Po pierwszym kwartale roku 2023, w którym odnotowano indeks wzrostu na poziomie prawie 14%, reklama online utrzymała dwucyfrowe tempo rozwojowe. W drugim kwartale wyniosło ono bowiem prawie 11%, co przełożyło się na dynamikę w całym półroczu na poziomie 12%.
Ogólny obraz rynku nie uległ zmianie – dominuje reklama graficzna (obejmująca statyczny display oraz wideo), pozyskująca 42% udziału i wyprzedzająca SEM, stanowiący jedną trzecią tortu reklamowego online. Prawie wszystkie formaty odnotowały dodatnie wskaźniki wzrostu, poza komunikacją e-mail marketingową, która odnotowała niewielki spadek.
Biorąc pod uwagę podział branżowy – ranking reklamodawców nie uległ istotnym zmianom. Kolejność na ścisłym podium pozostała taka sama, zdominowana przez zdecydowanego lidera w postaci „handlu”. Największe wzrosty odnotowały: „farmaceutyki, leki” oraz „motoryzacja”.
Szczegółowe dane na Infografice.
O BADANIU
IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.
W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.
W badaniu uwzględniono przychody następujących podmiotów: Agora, Burda Media, Cormedia, CS Group (szacowane), Dentsu Aegis, Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GK Digitree Group, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Pracuj, Grupa Wirtualna Polska, Grupa ZPR Media, Havas Media, IDG, IPG Mediabrands, LEADR, Lowe Media, NetSprint, Novem, OLX, OMD, Polsat-Interia, Polska Press Grupa, Publicis Groupe, Ringier Axel Springer Polska, Społeczności, Ströer Digital, TVN, TVP. Szacunki oparte są na danych PwC, IHS oraz Gemius.
Dane zbierano do 19 października 2023 r.
Więcej informacji o badaniu na: iabadex.pl