adblocki: whitelistowanie

05/30/2016
Dodanie domeny do listy zaufanych

Detekcja adblocków

Wykrywanie, czy użytkownik stosuje blokowanie reklam powinno brać pod uwagę mechanizm, w jakim funkcjonują zarówno wtyczki w przeglądarkach, używane do blokowania, jak i oprogramowanie antywirusowe, które niekiedy umożliwia blokowanie reklam. Ogólna zasada ich działania to posiłkowanie się różnego rodzaju listami, tworzonymi przez producentów tego oprogramowania lub społeczność użytkowników z nich korzystająca. Listy te są aktualizowane i publikowane z różną częstotliwością, różnią się też poziomem technologicznego zaawansowania.

Na owych listach są zbierane adresy oraz inne parametry takie jak URLe do plików, ich nazwy lub wyrażenia regularne opisujące sposób identyfikacji emisji reklamowej w serwisie internetowym. Podstawowe listy zawierają szereg zestawień słów popularnie stosowanych w implementacji systemów reklamowych na stronach WWW – adv, advert, rek, reklama, ad, ads etc. Obecnie listy te są dużo bardziej zaawansowane niż podany przykład. Aktualizujący je użytkownicy oraz producenci oprogramowania adblokowego dokładają bowiem wszelkich starań, aby jak najdokładniej wyłapywać reklamy na serwisach internetowych. Dzięki takim działaniom przeglądarka oraz wtyczka, która w ramach niej działa, jest w stanie wycinać odpowiedzialne za reklamę fragmenty kodu strony oraz ewentualne skrypty, które za działania reklamowe odpowiadają. Skutkiem tego jest zwykle strona z mało estetycznymi przerwami lub źle załadowaną i nieczytelną treścią.

Implementacja wykrywania może zostać zrealizowana na kilka sposobów, z użyciem narzędzi które dany wydawca ma dostępne. Należy namierzyć moment, w którym strona została użytkownikowi załadowana a jednocześnie nie zostały załadowane reklamy. Można to analizować sprawdzając rozmiary kontenerów, w których powinny być reklamy, sprawdzać czy dany skrypt, na przykład ładujący system reklamowy witryny, został poprawnie wywołany. Informacja o wykryciu potencjalnie adblockowej odsłony powinna być następnie przekazywana do narzędzia zbierającego te dane. W internecie dostępne są obecnie poradniki, jak zbierać dane analityczne o użytkownikach adblocków z użyciem Google Analytics. Pomimo blokowania GA przez niektóre narzędzia blokujące reklamy, mniej zaawansowani technologicznie wydawcy mogą z niego skorzystać aby poznać skalę problemu występującego na ich witrynie.

Innym sposobem zbierania danych o potencjalnie adblockowanych odsłonach witryny jest mierzenie po stronie back-endu serwowania treści z serwera WWW, na przykład na podstawie pobrań odpowiednio serwowanego obrazka rozmiarów piksela – niewidocznego podczas normalnej konsumpcji treści na stronie.

whitelistowanie – dodanie domeny do listy domen zaufanych przez użytkownika adblocka

Kolejnym krokiem w celu zaadresowania problemu adblocków w Polskim Internecie jest wejście w dialog z użytkownikami, u których wykryjemy blokowanie reklam. Należy pamiętać, że część z nich nie będzie świadoma tego, że posiadają włączone blokowanie reklam. Trzeba zatem z odpowiednią subtelnością podchodzić do komunikowania im tego faktu.

W celu przekazania tego komunikatu wydawca powinien przygotować mechanizm emisji, który wykorzystuje metody publikacji stosowane do materiałów redakcyjnych treści. Dzięki temu jest spora szansa, że komunikat ten nie zostanie zablokowany przez oprogramowania blokujące reklamy i użytkownik będzie w stanie otrzymać komunikat. Wybrane przykłady wejścia w interakcję, z rynku polskiego i zagranicznego, które prezentują mniej lub bardziej kategoryczne podejście do interakcji z użytkownikiem adblockowym znajdują się poniżej:

Case Study

Strony zagraniczne

Forbes

http://www.forbes.com

Wydawca blokuje dostęp przy pierwszym kontakcie ze stroną. Użytkownikom używającym adblocka wyświetlana jest plansza, w której proszeni są o wyłączenie adblocka. W zamian za wyłączenie, odwiedzający stronę mogę się cieszyć przez 30 dni lżejszą formą reklamy na serwisie, która polega na:

  • braku reklamy na wejściu do serwisu
  • szybszym czasie ładowania reklam na stronie
  • braku automatycznego odtwarzania video
  • braku overlay

Bild

http://www.bild.de/

Wydawca już przy pierwszym kontakcie blokuje cały serwis użytkownikom, którzy używają adblocka. Jednocześnie wyświetlana jest im plansza, w której Bild wyjaśnia, dlaczego blokuje dostęp do serwisu oraz przedstawia dwa sposoby, które umożliwiają ponowne korzystanie z serwisu :

  1. Użytkownik może zostać abonentem i za określoną kwotę przeglądać serwis z mniejszą o 90% liczbą wyświetlanych reklam oraz z krótszym o 50% czasie ładowania strony.
  2. Użytkownik może wyłączyć adblocka

Strony polskie

Onet

http://www.onet.pl/

Użytkownikom z adblockiem zostają zablokowane wybrane materiały oraz zostaje wyświetlona plansza z prośbą o dodanie danego serwisu do whitelisty użytkownika.

Wirtualna Polska

https://portal.abczdrowie.pl

Wydawca blokuje dostęp do całego serwisu z jednoczesny wyświetleniem planszy, w której prosi użytkownika o:

  • wyłączenie adblocka
  • polubienie fanpage serwisu abcZdrowie.pl na Facebooku

Telepolis

http://www.telepolis.pl/

Wydawca strony wyświetla użytkownikom adblocka prośbę o wyłączenie adblocka lub wykupienie konta premium. Komunikat ukazuje się w slotach reklamowych i nie zakłóca przeglądania treści znajdujących się w serwisie.

Imaged.pl

http://imged.pl

Wydawca, po wykryciu adblocka, podmienia materiały znajdujące się na stronie i wyświetla specjalnie przygotowane materiały graficzne, w których prosi o wyłączenie adblocka. Równocześnie z blokadą treści, następuje wyświetlenie planszy, na której wydawca instruuje, jak wyłączyć wtyczkę blokującą.

Czytaj także

kampania edukacyjna

kampania edukacyjna

Kampania edukacyjna członków IAB Polska dotycząca dostępności treści w Internecie