w autentyczny i angażujący sposób – np. poprzez kampanie w świecie gamingu.

  • Mocni w wielu kategoriach: gracze częściej niż niegracze kupują w takich kategoriach jak: elektronika, kosmetyki, odzież sportowa, książki i media, a także zabawki i artykuły dziecięce.

Gracze to nie tylko młodzi pasjonaci gier – to także osoby w średnim wieku, dobrze zarabiające, aktywne fizycznie i kulturowo. Stereotyp „geeka” zamkniętego w pokoju odchodzi do lamusa” – mówi Justyna Oracz, Head of Communications w WE!RE FANTASY i Szefowa Grupy Roboczej Gry/Esport IAB Polska.

Co wynika z raportu dla marek i marketerów?

Raport zawiera również zestaw praktycznych rekomendacji marketingowych. Eksperci wskazują, że marki powinny:

  • tworzyć limitowane edycje produktów i personalizowane oferty dla graczy,

  • łączyć online z offline, np. przez rozszerzoną rzeczywistość czy aplikacje wspierające zakupy,

  • angażować graczy w działania marki – to grupa, która chętnie dzieli się opiniami i może być autentycznym ambasadorem produktów,

  • inwestować w strategiczne działania gamingowe – nie tylko przy kampaniach gier, ale także w modzie, kosmetykach czy FMCG.

Czytaj także

Patronat IAB: „Quo vadis RODO? Quo vadis AI Act?”. Seminarium na UŁ

Patronat IAB: „Quo vadis RODO? Quo vadis AI Act?”. Seminarium na UŁ

Centrum Ochrony Danych Osobowych i Zarządzania Informacją Wydziału Prawa i Administracji UŁ zaprasza do udziału 9 grudnia br. w seminarium naukowym „Quo vadis RODO? Quo vadis AI Act? Czy Unia Europejska potrafi wspierać innowacyjność, jednocześnie chroniąc prawa podstawowe?”. Wydarzenie zostało objęte patronatem honorowym IAB Polska

IAB Polska nawiązuje stałą współpracę z Wydziałem Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego

IAB Polska nawiązuje stałą współpracę z Wydziałem Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego

Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska – właściciel programu certyfikacji DIMAQ – nawiązał stałą współpracę z Wydziałem Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego. Nowe partnerstwo ma wzmocnić edukację cyfrową i wesprzeć przyszłych specjalistów w zdobywaniu aktualnej, praktycznej wiedzy dotyczącej marketingu cyfrowego i rynku mediów.